Se vége, se hossza Romániában az elmúlt két évtized egyik legnagyobb infrastruktúra-beruházása, az észak-erdélyi autópálya megépítésével kapcsolatos huzavonának. Noha az első kapavágás hét évvel ezelőtt történt a borsi (magyar oldalon Ártánd) magyar–román határátkelőt Brassóval összekötő sztráda nyomvonalán, a román állam anyagi gondjai miatt mindeddig csak alig több mint tíz százaléka valósult meg. A bukaresti szállításügyi tárca nemrég tárgyalni kezdett a kivitelező amerikai Bechtel társasággal egy új építési ütemterv nyélbe ütéséről, bebizonyosodott ugyanis, hogy a már korábban jövő év decemberére módosított időpontot képtelenség tartani. Az összesen 415 kilométer hosszú betonkígyónak az eredeti megállapodás értelmében 2012-ig kellett volna megépülnie, 2004 óta azonban mindössze egy ötven kilométeres szakaszt adtak át a forgalomnak a Kolozs megyei Gyalu és Aranyosgyéres között, így a határidőt egy évvel kitolták. Csakhogy a költségvetési megszorítások, valamint a már elvégzett munkálatok egy részének ki nem fizetése miatt az amerikaiak jelentősen visszavettek az ütemből, sőt ez év elején nyolcszáz alkalmazottjuktól megváltak. Ilyen körülmények között vág neki az egyezkedésnek a román közlekedési tárca és az országos autópálya-kezelő társaság a Bechtellel az adósság átütemezéséről, valamint a kivitelezési határidők módosításáról, s a megállapodás nem ígérkezik sétagaloppnak. A román kormány ugyanis tavaly összesen 965,1 millió lejt (mintegy 64 milliárd forintot) fizetett ki az amerikai sztrádaépítőnek, amelyből 867,8 millió lej a 2009-ben elvégzett munkálatok ellenértékét képezte. Bukarest az idei évi költségvetésből közel tízmilliárd forintnak megfelelő összeget különített el az észak-erdélyi autópálya építésére, viszont olyan körülmények között, hogy a Bechtellel szemben felhalmozott adósságállomány csak 2010 végén elérte a mintegy 40 milliárd forintot, amit tetéz a késedelmi büntetőkamat is.
Noha erdélyi látogatásai során az amúgy kolozsvári származású Emil Boc miniszterelnök mindig azzal igyekszik nyugtatni a lakosságot, hogy a sztrádafinanszírozás a nehéz gazdasági helyzet ellenére sem fog megakadni, a kilátások ezzel homlokegyenest ellentétesek. Anca Boagiu szállítási miniszter nemrég nem rejtette véka alá, hogy a nyári költségvetés-kiigazításig egyetlen vasat sem tudnak átutalni a Bechtel számlájára, így minden bizonnyal nem lehet elkezdeni a munkálatokat a pálya magyar határ közelében lévő Bihar megyei szakaszán, Berettyószéplak és Bors környékén. A tárcavezető tájékoztatása szerint a szerződés újratárgyalása azért is szükséges, mert az Európai Unió bírálatokat fogalmazott meg az eddigi megállapodás kapcsán, kifogásolva a sztrádaépítés román költségvetésre gyakorolt hatását is. De az autópálya majdani összköltsége is messze jár a 2003-ban megkötött szerződésben foglalt 2,2 milliárd eurótól, amely a sztráda teljes hosszának megépítésére a legszerényebb becslések szerint is megközelíti majd az ötmilliárd eurót.
Orbán Viktor: Ez a legsötétebb óra, amiben vagyunk