Lassan halad a BKV ügyeinek rendezése

Akár hónapokat is csúszhat a BKV hosszú távú finanszírozásának a rendezése, a metróépítés esetleges folytatásának, benne a metrókocsi-beszerzés kérdéseinek eldöntése az állam és a főváros között. Az Alstom-botrány ügyében év elejére ígért választ az elszámoltatási kormánybiztos a hozzá forduló főpolgármesternek, a civilek azonban már a hatóságoktól várják a név szerinti felelősségre vonást.

2011. 01. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Varsóban bukott az Alstom. A korrupcióellenes ügyészség vizsgálja a varsói metrókocsik beszerzését. A lengyel fővárosban lassan 10 éve közlekednek Alstom-metrókocsik – ez a budapesti szerelvények előtípusa. Az ottani tenderen a gyanú szerint a pénz segítette elő a francia cég győzelmét. 2010 elején derült ki, hogy a varsói metró egykori vezetőjét és a városháza egyik vezető beosztású munkatársát lefizették. A Lengyel Központi Korrupcióellenes Hivatal közleményében az áll: mindkettőjüket letartóztatták; annak a svájci banknak az alkalmazottja buktatta le őket, ahová a kenőpénz érkezett. Varsóban a legutóbbi metrókocsi-pályázatból az Alstomot ki is zárták, az új szerelvényeket egy német–lengyel konzorcium szállítja majd. (Hír Tv)


Legkorábban tavaszra várható megállapodás a kormány és a főváros vezetői között Budapest legfontosabb kérdéseiről, a BKV jövőbeli működtetéséről, a négyes metró beruházásának folytatásáról és annak részeként a metrókocsik szállításáról – tudta meg lapunk városházi forrásokból. Bár az ügyben karácsony előtt Tarlós István (Fidesz– KDNP) főpolgármester az MTV-nek adott interjújában azt mondta, hogy az egyeztetések „nagyon jó úton haladnak”, jelezte: végleges megoldásra a december 23-án elfogadott központi költségvetés első módosításáig várni kell. Elképzeléseik között szerepel, hogy az állam 50 százalékos arányban tulajdonosként szálljon be az új városvezetés által az első intézkedések között megalakított Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-be, részben vállalja át a BKV több mint 80 milliárd forintos külső adósságállományát, sőt egy újabb döntéssel a tömegközlekedési díjszabás áfáját akár ötszázalékosra is csökkenthetnék.

*

Tarlós István arra is utalt, hogy Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel elviekben már megállapodtak, a napokban pedig egy több száz oldalas reformtervet nyújtottak be Matolcsy György nemzetgazdasági miniszterhez.
A főpolgármester emlékeztetett, milyen súlyos örökséget hagyott hátra az előző városvezetés, többek között ezért fordultak az Alstom-szerződés miatt Budai Gyulához. Az elszámoltatási kormánybiztos lapunknak elmondta: január elején nyilatkozhat a vizsgálat alapján várható lépésekről.
Mint arról beszámoltunk, a francia tulajdonú Alstom a BKV által októberben felmondott 65 milliárd forintos, felerészt már kifizetett szerződését illetően egy francia bíróságnál nem jogerős döntéssel elérte, hogy a közlekedési cégnek ne fizethessék ki az előlegre lehívott bankgaranciát és a tízszázaléknyi kötbért. A kettes és az épülő négyes metróvonalra szánt 37 kocsiból mindössze hármat szállítottak le a franciák, típusengedély kiadására vonatkozó kérelmüket a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) – fékhibák és más súlyos biztonsági hiányosságok miatt – jogerősen elutasította. A főváros tárgyalna még, de egyre több jel mutatja, hogy csak egy új közbeszerzés lehet a valódi megoldás, hiszen a kettes metrón már két éve Alstom-szerelvényeknek kellene közlekedniük. Ez viszont azért kockázatos, mert a 600 milliárd forintnyi költséget is közelítő metróberuházáshoz még az eddig megszerzett 181 milliárdos EU-támogatást is elveszthetjük.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a felelősök megnevezését követeli. A civilek szerint Alstom-ügyben mindenképpen meg kell hallgatni Demszky Gábort, a 2006-os szerződést névjegyével ellátó volt SZDSZ-es főpolgármestert, az aláíró Aba Botondot, a BKV volt vezérigazgatóját és akkori helyettesét, Donáth Zoltánt, sőt Medgyessy Pétert is. A volt MSZP-s kormányfő a Hír TV-nek nemrég elismerte: tanácsadó cégének „volt kapcsolata” az Alstommal. A VEKE szerint egy eljárás során tisztázni kell Hagyó Miklós, a BKV-ügyben hűtlen kezeléssel, vesztegetéssel és más bűncselekményekkel gyanúsított, jelenleg is előzetes letartóztatásban levő MSZP-s volt főpolgármester-helyettes, Balogh Zsolt, a szintén gyanúsított egykori megbízott BKV-s vezérigazgató-helyettes, Horváth Zsolt Csaba, az NKH volt elnöke és Guba János, a DBR Metró Projektigazgatóság helyettes vezetője szerepét is. Az ügyben megkerestük Demszky Gábort, ám a magát évtizedek óta liberálisnak valló politikus munkatársunk bemutatkozására azonnal lecsapta a telefont.

Munkában a nyomozók. A négyes metró szerződéseihez kapcsolódó dokumentumokat foglalt le a BRFK a napokban a DBR Metró Projektigazgatóságnál – írta karácsonyi számában a Népszava. Értesülésük szerint az iratlefoglalás az Állami Számvevőszék (ÁSZ) szeptemberi feljelentéséhez kapcsolódik. Az ÁSZ vizsgálata ugyanis megállapította: a szabálytalanul lefolytatott közbeszerzési eljárások, a teljesítéssel arányban nem álló díjfizetések, továbbá a felelőtlen, nyilvánvalóan és előreláthatóan kárt okozó szerződéskötési gyakorlat a magyar államnak, illetve a fővárosi önkormányzatnak jelentős vagyoni hátrányt okozott. A nyomozó hatóságok korábbi feljelentések alapján csaknem egy éve ismeretlen tettes ellen folytatnak büntetőeljárást a metróberuházás és a járműbeszerzés ügyében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.