Csődtömeget örökölt Tarlós

Rendkívül aggasztó a főváros pénzügyi helyzete, állami beavatkozás nélkül finanszírozhatatlannak tűnik Budapest – jelentette be Tarlós István. A főpolgármester vizsgálatot kér az ügyben az Állami Számvevőszéktől (ÁSZ), a miniszterelnökkel pedig a jövő héten tárgyal a kialakult helyzetről. A Fővárosi Közgyűlés holnapi megalakulása előtt Atkári János szaktanácsadóként már munkához látott, szerinte az önkormányzatnál százmilliárdok hiányoznak.

2010. 10. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyan mértékű a főváros forráshiánya, külső és belső eladósodottsága, hogy ide számítva a száz százalékig önkormányzati tulajdonú BKV működtetését és a négyes metró beruházásának kívánt folytatását, veszélybe került Budapest 2011-es költségvetése – mondta Tarlós István (Fidesz–KDNP). Főpolgármesterként a városházán tartott első sajtótájékoztatóján leszögezte: az aggasztó helyzet feltárására haladéktalanul ÁSZ-vizsgálatot kezdeményez, a jövő héten pedig Orbán Viktor kormányfővel tárgyal a helyzet kezeléséről. Ugyan a négyes metró beruházásánál az Európai Unió korábban elvont csaknem 60 milliárd forintot, és immár a korábban megítélt támogatás is veszélybe került, Tarlós szerint sokkal nagyobb kockázatot jelent a BKV. – Bár a napi működés, az önkormányzat, az intézmények és a közszolgáltatók fizetőképessége egyelőre biztosított, ma már csak az állami beavatkozás mértéke kérdéses. Erre adhat választ az ÁSZ-vizsgálat, ugyanakkor több forgatókönyv lehetséges. A helyzetet nemcsak készpénzzel lehet megoldani, az állam a főváros feladatai egy részének, illetve önkormányzati cégek, elsősorban a közlekedési társaság működtetésének átvállalásával segíthet – mondta a főpolgármester. Szerinte a BKV-t a MÁV-val és a Volánnal együtt közösen kell kezelni, erről is meg akar állapodni a miniszterelnökkel, akárcsak a négyes metró beruházásáról. Hozzátette: a szakemberek szerint legkorábban 2014-2015-ben utazhatunk a metró első szakaszán, míg a másodikra egy fillér sincs. A metrón, illetve a már átadott csepeli szennyvíztisztítón kívül valójában egy nagyobb fejlesztés sem zajlik Budapesten, a fővárosnak létre kell hoznia az egységes parkolási rendszert, beleértve a P+R parkolók építését.
Atkári János egykori SZDSZ-es főpolgármester-helyettes, aki tegnaptól hivatalosan is pénzügyi-gazdasági szaktanácsadóként dolgozik a főpolgármesternél, lapunknak elmondta: a főváros anyagi állapota a megismertnél is rosszabb lehet. A BKV akár 800 milliárd forintot is meghaladó külső-belső eladósodottságán túl a négyes metró befejezéséhez további 70 milliárdos hitel sem lenne elég: csaknem 60 milliárdos költségre nincs fedezet.
Tarlós István a Fővárosi Közgyűlés holnapi alakuló ülése előtt ismertette: tanácsadója lesz Szegvári Péter, a neves közigazgatási szakember is. Az ellenzékkel kötött egyezség alapján nyolc bizottságból négyet a Fidesz–KDNP, kettőt az MSZP, egyet-egyet a Jobbik és az LMP vezet. Változás, hogy a pénzügyi ellenőrző bizottságban 1990 óta először ellenzéki többség lesz, és a tanácsnokok munkáját személyesen a főpolgármester ellenőrzi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.