Szent Iván-kápolna az Ábrahám-hegyen

Ludwig Emil
2010. 09. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mielőtt körüljárnánk e tüneményes műemlék templomocskát, és elmondanánk róla mindazt, amit csak tudunk és sejtünk, megpróbáljuk pontosítani, hogy hol is található voltaképpen. Nem a térkép – vagy újabban a GPS – szerint, hiszen a Balaton 1:40 000 léptékű turistatérképén is látható, hogy a Szent Iván-kápolna az Ábrahám-hegy déli, Balatonra néző lejtőjén, a Kápolna-völgy végénél, a Bagoly-kő közelében van. Ez a gyümölcsös és szőlőkertes dűlő most Ábrahámhegy község Badacsonyörssel határos külterülete. Az Ábrahámhegy helynév legelőször egy 1687-ben kelt oklevélben szerepel, régen Szentábrahámnak hívták e szőlőhegyet, az idősebbek most is így mondják. Előzménye az 1217-ben felbukkant – személynévi eredetű – „Abram” falunév, önálló településként azonban csak a török időket érte meg. Utána mindig valamely szomszédjához csatolva küzdött fennmaradásáért. Történetének kutatása emiatt sem egyszerű: az újkori levéltárak öt-hat helység neve alatt őrzik az Ábrahámhegyre vonatkozó iratokat. Sokáig Salfölddel és Kisörssel alkotott községet. 1942-ben Balatonrendessel egyesítették – az akkor még Zala megyéhez tartozó – Ábrahámhegyet, 1950-ben még a nevét is elveszítette Balatonrendes településrészeként. 1970-től Badacsonytomaj tanácsa alá rendelték Badacsonyörssel együtt. 1977-ben visszakapta régi nevét, végül 1991-ben önálló községgé vált Ábrahámhegy. A Szent Iván-kápolnától néhány méterre kezdődő Badacsonyörs jelenleg is Tomaj városhoz tartozik, nem könnyű tehát egyértelmű, régi helységnevekhez kötni az „örökmozgó határok” mentén található épületet.
Ami biztos: a környéket a 311 méter magas Örsi-hegy uralja. Örs – a szomszédos Kisörspuszta, a közeli Kővágóörs és a távolabbi Alsó- és Felsőörs nevével együtt – a honfoglás kori eredetű Örs, Örsúr nemzetség emlékét őrzi. (Badacsony) Tomaj (és Lesencetomaj) a magyarokhoz csatlakozott besenyő törzs egyik szállásterülete volt. Tomaj Árpád-kori plébániai egyházáról írott források arról tanúskodnak, hogy a XIII. században a Badacsony keleti oldalán és az Örsi-hegy salföldi lábánál pálos rendi klastromok épültek. Az Ábrahám-hegyi Szent Iván-kápolnáról nincs középkori adatunk. Egy helyi honlapon valaki „érthetetlennek” mondja, hogy „az 1700-as években – 1757-ben – épült, Keresztelő Szent János védnöksége alá helyezett kápolna miért kapta a pravoszlávos Szent Iván nevet…” A hosszú szovjet megszállás bizonyosan nem tette kedveltté nálunk az Iván nevet, azonban tudni való, hogy a János név a középkori okiratokban is Ivánként szerepel, éppen a – korai – bizánci befolyás következtében. (Közeli példák: Bakonyszentiván: Scenthiwan, 1340; Zalaszentiván: Szentivan, 1371). Jézus – nála fél évvel idősebb – keresztatyjának születésnapját – a nyári napfordulót – ősidők óta Szent Iván ünnepének, éjszakájának nevezik a magyarok, Bálint Sándor szerint részint az apostol Szent Jánostól való megkülönböztetésül.
