A metrókocsik beszerzése ügyében a francia cég fordult hazája bíróságához, miután a BKV még októberben felmondta a 65 milliárd forintos, nem teljesített, de felerészt már kifizetett szerződést. Első fokon a nanterre-i bíróság tavaly decemberben az Alstomnak adott igazat. Az intézkedés megtiltotta a bankoknak az előleg visszafizetésére, illetve a teljesítési garanciák kifizetésére benyújtott BKV-igény kielégítését. A franciák szerint a szerződés felmondása, ezért a bankgaranciák lehívása is jogtalan volt. A magyar közlekedési társaság fellebbezett. Az érv egyértelmű: miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) jogerősen is elutasította a metrószerelvények típusengedélyének kiadását, a szerződés tarthatatlanná vált.
Eddig a kettes és az épülő négyes metróvonalra szánt 37 kocsiból mindössze hármat szállítottak le. Az NKH fékhibák és más súlyos biztonsági hiányosságok miatt tagadta meg a típusengedélyt.
*
A kettes metrón már két éve Alstom-szerelvényeknek kellene közlekedniük. A főváros nem is vár tovább erre a 22 kocsira, a BKK Zrt. elindította a közbeszerzési eljárást a régi szovjet járművek 3,5 milliárd forintba kerülő felújítására. A négyes metrónál viszont – ha 2015 végéig nem közlekednek az alagútban szerelvények – még az eddig megszerzett 181 milliárdos EU-támogatást is elveszthetjük.
Tarlós István érdeklődésünkre hangsúlyozta: az Alstom még a legutolsó tárgyalásokon is ragaszkodott ahhoz, hogy a már felbontott szerződést állítsák helyre.
– Nem írok alá a budapestiek számára hátrányos szerződést. Kármentésként hajlunk az egyezségre, ennek feltétele a vasúthatósági engedély, amit viszont a hatóság nem ad meg, amíg a szerelvényeket ki nem javították. Negyven fékpróbából ugyanis tízszer nem állt meg a vonat, de kinyíltak az ajtók. Az NKH két év alatt négyszer figyelmeztette a gyártót a hibákra – emlékeztetett a főpolgármester.
Vitézy Dávid lapunknak elmondta: egyezség híján új közbeszerzést kell indítani, és ezt a BKK elő is készítette. – Nyár végéig el kell dönteni, melyik utat választjuk. Egy új eljárás legalább három évet vesz igénybe. A tender elbírálására 6–9 hónappal számolunk, az új metrószerelvények gyártása a szerződéskötéstől számított egy éven belül megkezdődhet, jó esetben az első járművek 2014 végén már közlekedhetnének. Mivel a franciák a négyes vonalra meg sem kezdték a kocsik gyártását, ma már az egyezséggel sem nyerhetünk időt – húzta alá a vezérigazgató.
Az Alstom Transportnál közölték, csak a mai tárgyalási napon válaszolnak a kérdéseinkre.
Az eredeti Alstom-szerződést öt évvel ezelőtt Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója mellett Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester is aláírta. Jelenleg hűtlen kezelés megalapozott gyanújával a Nemzeti Nyomozó Iroda ismeretlen tettes ellen folytat büntetőeljárást az ügyben.

Ilyen idő lesz húsvét után