Ütemzavar az erdélyi sztrádán

A román kormány immár hivatalosan is elismerte, hogy az észak-erdélyi autópálya megépítésére 2012-re megszabott határidőt képtelenség tartani. A bukaresti szállításügyi minisztérium most új ütemtervről próbál egyezkedni a Nagyváradot Brassóval összekötő sztrádát kivitelező, a román állam által alaposan kiéheztetett amerikai Bechtellel.<br />

2011. 05. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Se vége, se hossza Romániában az elmúlt két évtized egyik legnagyobb infrastruktúra-beruházása, az észak-erdélyi autópálya megépítésével kapcsolatos huzavonának. Noha az első kapavágás hét évvel ezelőtt történt a borsi (magyar oldalon Ártánd) magyar–román határátkelőt Brassóval összekötő sztráda nyomvonalán, a román állam anyagi gondjai miatt mindeddig csak alig több mint tíz százaléka valósult meg. A bukaresti szállításügyi tárca nemrég tárgyalni kezdett a kivitelező amerikai Bechtel társasággal egy új építési ütemterv nyélbe ütéséről, bebizonyosodott ugyanis, hogy a már korábban jövő év decemberére módosított időpontot képtelenség tartani. Az összesen 415 kilométer hosszú betonkígyónak az eredeti megállapodás értelmében 2012-ig kellett volna megépülnie, 2004 óta azonban mindössze egy ötven kilométeres szakaszt adtak át a forgalomnak a Kolozs megyei Gyalu és Aranyosgyéres között, így a határidőt egy évvel kitolták. Csakhogy a költségvetési megszorítások, valamint a már elvégzett munkálatok egy részének ki nem fizetése miatt az amerikaiak jelentősen visszavettek az ütemből, sőt ez év elején nyolcszáz alkalmazottjuktól megváltak. Ilyen körülmények között vág neki az egyezkedésnek a román közlekedési tárca és az országos autópálya-kezelő társaság a Bechtellel az adósság átütemezéséről, valamint a kivitelezési határidők módosításáról, s a megállapodás nem ígérkezik sétagaloppnak. A román kormány ugyanis tavaly összesen 965,1 millió lejt (mintegy 64 milliárd forintot) fizetett ki az amerikai sztrádaépítőnek, amelyből 867,8 millió lej a 2009-ben elvégzett munkálatok ellenértékét képezte. Bukarest az idei évi költségvetésből közel tízmilliárd forintnak megfelelő összeget különített el az észak-erdélyi autópálya építésére, viszont olyan körülmények között, hogy a Bechtellel szemben felhalmozott adósságállomány csak 2010 végén elérte a mintegy 40 milliárd forintot, amit tetéz a késedelmi büntetőkamat is.
Noha erdélyi látogatásai során az amúgy kolozsvári származású Emil Boc miniszterelnök mindig azzal igyekszik nyugtatni a lakosságot, hogy a sztrádafinanszírozás a nehéz gazdasági helyzet ellenére sem fog megakadni, a kilátások ezzel homlokegyenest ellentétesek. Anca Boagiu szállítási miniszter nemrég nem rejtette véka alá, hogy a nyári költségvetés-kiigazításig egyetlen vasat sem tudnak átutalni a Bechtel számlájára, így minden bizonnyal nem lehet elkezdeni a munkálatokat a pálya magyar határ közelében lévő Bihar megyei szakaszán, Berettyószéplak és Bors környékén. A tárcavezető tájékoztatása szerint a szerződés újratárgyalása azért is szükséges, mert az Európai Unió bírálatokat fogalmazott meg az eddigi megállapodás kapcsán, kifogásolva a sztrádaépítés román költségvetésre gyakorolt hatását is. De az autópálya majdani összköltsége is messze jár a 2003-ban megkötött szerződésben foglalt 2,2 milliárd eurótól, amely a sztráda teljes hosszának megépítésére a legszerényebb becslések szerint is megközelíti majd az ötmilliárd eurót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.