Megújuló jogszolgáltatás

Kulcsár Anna
2011. 04. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai társadalom és jogállam működőképességéhez főként két terület újraszabályozása szükséges. Az egyik a közvagyon hasznosítása, a közszolgáltatások ésszerű működtetése, a másik pedig a gyors és tisztességes igazságszolgáltatás. Mindkettőben lényeges változtatásokat hozhat az új alaptörvény


Fontos időpont az alkotmány előkészítésének folyamatában a mai nap. A parlament plénuma – a tervek szerint – dönteni fog a módosító indítványokról. Az elmúlt hetekben mintegy százötven ilyen javaslat érkezett az alkotmányügyi bizottsághoz, némelyik éles vitát váltott ki a kormánypárti frakciókban is. Ugyanakkor minden vita lezárul egyszer, egy hét múlva, április 18-án várhatóan a zárószavazás következik. A köztársasági elnök húsvétkor, április 25-én aláírhatja az új alaptörvényt.
Az Országház delegációs termében pénteken tudományos tanácskozás összegezte a jogalkotás egy esztendeje tartó időszakának tapasztalatait. Balsai István (Fidesz), az alkotmányügyi bizottság elnöke, aki Lázár János frakcióvezetővel együtt tavaly júniusban 45 tagú előkészítő bizottság létrehozását javasolta, úgy vélekedett: a munka alapos és eredményes volt. Salamon László (KDNP), az előkészítő bizottság elnöke feltételezte, hogy a diskurzus az alkotmány elfogadásával nem ér véget, az alaptörvényről további eszmecserék, viták zajlanak majd.
Mindkét megállapítás helyénvaló lehet, hiszen a szövegező bizottság március 14-én letette az asztalra az ország végleges alaptörvényét: a rendszerváltozáskor ideiglenes jelleggel módosított 1949. évi XX. törvény helyébe lépő tervezetet. Ehhez futott be azóta a mintegy százötven módosító indítvány. A mostani tudományos ülésen is tucatszám sorolták fel az észrevételeket a résztvevők. Több neves kutató úgy vélte, még mindig lehet javítani a szövegen, s nagyon sok múlik a részleteket szabályozó későbbi sarkalatos törvények tartalmán is. Az olvasó nyilvánvalóan tudja: ilyen, úgynevezett sarkalatos jogszabályok rendezik majd például a választójogot, az önkormányzatok jogkörét, a közteherviselést és a bíróságok működését, igazgatását.
A pénteki megbeszélés alapján az szűrhető le, hogy a hazai társadalom és jogállam működőképességéhez főként két terület újraszabályozása szükséges. Az egyik a közvagyon hasznosítása, a közszolgáltatások ésszerű működtetése, a másik pedig a gyors és tisztességes igazságszolgáltatás. Mindkettőben lényeges változtatásokat hozhat az új alaptörvény. A jogalkotók szándéka szerint az alkotmány a közvagyont megőrzi, a pénzköltést, a hitelfelvételt korlátok közé szorítja, emellett megváltoztatja a mindennapi viták rendezésének feltételeit.
A jogérvényesítés előtt új távlatok nyílnak. Tegyük fel például azt az egyszerű kérdést: mi történik akkor, ha a társasház egyik tulajdonosa parabolaantennát szereltet fel, és elveszi a kilátást a szomszédoktól? Ez a gyakori eset eddig birtokháborításnak számított, de a jövőben esetleg alkotmányjogi vita alapja is lehet. Az érintettek ugyanis az alaptörvény és az új sarkalatos törvények kihirdetése után az Alkotmánybírósághoz (AB) fordulhatnak, és kérhetik a bírósági ítélet felülvizsgálatát. Mindenkinek joga lehet ugyanis az egészséges környezethez. A bírósági döntéseket természetesen csak abból a szempontból elemezheti az AB, hogy az ítélkező fórum tiszteletben tartotta-e az alkotmányos rendelkezéseket. A szabályozás egyúttal – mint több jogtudós előadásából kiderült – az állami szervezetek között új kapcsolatrendszert hoz létre: az Alkotmánybíróság ezentúl nem elsősorban az Országgyűlés jogalkotó munkáját vizsgálja majd, hanem a bíróságok jogalkalmazó tevékenységét. Erre ráadásul nemcsak akkor lesz mód, ha az ügyfél azt panaszolja, hogy a bíróság nem vette figyelembe alkotmányos alapjogait, hanem akkor is, ha amiatt fordul az AB-hez, mert úgy véli: a peres ügyekben alkalmazott vagy alkalmazható jogszabályok ellentétesek az alaptörvénnyel.
