Őskultúra, megújuló nyelv

Boromisza Tibor (1880–1960) festőművész születésének 130., halálának 50. évfordulója alkalmából nyílt műveiből kedden emlékkiállítás az Óbudai Kulturális Központ San Marco Galériájában. A tárlat, amelynek védnöke Schmitt Pálné Makray Katalin, december 2-ig látogatható.

Andor Anna
2010. 12. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már-már egy tüntetéssel is felért Boromisza Tibor emlékkiállításának kedd esti megnyitója az Óbudai Kulturális Központ San Marco Galériájában, annyi volt az érdeklődő, hogy a későn jövők már csak a folyosóról hallgathatták az Óbudai Kamarakórus által előadott műveket és az üdvözlő, megnyitó beszédeket. Tüntetés, de miért vagy mi ellen? Nyilvánvalóan elsősorban azok mellett az értékek mellett, amelyek Boromisza műveiben megjelentek: a magyar kultúra, a történelem, a természet értékei. A magyar paraszti kultúra legmélyebb gyökereit kereste, szinte tudós antropológusként járta az országot, kereste a még föllelhető ősi nyomokat, jeleket, rajzolt, festett, jegyzetelt – hogy korszerű művészetet hozzon létre.
Minderről egyértelműen beszélnek a pálya öt helyszínéhez – Nagybánya, Szentendre, Hortobágy, Budapest és Keszthely – kötődő alkotások a tárlaton. Azt is mutatják, hogy Boromisza formátumához, az életmű dimenzióihoz nagyobb léptékű emlékkiállítás megrendezése lett volna méltó, mégpedig Szentendrén, ahol ma is – a művész gyermekei által fenntartott – emlékház őrzi emlékét a Duna-parton. És annál is inkább, mert, ahogyan a megnyitón sajnálatosan kis számban megjelent szentendrei művészek egyike, Deim Pál Kossuth-díjas festőművész fogalmazott, Boromisza a XX. századi magyar művészet kiemelkedő, méltatlanul háttérbe szorított személyisége volt.
Hogy miért nem a szentendrei MűvészetMalomban rendezték az emlékkiállítást, az Dietz Ferenc szentendrei polgármester üdvözlő beszédéből derült ki: egy egymilliárd forintos projekt részében a MűvészetMalom is megújul, ezért zárták be ideiglenesen, s ezért csúszik a nagyszabású emlékkiállítás megrendezése 2011 őszére. Ahogyan Török Katalin művészeti író, a tárlat kurátora fogalmaz, az óbudai kiállításon csak a művész hagyatékában maradt, gyermekei tulajdonában lévő festmények szerepelnek. E művek együtt még sohasem kerültek közönség elé. Fontos hozzájárulás tehát a tárlat az életmű megismertetéséhez, amelyből nagy kiállítást utoljára 1980-ban a Magyar Nemzeti Galériában, korábban pedig 1962-ben a szentendrei Ferenczy Múzeumban rendeztek Boromisza műveiből. Jurecskó László monográfiája pedig, amely 1996-ban jelent meg, elsősorban a művész nagybányai korszakát mutatja be.
A festő lánya, Boromisza Piroska, aki testvéreivel, Katalinnal, Fatimával, Hajnalkával és Tassal, valamint a festő unokáival, a szülőfalu, Bácsalmás Baráti Körével és az Alfa Hotellel együtt támogatta az óbudai tárlat megrendezését, elsősorban azt tartja fontosnak, hogy a kiállítás egy egész sorozatot indít el. 2011 márciusában Bácsalmáson, áprilisban Érsekújvárott kerülnek Boromisza képei a közönség elé, a sor a Budapest XII. kerületi önkormányzat, illetve a nagybányai művésztelep galériájában folytatódik, és a szentendrei MűvészetMalomban fejeződik be. Remélhetőleg akkorra az életmű kutatása olyan stádiumba érkezik, hogy a tárlatot Boromisza művészeti írásaiból, verseiből és levelezéséből válogató katalógus is kísérheti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.