Az öreg bűvész bölcsessége

Horváth László Imre
2011. 06. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Helikon kiadó impozáns Márai-sorozatának újabb darabja afféle unikum: hatvanöt éve nem találkozhatott vele az olvasóközönség. Márai 1945-ben bemutatott színműve a könyvhétre jelent meg. Az író fölényes és sodró stílusán, ember- és világismeretén kívül óhatatlanul beleborzongunk a tudatba, mit jelenthetett ez a dráma az újjáépülő, háború utáni ország egyik színházszékében a sötétben kuporgó lelkeknek.
Egyrészt nyilvánvalóan szórakozást. Márai figurái nem véletlen kerülnek ki a cirkusz világából, ami ugyan – ahogy a drámából ki is derül – kemény, olykor irgalmat nem ismerő közeg, a nézőnek mégiscsak maga a csoda. A mágia és a varázslat is szerepet kap a műben, egzotikum szövi át meg át a szereplők életét. A fő téma persze a szerelem: még ha drámai és végül szomorkás kicsengéssel szól is róla az író, kiderül, a szerelem azért mindig szórakoztató, legalábbis ilyen régimódi és elegáns keretek között.
A színházi darab szereplői cirkuszosok a maguk túlzó, eleve színpadias világával. Félő, hogy ha nem következetes a rendezés, ripacskodás jöhet ki belőle, olvasás közben azonban senkit nem fenyeget a teátrális tálalás veszélye; a szöveg egyszerűen magával ragad, a fantázia működésbe lép.
Egy kiváló színházi esten vesz tehát részt a polgár 1945-ben, és mivel Márai-darabot nézett, nem távozik üres kézzel: az író műveiben lévő tartásból, humánumból, műveltségből, s ha talán giccses is, a bölcsességből töltekezhet.
A bárhol és bármikor játszódó történet egyik szereplőjének köntösében, mint Márainál általában, egy Marcus Aurelius bújik meg most is, és beszél a nézőhöz, olvasóhoz. A főhős, Krisztián, a hatvanéves bűvész a nagy sztoikus filozófust juttathatja eszünkbe. A történet szövetére is kiterjed mindez, megjelenik az afféle írói védjegynek is nevezhető általános illúziómentesség: a szerelem erősebb, mint a bölcsesség, a csoda kevés, legfőbb cél, s ami katarzist hozhat, a vereség méltóságteljes elviselése. Az idősebb korosztály, Krisztián korosztálya, amely akár mindkét világháborút végigélte, valószínűleg nagyon is együtt érzett a karakterrel. A trükkök és a varázslat, szemfényvesztés világa, fogásai fájdalmasan idézhették fel a kor nézőiben a politikát, a hasztalan vergődést, a mögöttük lévő tragikus évtized és az előttük álló, semmi jót, semmi egyebet nem ígérő korszak játékait, amivel újra és újra ki akarják lopni a szemüket.
Könnyen azonosulhattak a bukott és mégis nagyszerű bűvészszel, aki elismeri trükkjei és varázslatai kudarcát, és az olvasás, a műveltség világában nyer vigasztalást és méltóságot – míg az élet a maga természetes és irgalmatlan törvényeivel tovább folyik majd körülötte, nélküle. A fiatalok jól szórakoztak, és elpusztíthatatlan életerővel áramlottak ki a színházból, ültek be a kávéházba vagy kocsmába megtárgyalni a darabot, folytatták az életet, ahogy lehetett.
Márai öreg bűvészének szavai, aztán később az emigrációba kényszerített öreg bűvész Márai szavai, művei példát adhattak az intellektus erejéről, a műveltségben lévő örök tartalékokból, s ezek adnak tartást olvasóinak ma is.
(Márai Sándor: Varázs – színmű, Helikon kiadó, 2011.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.