Kortárs művek a tó partján

Húsz évvel ezelőtt alakult meg a zalaegerszegi GébArt művésztelep, amely nevét a várostól alig két kilométerre eső mesterséges tó nevéről kapta. A kortárs magyar művészeknek és vendégeiknek köszönhetően mára a tó fogalommá, a kortárs művészetben rejlő alkotó energiák jelképévé, a különböző országokban élő, különböző elképzelések alapján, eltérő anyagokkal, technikákkal dolgozó művészek törekvéseinek találkozóhelyévé vált. A huszadik évfordulót ikerkiállítással ünnepelte a város a Göcsej Múzeumban és a Gönczi Galériában.

P. Szabó Ernő
2011. 06. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Péter Ágnes szobrászművész rozsdamentes acélból és vasból készült plasztikája a Gébárti-tó mellett, a fák közötti kis réten áll, mintha csak madár emelgetné a szárnyát, hogy fölrepüljön. Kicsit távolabb Kuti László süttői mészkőből és carrarai márványból készült szobra, a Mindennapi kenyerünk. Mindkettő kiváló jelképe annak, mit is jelent, mit is képes adni a művészet az embereknek ott, ahol megteremtik a körülményeket, hogy műalkotások szülessenek, s hogy azok eljussanak a közönséghez. A GébArt művésztelepen megszületett művek, az azokat bemutató kiállítások, a tárlatokat kísérő katalógusok, a város tulajdonába került, egy majdani nagyszabású kortárs művészeti galéria gyűjteményének alapját képező művek, a szoborparkba került alkotások mind azt mutatják, hogy Zalaegerszegen évtizedekkel ezelőtt felismerték ezt az igazságot.
Igaz, a GébArt megteremtéséhez jó alapot jelentettek már a hatvanas évek végi művésztelepi kezdeményezések, s kiváló otthont adott az ország és a világ legkülönbözőbb tájairól érkezett vendégművészeknek a Kézművesek Háza, amely a nyolcvanas évek elején épült meg a tó partján. Ez jelentette, jelenti ma is a művésztelep központi helyszínét, ez az épület ad otthont a festők, grafikusok vagy éppen a faszobrászok tevékenységének, de születtek művek a művésztelepi munka részeként a város legkülönbözőbb helyszínein, azokban a gyárakban is, amelyek elsősorban a fémszobrászok tevékenységét támogatták.
Amint a mára több száz darabossá gyarapodott gyűjtemény vagy az 1995 és 2006 között készült huszonkét monumentális fa-, fém- és kőplasztika, a Zalaegerszegi Nemzetközi Művésztelep Szoborparkjában álló alkotások sora is mutatja, a műfaji, szemléleti, technikai sokféleség jellemezte, jellemzi a GébArt múltját és jelenét. Ahogy a különböző generációk vagy éppen a helybéli, a fővárosban, az ország különböző városaiban élő, illetve a határon túlról érkezett alkotók párbeszéde is. Bizonyos periódusokban más-más műfajok, anyagok kaptak hangsúlyt, kerültek a figyelem középpontjába.
A kezdeti többműfajúság után néhány olyan év következett, amikor a fémszobrászok jelenléte volt a meghatározó, annak is köszönhetően, hogy akkoriban még működtek a számukra megfelelő technológiát nyújtani tudó nagyüzemek. Az ezredforduló utáni néhány évben újra sajátos pluralizmus, egyben erőteljes megfiatalodás volt megfigyelhető, 2002–2006 között szép számban születtek a telepen kvalitásos kőszobrok. A 2007–2009 közötti években a keramikusok váltak a művésztelep főszereplőivé, a természettel való párbeszéd jegyében, hiszen tematikus művésztelepeiken az alapelemek viszonyát vizsgálták a természet organikus rendje és a művészi konstrukció közötti kapcsolatok mellett. Tavaly újra a festők, szobrászok, grafikusok tértek vissza a tó partjára – talán, hogy újabb húszéves művésztelepi periódus kezdődjön.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.