Azt mondják, az alkotmányvédő testület nem lesz szuperbíróság – a többi bíróság felettese –, ám nyilvánvaló, hogy a polgári és a büntetőperekben ítélkező bíróságok munkája erős kontroll alá kerül az elkövetkező időkben. Azok a panaszok, amelyek eddig a szerkesztőségekben és más hasonló fórumokon landoltak, mostantól vélhetőleg az AB-hez futnak be. Az évekig vagy évtizedekig tartó eljárások ugyanis eleve súlyosan sértették a résztvevők érdekeit a gyermek-elhelyezési, a cégügyekben és a büntetőperekben is. Az időmúlás a bírói gyakorlat szerint ráadásul enyhítő körülménynek számít, így nyolc-tíz év után sokszor csak jelképes büntetést szabtak ki az elkövetőkre. Ez nem szolgálta az úgynevezett általános megelőzést – senkit sem tartott vissza a hasonló magatartásoktól. A tisztességes eljárás alkotmányos követelménye is csorbát szenvedett, hiszen például a 2006-os őszi események idején – a közrend védelmére, a rendkívüli körülményekre hivatkozva – sorozatosan rendelték el olyan utcai járókelők, fiatalemberek letartóztatását, akik semmiféle jogsértést nem követtek el. A másodfokú bírósági tanácsoknak kellett ezeket a döntéseket korrigálniuk.
A rendszerváltó pártok és kormányok az elmúlt húsz esztendőben nemcsak a közvagyont nem tudták megőrizni, de képtelenek voltak arra is, hogy kialakítsák az igazságszolgáltatás megfelelő kereteit. Mindegyik a másiktól féltette az ítélkezés függetlenségét. Az Antall-kormány idején az ellenzék attól rettegett, hogy az első szabadon választott Országgyűlés és kormányzat saját befolyása alá helyezi a bírói kart, így hatalomra kerülve a balliberálisok megszüntették a bíróságok igazgatásának addigi formáját. A nagyobb nyomaték kedvéért az MSZP és az SZDSZ koalíciója 1997-ben tizenhárom törvényből álló igazságügyi csomagot terjesztett be, és saját 72 százalékos többségével bírói önigazgatási apparátust hozott létre. Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT) keretei között a bíróságok ezután önmagukat irányították. Az OIT egyre inkább befelé forduló, önérdekű, önvédelmi szervezetté vált. Olykor az érdeklődést is sértőnek tekintette, holott köztudomású, hogy jogállamban a közpénzből működő és a törvény alapján ítélkező bíróság a nyilvánosság kontrollja alatt áll. Nincs is más ellenőrző fóruma.
A bíróságok az utóbbi húsz évben is pontosan tudták, hogy teljesítményük összességében nem találkozik a társadalmi igényekkel. Az eleve alkalmatlan törvényi-szervezeti konstrukció szereplői, képviselői ugyanakkor mindig megtalálták a hivatkozási alapot. Ha kellett, vitába szálltak a nyilvánossággal és az ügyvédekkel is, s cáfolni igyekeztek, hogy elhúzódnának a peres ügyek. Szebbnél szebb statisztikai adatok láttak napvilágot. Ezekben senki sem hitt, a tehetetlenségi nyomaték azonban megakadályozta az átalakítást.
A mostani alkotmánytervezet több változtatást tartalmaz, ezek közül csak az egyik, hogy az AB ellenőrizheti az ítéletek alkotmányosságát. Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács jelenleg nem szerepel az alaptörvény szövegében, a Legfelsőbb Bíróság helyét pedig a Kúria venné át. A bírói kar összetétele is megváltozna: a bírák nem hetvenéves korukig, hanem csak az általános nyugdíjkorhatár eléréséig tölthetnék be hivatalukat. Ha a parlament a javaslatot ma elfogadja, 220 bírónak jövőre távoznia kellene a testülettől. A KDNP ebben eredetileg nem értett egyet a Fidesszel, később azonban támogatta az indítványt.
Az bizonyos, hogy a jelenlegi rendszer nem tartható fenn tovább, a megoldásnak azonban több útja-módja is lehet. Ezt a bíróságokról szóló sarkalatos törvénynek mindenképpen vissza kell tükröznie. A közvélemény és a szakemberek ebben és persze a tájékoztatásban nyilvánvalóan számítanak az igazságügyi tárca közreműködésére. Megújulás csak akkor remélhető, ha a kiindulópont mindent összevetve a teljesítmény lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.