Ezek után lássuk, mit tudunk a kápolnáról! Entz Géza a Balaton környékének műemlékeit ismertető, 1958-ban megjelent könyvében középkori falakon épült barokk épületnek mondja, igaz, zárójelbe tett kérdőjellel. Az 1993-as kiadású, Koppány Tibor készítette Balaton-műemlék-topográfiában XVIII. századiként szerepel, újabb kori átépítéssel. Koppány megjegyzi: „A község középkori temploma, amelyről adat nem maradt, a falutól északkeletre levő Kőpince nevű helyen állt, 1755-ben még látszottak romjai.” Kérdés, hogy melyik falutól, Koppány ugyanis a Balatonrendes helynév alatt – Entz Badacsonyörsnél – mutatja be az épületet…
Tény, hogy a Szent Iván-kápolna kis kerek dombtetőn áll, nyugat felé meredeken lejtő löszfal szélén. Téglány alaprajzú hajója vele azonos szélességű, keletre néző, félköríves szentélyben folytatódik – Koppány „a tizenkétszög felével záródónak” írja –, együttes hosszuk 12 méter. A nyolc méter széles nyugati homlokzat elé kilépő tornyot zömök sarokpillérek támasztják, a dongaboltozatú átjáróból nyílik a bejárat. Sarkait különböző színű kövekből készült szegélyezés – armírozás – díszíti, a szürkére vakolt, gúla formájú toronysisakon gombos végű, kovácsoltvas kettős kereszt látható. A torony emeletén nyugatra nyíló, enyhén csúcsíves ablak s a hajó déli, tóra tekintő oldalán lévő két, félkör keretű ablak újkori, a templomhajó nyugati oldalán két lábon nyugvó karzat, továbbá a berendezés XIX. és XX. századi. Régi harangját az első világháború idején beolvasztották, az új harangot 1923-ban öntötték „a külső-ábrahámi katolikus hívek közadakozásából”. A kápolna közelében lévő kőkeresztet – Krisztus és a Fájdalmas Anya remek szobrával – Molnár György és Balog Zsuzsanna állíttatta 1850-ben.
Építéstörténeti szempontból több izgalmas kérdést felvető részletek figyelhetők meg az – ismereteink szerint – 1757-ben épült templomon. A hajó déli külső falának 2,2 méter hosszú szakaszán 2,6 méter magasságig felmenő, a többitől markánsan eltérő színű és felületű vakolat tűnik elő, a középkori jellegű falszakasz jól lehatárolva látható a belső oldalon is, kívül-belül freskófestés nyomaival. A nyugati toronytest keresztmetszete haránt irányban álló téglalap. Hozzá hasonló tornyokat eddig az andráshidai templom, a dobronhegyi Szent Ilona-kápolna és a szécsiszigeti mároki kápolna esetében ismerünk, mindegyikük román kori – a XIII. században épült –, s mind a négy a régi Zala vármegyében található. A középkorban kedvelt Keresztelő Szent János titulusú kápolna alaprajza, keletelt szentélye, tornyának formája és armírozása, valamint a feltárt régi falszakasz máris elegendő ok a középkori előzmény feltételezésére, van azonban még egy részlet az épületen, ami bizonyosan messzebbre mutat a XVIII. századnál. A hajó nyugati homlokfalán, a toronytól délre, a karzat magassága fölött keskeny, csúcsíves ablakocska nyílik. Vele megegyező helyzetű, kétségkívül román kori ablakot eddig csak Domonkosfa XIII. századi templomán láttunk. Az Őrség (Szlovéniához csatolt) területén elhagyottan álló templom e résablakán keresztül vetül a délutáni nap sugara a szemközti oltárra, amint ezt megcsodálhattuk. Az Ábrahám-hegyi Szent Iván-egyház névünnepe június 24.; a helybéliek – akik nyári János-kápolnának is nevezik – a rá következő vasárnap tartják a búcsúját. Az esztendő leghosszabb napjaiban a kis ablakon bevetülő fénypászma igen nagy valószínűséggel metszi a szentély közepét – az oltármenza helyét –, amint ugyanez évenként megtörténik az őskűi, szintén Keresztelő Szent János titulusú XII. századi templom déli ablakán át is, ha nem takarja felhő a napot.
Majd meglátjuk. Talán jövőre, mert az idei nyár elmúlt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.