Ügyeskedő áramszolgáltatók

Ludwig Emil
2010. 08. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hallgatom a reggeli műsort a falusi házamban, szerencsére most van áram, szól a rádió. A vezető európai áram- (és gáz-) szolgáltató cég termetes magyarországi leányvállalatának szóvivője és a katasztrófavédelmi szolgálat vezetője a riport vendége, a beszélgetés apropója az a hír, hogy a közszolgáltatásra vonatkozó törvény készülő módosítása okán egyeztetés várható az érintett hazai cégekkel. A szóvivő ötöl-hatol, úgy tesz, mintha nem egészen értené, miről van szó, pedig a műsor idején is éppen fennforgás van: a vasárnapról hétfőre virradó éjjeli vihar nyomán hatvanezer alföldi lakásban szűnt meg az áramszolgáltatás. Szóvivő úr eközben arról tájékoztatja a hallgatókat – az érintettek egy részét kivéve –, hogy az ő embereik csak akkor tudnak hozzáfogni a hibaelhárításhoz, amikor a katasztrófavédelem meg a tűzoltók már megközelíthetővé tették a vezetékeket, s többször megismétli, hogy az egyik viharban ötezer fa dőlt rá a hálózatukra, ami sok. Bizony sok. Az is igaz, hogy mostanában nagy szelek járnak mifelénk, csakhogy a hír szerint most egy meghibásodott trafóház a tömeges áramszünet okozója, a Hajdúságban aligha dőlt rá ennyi fa a trafóházra. A múlt péntekről szombatra virradóan jó komisz vihar söpört végig a Bakonyon is, komoly károkat okozott Veszprémben is, a mi falunkban inkább az özönvíz okozott bajt: befolyt a mélyen fekvő házak pincéjébe, és elmosta egy tavacska töltését.
Hallván a rádióban elhangzottakat, eszembe jutott néhány eset, amelynek elmondásával segíthetek megérteni a főváros szívében székelő multicég illetékeseinek, hogy mi a probléma a szolgáltatásukkal, miért készül a kormány új jogszabállyal meghatározni a kötelező tennivalóikat, ha már úgy alakult történelmileg, hogy ők felelnek több millió magyar megbízható áramellátásáért. Kezdjük hátulról visszafelé. Péntek este még csak a gyönge előszele fúdogált a viharnak, de máris két ízben elsötétült a falu, csupán egy-két másodpercre, ami éppen elég ahhoz, hogy megálljon a számítógép és minden digitális kütyü. Aggodalmas vendégeinket azzal nyugtattuk meg, hogy ez még nem jelent közelgő katasztrófát, csak a szokásos előjátéka „a kedvezőtlen időjárás okozta műszaki nehézségeknek”. Szerencsére ez alkalommal nem kellett meggyújtanunk a mindig kéznél lévő gyertyákat és viharlámpát, de az elmúlt évek során elég szépen fogyott háztartásunkban a viasz meg a lámpaolaj. Voltak esetek, amikor a falunk áramellátása naphosszat szünetelt, a hűtőszekrények és fagyasztók megmelegedtek, a lakások viszont kihűltek, mert a fűtés keringetőszivattyúi sem működnek ilyenkor.
Legemlékezetesebb esetünk a 2009 telén történt dunántúli havazáshoz kapcsolódik. Január végén átlag 25-30 centiméter hó hullott Zala, Vas és Veszprém megyékben, az áramellátás sok helyütt napokra megszűnt, pedig a havazást nem kísérte sem rendkívüli erejű szél, sem kemény fagy. A szóban forgó közszolgáltató cég egyszerűen csődöt mondott a meghibásodások helyszíneinek beazonosításban és megközelítésében. Szánalmas és nevetséges magyarázkodások hangzottak el a „rendkívüli időjárásról”, holott a tehetetlenség oka a kellő hely- és terepismeret, meg a hálózati bajelhárító infrastruktúra – megfelelő járművek és szakemberek – hiánya volt. A tisztán profitorientált multi cég(ek) kedvenc kötelessége tudniillik az áram- (és gáz-) mérőórák leolvasása és cserélgetése, a marslakók nyelvén írt számlák kiküldése és a fogyasztói tarifák emelése, az erdei-mezei hálózat fenntartása, netán fejlesztése a veszteség oldalán van. Jellemző a szolgáltató-ügyfél viszonyra, hogy amíg a késedelmes fizetés vagy díjtartozás esetén élhetnek a kikapcsolás jogával, a többnapos áramszünet károsultjait valami link élelmiszercsomaggal akarták kárpótolni, jól mondta egy zalai polgármester, hogy ők meg lisztben róják le a villanyszámlájukat (vö.: Rossz idők járnak, MN, 2009. február 5.).
A mostani egyeztetés és a készülő törvénymódosítás célja a privatizált közszolgáltatásoktól elvárható teljesítések szigorú meghatározása. Az idézett beszélgetésben elhangzott a kormányt – ti. a magyar államot – képviselő szakvezető részéről, hogy többek közt meg kell szabni a hibaelhárítás kötelező megkezdésének idejét. Ez azt jelenti, hogy nem a tűzoltók és a katasztrófaelhárítók feladata a privát cégek hálózatának felszabadítása, a szükséges munkák elvégzése – közpénzből! –, hanem a közműbizniszt megszerzett, dúsgazdag vállalkozásoké, akik ebből nyerik a bevételüket. Rossz idők jártak eddig a magyar fogyasztókra, de most éppen jobbra fordul az időjárás a Kárpát-medencében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.