Csökkenő óraszám, kisebb osztályok

A pályakezdők és a legkiválóbb tanárok heti kötelező óraszámát mintegy tizenöt, a többiekét mintegy öt százalékkal csökkentené a közoktatási törvény lapunk birtokában lévő koncepciója. A diákoknak főként a testnevelésre kellene több időt szánniuk. Újra lenne létjogosultsága a kis létszámú osztályoknak, a csoportok túlzsúfolásának viszont véget vetnének.

2010. 12. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden kategóriában csökkentenék a pedagógusok óraterhelését az új közoktatási törvény és pedagógus-életpályamodell lapunk birtokába került koncepciói. Jelenleg valamennyi iskolai pedagógusnak kortól, végzettségtől és a pályán eltöltött időtől függetlenül hetente 22 órát kell tartania a korábbi 20 helyett. A heti kötelező óraszámot még a Gyurcsány-kormány emelte meg. Az intézkedés célja létszámleépítés kikényszerítése volt: ha a tanárok több órát tartanak, miközben a tanulók óraszáma nem változik, akkor értelemszerűen kevesebb pedagógusra van szükség. Az óraszámemelés következtében több mint 15 ezer pedagógust bocsátottak el az iskolákból.
Az új oktatásirányítás által kidolgozott életpályamodell szakít ezzel a szemlélettel. A tervezet november 11-i verziója szerint az eddigi 22 óra helyett a pályakezdőknek 19, a pedagógus I. és a pedagógus II. fokozatba tartozóknak 21, a mestertanároknak pedig legfeljebb 19 órát kellene tartaniuk. Ezt erősíti meg a közoktatási törvény tervezete is. Utóbbi szerint ugyanilyen arányban csökkenne a napközis tanárok terhelése is. A legnagyobb könnyítést a szakközépiskolai, szakiskolai gyakorlati oktatók kapnák, akiknek a jelenlegi 25 helyett csupán 21 lenne a heti kötelező óraszáma, pályakezdők esetében pedig 19.
A tanulók kötelező terhelése ugyan emelkedne, de a legtöbb évfolyamon csak a mindennapos testnevelés bevezetése miatt. Heti öt testnevelésórával számolva az általános iskola első osztályában az eddigi heti húsz huszonhárom kötelező óra lenne. A tornaórák számának növelésénél nagyobb mértékű változás a hatodik és nyolcadik évfolyamon várható, ahol heti 4,5, illetve 4 órával nőne az óraszám. A gimnáziumok felsőbb évfolyamain jelentős terheléscsökkenés várható: a 11. és a 12 évfolyamon a jelenlegi heti 30-cal szemben 29 órára csökkenne a kötelező óraszám, utóbbi ráadásul tartalmazza a mindennapos testnevelést is. A tanárok terhelésének csökkentése és diákok óraszámának kismértékű növelése vagy stagnálása következtében egyébként várhatóan több pedagógusra lesz szükség az intézményekben.
Az osztálylétszámok csökkentésének terve egyértelműen a kisebb intézmények megmentésére és az oktatás színvonalának javítására irányul. A baloldali oktatási kormányzat által készített, jelenleg is érvényes létszámkorlát olyan magas limitet ír elő, amit a kisebb iskoláknak esélyük sincs elérni, és ezzel megszűnésre ítélik őket, a nagyobb intézményeket pedig osztályösszevonásokra kényszeríti.
A tervezet azonban a jelenlegi 20 helyett már 13 fővel lehetővé tenné az óvodai csoport elindítását. Ugyanez lenne az osztályindítás alsó határa az általános iskolák alsó és felső tagozatain a korábbi 21, illetve 23 fő helyett. Egy óvodai csoportba, illetve általános iskolai osztályba legfeljebb 25 gyerek járhatna a jelenlegi 26, illetve 30 fős maximummal szemben. A legnagyobb arányú csökkenés a szakiskolai elméleti képzésben várható, ahol a jelenlegi 28 fővel szemben már 16 fős osztályokat is létre lehet hozni, a maximális létszám pedig a jelenlegi 35-ről 24 főre csökkenne.
– A pedagógusok óraszámára vonatkozó adatok üdvözlendők. Reméljük, ezek a számok tervezet végső változatában is benne maradnak, és forrást is találnak rá, az óraszám- és az osztálylétszám-csökkentés ugyanis költséges dolog – jelentette ki lapunknak Szebedy Tas, a Gimnáziumok Országos Szövetségének elnöke, aki korábban az egyik legfontosabb elvárásként fogalmazta a tanárok terhelésének tízszázalékos csökkentését. Szebedy leszögezte: összességében a tervezet eleget tesz a kérésnek. A pályakezdőknek így lehetőségük lesz a tapasztalatszerzésre, például óralátogatásra, a kiváló, tapasztalt kollégák pedig segíteni tudják őket. Az óraszámcsökkentéssel a tanároknak több idejük marad a felkészülésre, ami osztály létszámának csökkentésével együtt nagymértékben emelheti az oktatás színvonalát. Szebedy külön kiemelte a felső tagozatokat, ahol az eddigi irreálisan magas osztálylétszám még a nagyvárosi iskolák egy részét is rákényszerítette az osztályösszevonásra. A gyerekek egy része ugyanis hat- vagy nyolcosztályos gimnáziumban tanul tovább, egy-két fős osztályonkénti létszámcsökkenés pedig máris bajba sodorhatja az intézményeket. Szebedy jó iránynak tartja azt is, hogy a gyerekek elméleti terhelése a legtöbb évfolyamon nem növekszik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.