A lány, aki a tűzzel játszik

A Stieg Larsson könyvéből készült, A lány, aki a tűzzel játszik című film ismét a svéd társadalom sötét mélységeibe kalauzolja el a nézőt. A Millennium-trilógia második része erőszakos, komor darab magas színvonalú művészi teljesítményekkel.

Kárpáti György
2010. 11. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bármennyire azt gondoljuk is, hogy a svéd jóléti társadalom a nyugalom és a béke szigete, az irodalom, a filmgyártás tartósan ennek az ellenkezőjét igyekszik bizonyítani. A tetovált lány után A lány, aki a tűzzel játszik-ban prostitúció, aberráció, kegyetlen leszámolások borzolják a néző idegeit. Ebben a bűnügyi történetben az erőszakosság persze közel sem öntörvényű – inkább a XXI. századi társadalmi viszonyok morbid kritikája, amely gondosan felépített motivációkkal és okokkal magyarázza a véres tetteket.
A 2008. év második legnagyobb eladott példányszámú írója világszerte Stieg Larsson volt, akinek Millennium-trilógiáját 40 országban több mint 27 millió példányban értékesítették. Igazi tragédia, hogy a neves svéd újságíró nem élhette meg írói sikereit, s könyvei kiadása előtt hunyt el váratlanul szívrohamban, mindöszsze ötvenévesen. Öröksége három teljes regény a tízrészesre tervezett sorozatból, amelyek sötét tónusú krimik a svéd társadalom mélyén szunnyadó feszültségekről és elhallgatott titkokról. Mindhárom története roppantul olvasmányos, és megfilmesítésért kiált. Larsson bűnügyiregény-íróként vizuálisan eleven, történetmesélésben feszes, fordulatos munkákat készített, művei a modern ponyvairodalom korszerű és követendő példáiként említhetők. Nem meglepő, hogy a sikertörténetre Hollywood is felfigyelt, s David Fincher szándékozik remake-et készíteni belőle.
A lány, aki a tűzzel játszik a trilógia középső része, amelyben az első rész szövevényes oknyomozása után inkább az erőszakos cselekedetek dominálnak. A központi szereplő ezúttal nem a tényfeltáró újságíró, Mikael Blomkvist, hanem hacker segítője, a titokzatos Lisbeth Salander. A fiatal lány többeken is bosszút áll a rajta elkövetett sérelmekért. Előbb leszámol aberrált – a bíróság által kijelölt – gyámjával, majd nem kevésbé zavart apjával. Emellett az újságíróval együttműködve egy prostitúcióval kapcsolatos bűnügyet is igyekszik leleplezni.
A lány, aki a tűzzel játszik nélkülözi az első rész történetmesélési virtuozitását, helyette kemény bosszútörténetet kapunk, amelyben egy emancipált női karakter számol le a gyengébbik nem hátrányos helyzetével, pontosabban annak illúziójával. A kitűnő színészválasztásnak köszönhetően rétegzett jellemábrázolást láthatunk a vásznon. A film szélsőséges helyzetei egyszerre fogalmazzák meg napjaink társadalmi kórképét, s utalnak a kortárs bűnügyi film túlzásaira. Alfredson svéd krimije képes sokkal mélyebbre nyúlni amerikai műfajtársainál, s nyomasztó atmoszférája ellenére is intellektuálisabb szórakozást kínál a legtöbb bűnügyi filmnél és thrillernél.
(A lány, aki a tűzzel játszik – színes, feliratos svéd film, 129 perc, 2009. Rendező: Daniel Alfredson. Forgalmazó: Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.