Szabályátszabás a metrókocsik miatt?

Hiába rendeltek el hírzárlatot tegnap a Főpolgármesteri Hivatalban, a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) és az Alstomnál, információnk szerint még az is előfordulhat, hogy bizonyos szabályokat átszabnak vagy átértelmeznek a négyes metró bukásának megakadályozására. Úgy tudjuk, a szerelvények szállítója a felbontott szerződése ellenére marad.

2010. 11. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már elkönyvelte a kettes metró, valamint a leendő négyes vonal új szerelvényeinek szállítására négy éve kötött 65 milliárd forintos szerződés felét előlegként a francia tulajdonú Alstom. Az NKH-val tegnap azután ült le tárgyalni, hogy a hatóság októberben a típusengedélyt elutasító korábbi döntését másodfokon, jogerősen is megerősítette. Ezt követően a BKV azonnali hatállyal felbontotta a szerződést, és bejelentette: a harmincmilliárdos előlegre lehívja a bankgaranciát, s bejelenti a kötbérigényét. A hatályos szerződés ugyan utóbbira csaknem négymilliárd forintot tartalmaz, azonban lapunk úgy tudja, az Alstom Franciaországban bíróságon támadta meg a követelést.
Az Alstom ez év július 31-ig sem kapta meg a 2-es metró vonalára szánt szerelvények típusengedélyét, életbe lépett volna a Fővárosi Közgyűlés június 3-i döntése a szerződések felbontásáról. Az akkori városvezetés a közgyűlési határozatot nem hajtotta végre. Egy új közbeszerzési eljárás most további évekkel csúsztathatja a négyes metró beruházását, amelyre az eddig megítélt 181 milliárd forintos EU-támogatást is elveszíthetjük.
Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester többször kijelentette, lát esélyt a megegyezésre, két hete tárgyalt is az Alstommal. A napokban megerősítette azt is, hogy ezek a kocsik nemcsak a magyar, hanem az európai szabályoknak sem felelnek meg.
Bár egy MSZP-s képviselő még az előző ciklusban azt mondta: „most már nem a franciáknak kellene megfelelniük a magyar szabványoknak, hanem azokat kellene a kész kocsikhoz igazítani”, értesülésünk szerint a tárgyalásoknak más a célja. Legvalószínűbb, hogy egy új engedélyezési eljárásban az Alstom részletesebb magyarázatot fűz a fékek és más berendezések biztonsági rendszeréhez, és azt a hatóság megérti. Horváth Csaba fővárosi szocialista frakcióvezető azt mondta: a város a szerződés értékének 70 százalékát elvesztheti, most nem a korábbi szerződés hibáit és nem a felelősöket kell keresni.

Zavar. Az ellenzék mindenképpen szóba hozza a BKV helyzetét a Fővárosi Közgyűlés mai rendkívüli ülésén, hogy tisztázzák a káoszt. A Nemzetgazdasági Minisztérium tegnap bejelentette: a kormány döntött arról, hogy 7,5 milliárd forintos támogatást és ötmilliárd forintos hitelgaranciát biztosít a BKV-nak. A napokban az NKH felfüggesztette és fél évre ideiglenessé nyilvánította a BKV kötött pályás működési engedélyét a közlekedési cég pénzügyi helyzete miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.