Tarlósék csődmentő ciklusterve

Gazdálkodási csődben van a főváros – tartalmazza a fővárosi gazdasági program, amelyet a napokban fogadott el a Fővárosi Közgyűlés Fidesz–KDNP-s többsége. Ilyen az előző öt ciklusban nem létezett. Bár született egy elképzelés a helyi adórendszer átalakításáról, a közeljövőben bevezethetetlen még a sokat emlegetett dugódíj is. Az idén az eladósodás megállítása a cél.

2011. 05. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezután nem akarnak a Demszky-korszak súlyos örökségére hivatkozni – tette egyértelművé a gazdasági program elfogadtatásával az új városvezetés. A dokumentum szerint azonban még hosszú évekig küszködniük kell a balliberális hagyatékkal. Az ellenzék, elsősorban a várost korábban az SZDSZ-szel közösen irányító MSZP szerint nincs is csőd, hiszen a félezermilliárdos költségvetésben legalább húszmilliárd a tartalék.
Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes lapunknak elmondta: klasszikus pénzügyi csőd nincs, a fizetőképességet fenntartják. Ugyanakkor a balliberális városvezetés idején egy gazdasági programja volt Budapestnek, mégpedig a négyes metró. – A beruházás máig nem készült el, és a több száz milliárdos metróépítés, a szerelvénybeszerzés bizonytalansága továbbra is elsődleges kockázati tényező marad – tette hozzá a főpolgármester-helyettes. Mint kifejtette, fő cél a város eladósodásának megállítása. A felvett hiteleken túl nem kérnek kölcsönt, szigorítják a működési kiadásokat. Rangsorolják és megszüntetik a fejlesztéseket. A fővárosi önkormányzat pénzügyi adósságállománya a tavaly decemberi 173 milliárd forintról 2012-re a 200 milliárdot is meghaladja. A belső adósság szintén az elmúlt évtizedekben keletkezett amiatt, hogy az amortizációt a tervezéskor évről évre és szinte minden ágazatból „kifelejtették”. Így fordulhatott elő, hogy csak a tömegközlekedés, a BKV ilyen típusú adóssága elérheti a 700-800 milliárd forintot.
Kimondták azt is: a közszolgáltatások színvonalát csak úgy tudják fenntartani, ha az állam több bevételt enged át a fővárosnak, vagy átvesz több feladatot például az egészségügy, az oktatás, a közlekedés területén. Sajtóhírek között szerepeltek esetleges új adónemek is, köztük a dugódíj és a vigalmi adó. Ezek a hosszú távú elképzelések részei. – Az önkormányzati rendszer átalakítása a sarkalatos törvények között kerülhet a parlament elé, s azután várható a tarthatatlanná vált helyi adózás újjászervezése – mondta a főpolgármester-helyettes.

Bojkott. A francia áruk bojkottját emlegeti a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) az Alstom-per kapcsán. Facebook-oldalukon írt bejegyzésük szerint megegyezésre nem látnak lehetőséget. Mint ismeretes, a magyar céget Franciaországban perelte be az Alstom, amelynek az előző városvezetéssel kötött szerződés értelmében már le kellett volna szállítania az új metrókocsikat, ám ezt nem tudta teljesíteni. Első fokon tavaly elmarasztalták a BKV-t, majd a másodfokú perben az Alstom csalással vádolta a BKV-t, amiért Budapest vezetése pert fontolgat. „Nincs más lehetőség, új metrótendert kell kiírni, amiben már egyszerre kell kezelni a 2-es, a 3-as és a 4-es vonalak ügyét – vélekedik az egyesület, majd azzal folytatja: – A francia államügyész ismét beavatkozott a perbe. Ezzel jelezve, a francia állam ki mellett áll ki, egyben mindennek lehordta a magyarokat. Elvárjuk a magyar kormánytól, hogy a megfelelő szintű diplomáciai lépéseket hozza meg az ügyben.” Felelősként a szerződés aláíróit, Demszky Gábor volt főpolgármestert, Aba Botondot, a BKV akkori vezérigazgatóját, a szerződést előkészítő Donáth Zoltánt, a BKV vezérigazgató-helyettesét s a tanácsadóként közreműködő cég vezetőjét, Medgyessy Pétert nevezik meg. A perben június 8-án hirdetnek ítéletet – közölte tegnap az Alstom az MTI-vel. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.