Kultúra és szféra

2011. 06. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van úgy, hogy valami messzebbről pontosabban látszik. Ibsen azért látta világosabban a norvég problémákat, mert külföldön élt. Olyan ez, mint amikor egy épület pár lépést hátralépve válik áttekinthetővé. Így vagyunk a Hamburgban élő Hellenbart Gyula munkásságával. A Bibó nyomában című könyv látszólag kalandozik történelmünkben, ám minden írásával a mai idők megértését szeretné elérni. Éppen azért tudja élesebb kontúrokkal láttatni a magyar viszonyokat, mert kevésbé befolyásolják az itthoni politikai viták. Hitelesebb például Charles Gati, alias Gáti Károly ötvenhatról szóló könyvének kemény kritikája egy nyugaton élő magyar tudós tollából. A gond ugyanis éppen az, hogy a diktatúra egykori támaszai kenik fel magukat a bukott pártállam legautentikusabb kritikusainak. Hellenbart Gyula viszont nevükön nevezi az óvott tabukat. (Nem véletlen, hogy az írás e köteten kívül sehol nem jelent meg.) Keresetlen természetességgel mutat rá a szerző Gáti vallomásértékű mondataira. Amelyekkel az amerikai magyar újságíró „elárulja: szívével a reformot követelők és nem a rendszert megdönteni akarók oldalán volt. Olyannyira, hogy utóbbiakkal szemben meglehetősen ellenséges érzelmeket táplált.” Vagyis a kommunizmus megreformálhatóságában hitt.
Figyelemre méltó, hogy a szerző egyszerre tiszteli Németh Lászlót és Bibó Istvánt, holott előszeretettel állítják szembe a két kiemelkedő gondolkodót. Ám amikor az utóbbi évtizedek kerülnek szóba, átüt, hogy nem idehaza élt. Értekezik nacionalizmusunkról, a polgári fejlődésben való lemaradásainkról, történelmünkhöz fűződő elfogultságainkról, miközben láthatóan fogalma sincs róla, hogy a liberális kosztümbe bugyolált posztkommunista törekvéseknek játszik alá. Hogy a módszeresen belénk plántált kisebbrendűségi érzésekhez szolgál alapanyaggal. Szerinte „Szent István óta ugyan az európai kultúra szférájába tartozunk”, de nem ama országok közé, amelyek ezt a kultúrát megteremtették és mindmáig meghatározzák. „Mi csak adaptáljuk időről időre a nyugatiak vívmányait. És korántsem mindegyiket” – írja. Minden csak átvétel lenne Hunyadi Mátyástól Nobel-díjas tudósainkig? Olyan sztereotípiákat sulykol a magyarságról, amelyek posztmarxista politológusok eszköztárában szerepelnek. Nem ismeri föl: hiba komolyan venni olyan szélsőségesen előítéletes árokásókat, mint Ágh Attila. Hellenbartot olvasva az lehet a képzetünk, mintha a szellem emberei vívnák kis asszóikat, miközben kormányok jönnek-mennek, és pár választási kampányon kívül semmi sem történne. Hogy közben volt itt egy maratoni balliberális országlás, amely kádári léptékű gazdasági kárt okozott, nem sejlik fel a háttérben sem. Pedig neki, aki átélte a forradalmat, majd emigrált, a messzi távolból is érzékelnie kellene, milyen hullámokat vert a nyolc hosszú évig tartó megpróbáltatás. Amikor ismét meg kellett érniük az embereknek, hogy vadásznak rájuk – mint utoljára 1956-ban és utána tette az internacionalista önkényuralom. Hiú ábránd, hogy históriai értelmezéseinket csiszolgassuk, miközben az állampolgároknak a puszta egzisztenciájukért kell küzdeniük a modernizmus álarcában pózoló kurzussal szemben. A filozófus Bibó nyomán szorgalmazott önvizsgálata mégsem hiábavaló. Az álbaloldali agresszív vircsaft romjainak eltakarítása után itt lesz az ideje a történelmi elszámolásnak.
(Hellenbart Gyula: Bibó nyomában. Nap Kiadó, Budapest, 2011. Ára: 2000 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.