Folytatódik az Alstom-per

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt., illetve Kocsis István, a BKV Zrt. vezérigazgatója képviseli a fővárost azon a franciaországi bírósági tárgyaláson, amelynek tétje a felmondott Alstom-szerződés alapján követelt több mint 30 milliárd forintos bankgarancia sorsa – erősítette meg lapunknak Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester.

2011. 05. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A metrókocsik beszerzése ügyében a francia cég fordult hazája bíróságához, miután a BKV még októberben felmondta a 65 milliárd forintos, nem teljesített, de felerészt már kifizetett szerződést. Első fokon a nanterre-i bíróság tavaly decemberben az Alstomnak adott igazat. Az intézkedés megtiltotta a bankoknak az előleg visszafizetésére, illetve a teljesítési garanciák kifizetésére benyújtott BKV-igény kielégítését. A franciák szerint a szerződés felmondása, ezért a bankgaranciák lehívása is jogtalan volt. A magyar közlekedési társaság fellebbezett. Az érv egyértelmű: miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) jogerősen is elutasította a metrószerelvények típusengedélyének kiadását, a szerződés tarthatatlanná vált.
Eddig a kettes és az épülő négyes metróvonalra szánt 37 kocsiból mindössze hármat szállítottak le. Az NKH fékhibák és más súlyos biztonsági hiányosságok miatt tagadta meg a típusengedélyt.

*

A kettes metrón már két éve Alstom-szerelvényeknek kellene közlekedniük. A főváros nem is vár tovább erre a 22 kocsira, a BKK Zrt. elindította a közbeszerzési eljárást a régi szovjet járművek 3,5 milliárd forintba kerülő felújítására. A négyes metrónál viszont – ha 2015 végéig nem közlekednek az alagútban szerelvények – még az eddig megszerzett 181 milliárdos EU-támogatást is elveszthetjük.
Tarlós István érdeklődésünkre hangsúlyozta: az Alstom még a legutolsó tárgyalásokon is ragaszkodott ahhoz, hogy a már felbontott szerződést állítsák helyre.
– Nem írok alá a budapestiek számára hátrányos szerződést. Kármentésként hajlunk az egyezségre, ennek feltétele a vasúthatósági engedély, amit viszont a hatóság nem ad meg, amíg a szerelvényeket ki nem javították. Negyven fékpróbából ugyanis tízszer nem állt meg a vonat, de kinyíltak az ajtók. Az NKH két év alatt négyszer figyelmeztette a gyártót a hibákra – emlékeztetett a főpolgármester.
Vitézy Dávid lapunknak elmondta: egyezség híján új közbeszerzést kell indítani, és ezt a BKK elő is készítette. – Nyár végéig el kell dönteni, melyik utat választjuk. Egy új eljárás legalább három évet vesz igénybe. A tender elbírálására 6–9 hónappal számolunk, az új metrószerelvények gyártása a szerződéskötéstől számított egy éven belül megkezdődhet, jó esetben az első járművek 2014 végén már közlekedhetnének. Mivel a franciák a négyes vonalra meg sem kezdték a kocsik gyártását, ma már az egyezséggel sem nyerhetünk időt – húzta alá a vezérigazgató.
Az Alstom Transportnál közölték, csak a mai tárgyalási napon válaszolnak a kérdéseinkre.
Az eredeti Alstom-szerződést öt évvel ezelőtt Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója mellett Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester is aláírta. Jelenleg hűtlen kezelés megalapozott gyanújával a Nemzeti Nyomozó Iroda ismeretlen tettes ellen folytat büntetőeljárást az ügyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.