Súlyos kérdés, hogy a BKV miért nem tudta lehívni az Alstom októberben felbontott, felerészt kifizetett 65 milliárdos metrókocsi-szerződésében foglalt bankgaranciát, és miért nem juthatott máig egy fillérhez sem – közölte Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester több szálon is vizsgálatot indított a közlekedési cégnél kirobbant botrány felelőseinek megtalálására, és elismerte: Kocsis István, a BKV vezérigazgatója jövőjéről is dönt a napokban. – A legelképesztőbb hírek ellenére Budapest előző vezetői, és nem az alig három hete munkáját megkezdő Fővárosi Közgyűlés a felelős azért, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a BKV pénzügyi helyzetére hivatkozva, rendkívül különös módon felfüggesztette a fővárosi cég vasúthatósági engedélyét, és tette a fővárosi közlekedést „ausra” – mondta a Tarlós, aki szerint tízmilliárdok forognak kockán. Kiemelte, nem a hatóság vezetője, hanem az egyik főosztályvezetője által aláírt hat határozat a metróra, a villamosra, a HÉV-re, a fogaskerekűre éppúgy vonatkozik, mint a libegőre. Tarlós nemcsak a kialakult kommunikációs káoszt nem érti, de azt sem, hogy a BKV a mérlegét és üzleti tervét májusban miért hiányosan küldte meg a hatóságnak. A nyolcvanmilliárdos külső adósságállománnyal és több mint 700 milliárdos belső eladósodottsággal küszködő közlekedési társaság az NKH-nál május óta tartó vizsgálatban többszöri felszólításra sem pótolta a hiányt. – Az még különösebb, hogy bár jog szerint 45 nap áll a BKV rendelkezésére, a határozatok hirtelen, egy nap alatt jogerőre emelkedtek – fűzte hozzá Tarlós, aki szerint ezek a döntések ilyen formában nem maradhatnak meg.
Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője a jelenlegi kormányt hibáztatta, hogy nem tartotta be a korábbi Bajnai–Demszky-szerződést. Horváth ugyanakkor maga is furcsállja a hatóság eljárását, mert szerinte az idei az első év, hogy az állam biztosította a BKV működőképességét. A kormány egyébként nemrég döntött, hogy a BKV-nak 12,5 milliárd forintot ad.
Kocsis István vezérigazgató közleményében jelezte: december 15-i határidővel belső vizsgálatot rendelt el. Az eljárásban a társaság belső ellenőrzésének három évre visszamenőleg teljes körűen át kell vizsgálnia a vasúthatósági működési engedélyek feltételeivel kapcsolatos előírások teljesítését. Kérdésünkre Tarlós nem zárta ki, hogy az NKH-engedélyek felfüggesztése és az Alstom-ügy között összefüggés van. Ezt támasztja alá lapunk tegnap közölt híre arról, hogy az Alstom Franciaországban bíróságon támadta meg a követelést. Az Index szerint a per miatt nem tudja a BKV lehívni a szerződésbontás miatti, több mint 30 milliárdos bankgaranciát és nem tudja érvényesíteni 4 milliárdos kötbérigényét, és valójában ez ingatja Kocsis vezérigazgatói székét. Úgy tudják, a francia cég azzal az indokkal perel, hogy a BKV csak pénzt akar szerezni a működéséhez.
Az Alstom közleménye szerint nem pert, hanem az általuk jogtalannak tartott bankgaranciák lehívásával szembeni bírósági intézkedést kértek. – Ez megtiltja a bankgaranciák kifizetését addig, ameddig a gyorsított eljárásban lefolytatott meghallhatások meg nem történnek. Addig is folytatjuk az egyeztetéseket az NKH-val, a BKV-val és a fővárossal – írták.

Magyar Péter ismét VIP‑páholyban bulizott