Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztoshoz fordul a főváros a 2006-ban 65 milliárd forint értékben, összesen 37 metrókocsi szállítására, a francia Alstommal kötött szerződés ügyében – közölte Tarlós István (Fidesz–KDNP). Szerinte álságos, hamis és jogszerűtlen érveket tartalmaz a franciaországi nanterre-i bíróság végzése, hogy a BKV nem kérheti vissza bankgaranciaként az Alstom metrókocsikért előlegként kifizetett 30 milliárdot. A városvezetés a fellebbezés mellett azt is fontosnak tarja, hogy az Aba Botond volt BKV-vezérigazgató által kötött, Demszky Gábor akkori SZDSZ-es főpolgármester kézjegyével is ellátott szerződésről kiderüljön: keletkezett-e kár, és ha igen, ki a felelős.
Tarlós úgy fogalmazott, erősen fontolgatják, hogy új közbeszerzési eljárást írjanak ki az októberben felmondott szerződés mielőbbi teljesítésére, ugyanakkor a tárgyalásokat sem zárta ki. A főpolgármester múlt vasárnap a Hír TV-ben még azt mondta, hogy a kormány képviselőivel folytatott egyeztetések alapján meg fognak egyezni az Alstommal. Tegnap azonban közölte: „A napokban tárgyalunk Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel, azután döntjük el, meddig és hogyan egyeztessünk az Alstommal, vagy egyeztessünk-e egyáltalán. Ha az Alstom kijavítja a kocsikat, és beszerzi rájuk az engedélyt, akkor a szerelvényeket a BKV át fogja venni” – szögezte le Tarlós. Az Alstomnak 37 szerelvényt kellett volna legyártania a kettes és az épülő négyes metróvonalra, ezek közül 22-nek 2009. májusig, a többinek pedig 2009. októberig kellett volna megérkeznie. Jelenleg három metrószerelvény van Magyarországon. A Nemzeti Közlekedési Hatóság első fokon idén nyáron, ősszel pedig jogerősen is megtagadta a szerelvények típusengedélyét. Baj volt a fékrendszerrel és más biztonsági berendezésekkel is.
Az Alstom illetékesei – szingapúri, kínai és török példákat felhozva – a legutóbbi napokig is biztonságosnak, sőt kellemesnek mutatták be terméküket. Lapunk már nyáron idézett egy, a BKV-figyelő blogon megjelent interjúból, amely egy metrós dolgozóval készült. Ebben lefagyó rendszerről, megszűnő fékhatásról, egy kar meghúzására kiszakadó vezetékekről számolt be.
Az elszámoltatás során választ keresnek arra, hogyan vehették bele a szerződésbe az 50 százalékos előleget és az összességében 20 százalékot meg nem haladó kötbért, továbbá kik írták le, hogy a típusengedély meg nem szerzése „vis maior”, azaz következmény nélküli lehet.

Ferenc pápa: A magyar nyelvet csak a Mennyországban beszélik, mert örökké tart megtanulni