Előjog vagy szerzett jogok?

Kulcsár Anna
2011. 06. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor azt vizsgáljuk, mi a szerzett jog, mindenekelőtt arra kell gondolnunk, a bőség kosara egyelőre nem áll rendelkezésünkre. A szellem napvilága nem ragyog be minden ház ablakán, és a jogi feltételek – a jogegyenlőség ellenére is – különböznek


Sokaknak nem tetszik, hogy a köztársasági elnök aláírta azt az alkotmánymódosító jogszabályt, amelyet egy hete fogadott el az Országgyűlés a rendvédelmi alkalmazottak korkedvezményes nyugdíjáról. Kövér László házelnöknek címzett levelében az államfő használati utasítást is megfogalmazott. Schmitt Pál úgy látja: a részletek kimunkálásakor – a társadalmi egyeztetést követően – figyelembe kell venni az érintettek egyéni körülményeit. Így juthatnak érvényre a szociális jogok.
Arról külön most ne ejtsünk szót, elfogadható-e, hogy Mesterházy Attila, az MSZP elnöke a jogszabály aláírása után a szerzett jogok csorbításának, a jogállamhoz nem illő visszamenőleges döntésnek nevezte a jelenlegi alkotmánymódosítást. Gondoljunk ehelyett a Horn–Kuncze-kormányra, amely az energiaszektorral együtt minden elképzelhető állami vagyont privatizált, miközben Bokros Lajos pénzügyminiszter és Magyar Bálint, a kultusztárca egykori vezetője megpróbálta felszámolni a szociális és a kulturális értékeket, s nem kis részben magát a jogállamot. Az Alkotmánybíróság (AB) tucatszám semmisítette meg a nyugdíj- és járulékfizetést szabályozó akkori rendelkezéseket, később pedig a tanügyi törvényeket. A Legfelsőbb Bíróság is ekkor marasztalta el először a Belügyminisztériumot a tűzoltóknak járó túlmunkadíj megvonása miatt.
A történeti hűség kedvéért ugyanakkor meg kell említenünk, hogy Medgyessy Péter és Gyurcsány Ferenc kormánya – részben Horn Gyula módszere szerint – mértéktelen osztogatásba kezdett, habár ingyenes repülőjegyet végül egyikük sem adott a nyugdíjasoknak. Kedvezményezettjeik elsősorban a politika szereplői és közvetlen támogatói, másrészt pedig az inaktív rétegek voltak – utóbbiak körét az adófizető munkavállalók rovására folyamatosan bővítették. A politikusi szférát – a kisebb-nagyobb előnyök megszerzésében, megtartásában – a közalkalmazottak, a köztisztviselők, a nyugdíjasok és a segélyezettek követték. Közalkalmazottnak számító vezető orvosok – a régi hagyományt megerősítve – állami eszközökkel az elmúlt években is adó- és járulékmentesen privát rendelést folytattak. A rokkantság címén időnap előtt nyugdíjazott egészséges belügyi alkalmazottak részvételével pedig egy második rendvédelmi apparátus jött létre, amely a magánszférában részben közteherviselés nélkül tevékenykedhetett. Kapcsolati hálójuk rejtve maradt a nagyközönség számára.
Gyakran hivatkoznak manapság a szerzett jogra, csak azt nem tudni, ki mit ért rajta. A rendvédelmiek szervezetei például azt emlegetik, hogy a legutóbbi alkotmánymódosítás elveszi tőlük az utolsó szerzett jogot is. A rendőrök és a tűzoltók úgy vélik: helyénvaló a viszonylag korai nyugdíjazásuk, mert ötven-hatvan éves korukban már nem vonulhatnának ki veszélyes helyszínekre, akciókhoz. Az állami vállalatnál szolgáló mozdonyvezetők is a fizikai és a lelki tehertételeiket emlegetik: a vonatnak félelmetes körülmények között, a sötét éjszakában is száguldania kell. Észrevételeik nyomán ugyanakkor mindenki számára világossá vált: nemcsak szakmák vannak, hanem – ezeken belül – különféle munkakörök is. Nem kötelező egy életen át azonos posztot betölteni.
