Táguló – Két világ határán

P. Szabó Ernő
2010. 08. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vakolatra fölkúszó vadszőlő indái előtt örökítette meg Bátorfi Andreát az a fotó, amely a Táguló – Két világ határán című kiállításhoz készült katalógusban megjelent. A tárlat a Millenáris Fogadó Galériájában, a Padlás terében felépített labirintusban látható (kurátor: Jerger Krisztina) szeptember 5-ig, a fotót „valahol Magyarországon” vagy még inkább valahol a nagyvilágon készíthette a kiállítóról Dezső Tamás, olyan részleteket ragadva meg, amelyeket mind látunk közvetlen környezetünkben vagy éppen a természetben tett sétáink során: a magasba kúszó, egymást a legkülönbözőbb irányokban keresztező indák-ágak együttese egyszerre jelent esztétikai élményt és meditációs objektumot, lehetőséget arra, hogy az általuk elindított asszociációsor kiemeljen bennünket az idő és tér koordinátái közül.
A természet a kiindulópont Bátorfi Andrea számára, a róla készült kép mellett-előtt saját műveinek az együttese utal rá, ahogyan arra is, hogy a csend, a megfigyelés, a meditáció révén a természeti kép átalakul, belső vízióvá válik, „a külső szimbólumok által megidézett belső képek eddig ismeretlen erőforrásainkkal, kibontásra váró tehetségeinkkel kapcsolnak össze” bennünket.
Ahogyan az egy évvel ezelőtt a Kolta Galériában bemutatott fotógrafikáinak, a Millenárison felépített labirintusban látható printjeinek, háromdimenziós lentikuláris fotógrafikáinak és az állóképekből összefűzött filmnek az alapja is minden esetben egy-egy a természetben, sokszoros expozícióval készített fénykép, amelynek részleteit a labormunka során tükrözi, megvágja, összeilleszti „végleges” képpé, tudósítva arról, hogy „a látható mögül átsejlő világok létezéséről, ahol természetszellemek és formáló erők mutatkoznak meg”, a szó szoros értelmében, hiszen a megkettőzött képeken különös, ember formájú alakzatok tűnnek fel, majd oldódnak fel a felületet pásztázó pillantás irányváltásai, a háromdimenziós képeknél a néző helyváltoztatása, vagy éppen, a film esetében, az egymásba tűnő képkockák mozgása folyamán.
Minden részlet állandó mozgásban van, mintegy a világ állandó mozgására, változására utalva. A motívumok megkettőzése, a szimmetria mint rendező elv egyrészt biztos kiindulópontot jelent, másrészt megszabja a célt és az irányt is, amely minden erővonalat meghatároz, s kialakítja a szemlélőben „a belülről fakadó biztonság és vezetettség” érzését. Absztrakt fény-terekben járunk, ráadásul olyan hangok között, amelyek maguk is természeti környezetből, a fotógrafikák elkészítésének a helyszínéről származnak. Akárcsak a pergő képek, ezek a hangterek is körülvesznek, beburkolnak bennünket a sötét labirintusban – és végtelenné tágítják annak a világnak a határait, amelyben létezünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.