John Keats utolsó évei

A Fényes csillagban John Keats életének utolsó évei és nagy románca elevenedik meg a mozivásznon. Kár, hogy a költészetről, a szerelemről, de még magáról a romantikus költőről sem sokat tudunk meg az álmosító történelemórán.

Kárpáti György
2011. 01. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A költő és múzsája. John Keats és Fanny Brawne kapcsolatát a film hűen igyekszik megidézni. A film címe utalás szerelmük múlhatatlanságáról szóló, Az utolsó szonett című költemény első sorára. A pár 1818 őszén találkozott először, románcuk a költő haláláig tartott. A lány hat évig gyászolta a férfit, 1833-ban megházasodott és három gyereke született. Keats kérésére halála után Fanny valamennyi saját levelét megsemmisítette, így kettejük kapcsolatáról csak a költő levelei maradtak meg az utókornak.


Jane Campion 1993-ban elkészített, magával ragadó Zongoraleckéje óta nem képes átugorni a saját maga által magasra helyezett lécet. Az összehasonlítás annál inkább szükségszerű, mert az új-zélandi rendezőnő – úgy tűnik – önmagát keresi az elmúlt másfél évtizedben, műveiből éppen az a frissesség és újszerűség hiányzik, ami a Zongoraleckét a kilencvenes évek egyik legjobb alkotásává tette.
Legújabb rendezése, a Fényes csillag sem állja ki a próbát. Pedig az alapanyag ígéretes, Campion a 19. század első felének Angliájába kalauzolja a nézőt, s a neves költő, John Keats életének alkonyát idézi meg a vásznon. Keats az angol romantika második korszakának emblematikus figurája volt Byron és Shelley mellett. Tragikus élete nélkülözésekkel volt teli, a szakmai sikerek is elkerülték. Csak halála után kezdték elismerni a korszak meghatározó költőjeként.
Campion filmje a férfi életének utolsó négy évét követi nyomon, a történet a Fanny Brawne-nal való románcára van kihegyezve. Campiont a költő románca és tragédiája foglalkoztatta, így a film bántó módon csak a pár kapcsolatára korlátozódik. A kamaradrámává formált moziban a nagy érzelmeknek, a szenvedélynek és a parázsló szerelemnek kellene lekötnie a néző figyelmét, ám ezzel szemben Keats és kedvese viszonya végig szenvelgéssel teli – a nagy séták, könnyáztatta esték közben szavalt verssorok pedig üresen konganak a vásznon. Nincs meg bennük az a tűz, ami a strófákat ihlette, nem érezzük a perzselő vágyat, ahogy a levelek olvasása közben a szerelmesek egymásra gondolnak. Nem látjuk Keatsben az el nem ismert tehetséget, de nem tűnik olyan nincstelennek sem, akitől óvná a lányt a családja.
Pedig Campion különösen tehetséges a múlt hiteles megidézésében. Korábbi, a 19. században játszódó filmjeihez hasonlóan ezúttal is autentikus a korabeli Anglia ábrázolása. Ám az alkotásnak ez az egyetlen erénye, a színészek és a rendezőnő sem képes lélekkel megtölteni a történetet. A vizuálisan hiteles alkotásban így elveszett a líra, és az érzelmek ábrázolására a viszszatérően használt sírások pedig nem vittek közelebb a romantikus angol költészet megértéséhez.
(Fényes csillag – színes, feliratos angol–ausztrál–francia film, 119 perc, 2009. Rendező: Jane Campion. Forgalmazó: Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.