Amikor azt vizsgáljuk, mi a szerzett jog, mindenekelőtt arra kell gondolnunk, a bőség kosara egyelőre nem áll rendelkezésünkre. A szellem napvilága nem ragyog be minden ház ablakán, és a jogi feltételek – a jogegyenlőség ellenére is – különböznek. A javak elosztásakor csak a teljesítmény és a tényleges rászorultság lehet a kiindulópont. Új helyzet állt elő, hiszen az elmúlt húsz esztendő jogállama és piacgazdasága nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A pártrendszernek a legutóbbi választáskor tapasztalt viharos átalakulását most a gazdasági, a kulturális, a szociális berendezkedés és a jogrendszer megújítása követi. Ebben a folyamatban természetesen ki-ki megpróbál kedvező pozíciókhoz jutni. Az ugyanakkor a tiltakozók számára is világos, hogy a szerzett jog nem azonos az előjogokkal.
Az elmúlt két évtized joggyakorlatát áttekintve szerzett jognak elsősorban azokat a juttatásokat tekinthetjük, amelyek jogszabály, illetve szerződés alapján az államtól, az önkormányzatoktól – a közhatalomtól – származnak, forrásuk pedig a közvagyon, a közteher, a közpénz. Az esetekből visszaköszön: a magyar társadalom nagy problémája, hogy a közvagyon aránytalan mértékben megcsappant, közterhet a lakosság kisebb része fizet, a juttatásokat viszont nagyon sokan szeretnék igénybe venni. A javak felhasználásának választási ciklusoktól függő osztogató-megszorító jellege nem tartható fenn tovább.
Az Alkotmánybíróságnak az elmúlt húsz évben hozott döntéseibe belelapozva a hajdani és a mostani idők között egyébként megdöbbentő hasonlóságokat fedezhetünk fel. Korábban is arról volt szó, hogy az állam a jogszabályok révén bizonyos alkalmakkor megvonhat egyes juttatásokat, máskor viszont nem. Az AB 1991-ben, egy özvegyasszony nyugdíjügyében beszélt először a szerzett jogokról. Azt mondta: a szerzett jogok megvonása sérti a jogállamiság, a jogbiztonság elvét, így a régebbi idők munkaviszonyát is figyelembe kell venni. A bírói testület ugyanakkor egy 1996-os járulékfizetési rendelkezés kapcsán úgy foglalt állást: nem jár a szerzett jogok sérelmével, ha a jogokat és a kötelezettségeket egyes többlettevékenységekre egyaránt kiterjesztik.
Nem számított szerzett jognak az állami kamattámogatás az 1990 előtt felvett lakáskölcsönök ügyében, szerzett jognak tekintette viszont az AB azt, ha a bérlő állami kamatsegítséggel vásárolta meg az önkormányzati otthonát. Korábban, 1985 után az építkezők háromszázalékos kamatot fizettek a kölcsönért úgy, hogy a pénzintézet az államtól ehhez kamatkiegészítést kapott. Az állam ezt a támogatást az 1991. évi költségvetésből már nem folyósította, így a kamatot 12, majd 15 százalékra felemelték. Az AB ezt helyénvalónak találta. Zlinszky János alkotmánybíró az akkori különvéleményében viszont megjegyezte: a döntés nem egyenlő mértékkel mért, mert nem vette figyelembe, hogy a bérlakásaikat ugyancsak háromszázalékos kamattal megvásárló bérlők megtarthatták a kedvezményeiket.
A bírák akkor rögzítették, hogy az állam kivételesen beavatkozhat a magánjogi kapcsolatokba: jogszabállyal megváltoztathatja a korábban megkötött szerződések feltételeit. Ilyen kivételes esetről – az AB szerint – akkor beszélhetünk, ha a szerződés az utóbb beállt körülmények miatt sérti valamelyik fél lényeges jogos érdekét, a változás nem volt előre látható, mértéke pedig meghaladta a normálist. – A rendszerváltozás előre nem látható, rendkívüli fejlemény volt – vélte a testület. A kamatkedvezményt eltörlő jogszabály – az AB szerint – társadalmi igényt teljesített.
A szociális jogok – köztük a nyugdíjjogosultság, az egészségügyi ellátás, a segélyezés – az úgynevezett második generációs jogok közé tartoznak. A világ országai az első generációs jogokat, vagyis a szabadságjogokat – az egyesülést, a gyülekezést, a szólás- és a sajtószabadságot – a polgári forradalmak után rendszerint sorra törvénybe iktatták, a szociális biztonság megteremtését szorgalmazó nemzetközi egyezményeket viszont csak fokozatosan, anyagi képességeik szerint ismerték el és teljesítik. A törvénybe iktatott szociális lehetőségek – a szerzett jogok rendszere – az adottságokkal együtt időről időre változik. Az igények és a lehetőségek közt a politika próbál egyensúlyt teremteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.