Inog a BKV-vezérigazgató széke

Budapest új, Fidesz–KDNP-s vezetése rövid időn belül szembe találta magát a metrókocsi-beszerzés, a BKV és a vasúthatósági engedélyeit felfüggesztő hatóság legújabb botrányával. A fővárosi közlekedési cég az Alstom által indított franciaországi bírósági eljárás miatt nem tudja lehívni a több tíz milliárdos bankgaranciát. A vizsgálatot indító főpolgármester hamarosan dönt a szintén vizsgálódó BKV-vezérigazgató sorsáról.

2010. 11. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyos kérdés, hogy a BKV miért nem tudta lehívni az Alstom októberben felbontott, felerészt kifizetett 65 milliárdos metrókocsi-szerződésében foglalt bankgaranciát, és miért nem juthatott máig egy fillérhez sem – közölte Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester több szálon is vizsgálatot indított a közlekedési cégnél kirobbant botrány felelőseinek megtalálására, és elismerte: Kocsis István, a BKV vezérigazgatója jövőjéről is dönt a napokban. – A legelképesztőbb hírek ellenére Budapest előző vezetői, és nem az alig három hete munkáját megkezdő Fővárosi Közgyűlés a felelős azért, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a BKV pénzügyi helyzetére hivatkozva, rendkívül különös módon felfüggesztette a fővárosi cég vasúthatósági engedélyét, és tette a fővárosi közlekedést „ausra” – mondta a Tarlós, aki szerint tízmilliárdok forognak kockán. Kiemelte, nem a hatóság vezetője, hanem az egyik főosztályvezetője által aláírt hat határozat a metróra, a villamosra, a HÉV-re, a fogaskerekűre éppúgy vonatkozik, mint a libegőre. Tarlós nemcsak a kialakult kommunikációs káoszt nem érti, de azt sem, hogy a BKV a mérlegét és üzleti tervét májusban miért hiányosan küldte meg a hatóságnak. A nyolcvanmilliárdos külső adósságállománnyal és több mint 700 milliárdos belső eladósodottsággal küszködő közlekedési társaság az NKH-nál május óta tartó vizsgálatban többszöri felszólításra sem pótolta a hiányt. – Az még különösebb, hogy bár jog szerint 45 nap áll a BKV rendelkezésére, a határozatok hirtelen, egy nap alatt jogerőre emelkedtek – fűzte hozzá Tarlós, aki szerint ezek a döntések ilyen formában nem maradhatnak meg.
Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője a jelenlegi kormányt hibáztatta, hogy nem tartotta be a korábbi Bajnai–Demszky-szerződést. Horváth ugyanakkor maga is furcsállja a hatóság eljárását, mert szerinte az idei az első év, hogy az állam biztosította a BKV működőképességét. A kormány egyébként nemrég döntött, hogy a BKV-nak 12,5 milliárd forintot ad.
Kocsis István vezérigazgató közleményében jelezte: december 15-i határidővel belső vizsgálatot rendelt el. Az eljárásban a társaság belső ellenőrzésének három évre visszamenőleg teljes körűen át kell vizsgálnia a vasúthatósági működési engedélyek feltételeivel kapcsolatos előírások teljesítését. Kérdésünkre Tarlós nem zárta ki, hogy az NKH-engedélyek felfüggesztése és az Alstom-ügy között összefüggés van. Ezt támasztja alá lapunk tegnap közölt híre arról, hogy az Alstom Franciaországban bíróságon támadta meg a követelést. Az Index szerint a per miatt nem tudja a BKV lehívni a szerződésbontás miatti, több mint 30 milliárdos bankgaranciát és nem tudja érvényesíteni 4 milliárdos kötbérigényét, és valójában ez ingatja Kocsis vezérigazgatói székét. Úgy tudják, a francia cég azzal az indokkal perel, hogy a BKV csak pénzt akar szerezni a működéséhez.
Az Alstom közleménye szerint nem pert, hanem az általuk jogtalannak tartott bankgaranciák lehívásával szembeni bírósági intézkedést kértek. – Ez megtiltja a bankgaranciák kifizetését addig, ameddig a gyorsított eljárásban lefolytatott meghallhatások meg nem történnek. Addig is folytatjuk az egyeztetéseket az NKH-val, a BKV-val és a fővárossal – írták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.