Fellebbezés az Alstom-ügyben

Haladéktalanul fellebbez a BKV a francia bírósági döntés ellen, amely megtiltja a metrókocsik beszerzésére októberben felmondott Alstom-szerződés előlegeként kifizetett harmincmilliárd forint bankgaranciájának lehívását – jelentette be Tarlós István. A főpolgármester a 2006-os szerződés miatt az elszámoltatási kormánybiztoshoz fordul, új közbeszerzés kiírását fontolgatja, és a kormánnyal egyeztet, hogy érdemes-e tovább tárgyalni a franciákkal.

2011. 01. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztoshoz fordul a főváros a 2006-ban 65 milliárd forint értékben, összesen 37 metrókocsi szállítására, a francia Alstommal kötött szerződés ügyében – közölte Tarlós István (Fidesz–KDNP). Szerinte álságos, hamis és jogszerűtlen érveket tartalmaz a franciaországi nanterre-i bíróság végzése, hogy a BKV nem kérheti vissza bankgaranciaként az Alstom metrókocsikért előlegként kifizetett 30 milliárdot. A városvezetés a fellebbezés mellett azt is fontosnak tarja, hogy az Aba Botond volt BKV-vezérigazgató által kötött, Demszky Gábor akkori SZDSZ-es főpolgármester kézjegyével is ellátott szerződésről kiderüljön: keletkezett-e kár, és ha igen, ki a felelős.
Tarlós úgy fogalmazott, erősen fontolgatják, hogy új közbeszerzési eljárást írjanak ki az októberben felmondott szerződés mielőbbi teljesítésére, ugyanakkor a tárgyalásokat sem zárta ki. A főpolgármester múlt vasárnap a Hír TV-ben még azt mondta, hogy a kormány képviselőivel folytatott egyeztetések alapján meg fognak egyezni az Alstommal. Tegnap azonban közölte: „A napokban tárgyalunk Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel, azután döntjük el, meddig és hogyan egyeztessünk az Alstommal, vagy egyeztessünk-e egyáltalán. Ha az Alstom kijavítja a kocsikat, és beszerzi rájuk az engedélyt, akkor a szerelvényeket a BKV át fogja venni” – szögezte le Tarlós. Az Alstomnak 37 szerelvényt kellett volna legyártania a kettes és az épülő négyes metróvonalra, ezek közül 22-nek 2009. májusig, a többinek pedig 2009. októberig kellett volna megérkeznie. Jelenleg három metrószerelvény van Magyarországon. A Nemzeti Közlekedési Hatóság első fokon idén nyáron, ősszel pedig jogerősen is megtagadta a szerelvények típusengedélyét. Baj volt a fékrendszerrel és más biztonsági berendezésekkel is.
Az Alstom illetékesei – szingapúri, kínai és török példákat felhozva – a legutóbbi napokig is biztonságosnak, sőt kellemesnek mutatták be terméküket. Lapunk már nyáron idézett egy, a BKV-figyelő blogon megjelent interjúból, amely egy metrós dolgozóval készült. Ebben lefagyó rendszerről, megszűnő fékhatásról, egy kar meghúzására kiszakadó vezetékekről számolt be.
Az elszámoltatás során választ keresnek arra, hogyan vehették bele a szerződésbe az 50 százalékos előleget és az összességében 20 százalékot meg nem haladó kötbért, továbbá kik írták le, hogy a típusengedély meg nem szerzése „vis maior”, azaz következmény nélküli lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.