Lebontják a BKV belső adósságát

Az utóbbi húsz év súlyos örökségének, a BKV sok száz milliárd forintos belső adósságállományának ledolgozására, a főváros közösségi közlekedésének megújítására vállalkoztunk – közölte lapunkkal Vitézy Dávid (képünkön), miután a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. üzleti tervét elfogadta a főváros gazdasági bizottsága. A vezérigazgató által bemutatott fejlesztési programok aktualitását csak erősíti, hogy a főváros mától több mint negyven balesetveszélyes metrókocsit kényszerül kivonni a forgalomból.

2011. 06. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem igaz az előző városvezetés állítása, hogy azért kell minden lehetséges összeget a négyes metróra költeni, mert 2014 után Budapest előtt kiapadnak az uniós források, hisz kohéziós forrásokra, amelyekből a kötött pályás tömegközlekedés fejleszthető, 2014 után is jogosult lesz Magyarország és így Budapest is – hangsúlyozta Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. vezérigazgatója.
Egyértelművé tette: míg az előző ciklusokban a főváros és cégei jó ha csak öt percre terveztek előre, ők legalább tízéves időszakban gondolkodnak. A BKK alig fél éve alakult, a fővárosi gazdasági bizottság által múlt héten elfogadott és a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére beterjesztett üzleti tervükben hat, sok száz milliárd forintos fejlesztési program előkészítését, a BKV sokat emlegetett 800 milliárd forintos belső adósságállományának lebontási tervét mutatták be. A vezérigazgató elmondta, azért kell megkezdeni ezen beruházások tervezését és előkészítését, hogy ne ismétlődhessen meg a 2007-es kudarc, amikor a város előkészített projektek hiányában képtelen volt az uniós forrásokat felhasználni. Ehhez a 2014 utáni hétéves ciklusra a város következő közlekedési beruházásait most kell előkészíteni, azonban mindvégig szem előtt kell tartani, hogy ezek a beruházások a BKV belső eladósodottságának megszüntetését, a budapesti tömegközlekedés lemaradásának behozását is szolgálják.
A BKK üzleti tervében is szereplő, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél (NFÜ) megpályázott előkészítési munkák között elsőként szerepel a kettes metró és a gödöllői HÉV összekötése. Az Alstom-szerződés megkötésekor Vitézy Dávid még a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivőjeként szorgalmazta, hogy a fenti célnak feleljen meg a beszerzés. Az akkori városvezetés a javaslatot lesöpörte az asztalról, most azonban ez az egyetlen esély arra, hogy a gödöllői HÉV-et uniós forrásokból a város felújítsa, szerelvényeit lecserélje.
– A következő feladat a 3-as metró felújításának, szerelvénycseréjének és vonala meghosszabbításának az előkészítése, indítható beruházássá alakítása. Utóbbi sürgősségét csak kiemeli Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester bejelentése, hogy mától 43, az orosz gyártó által is balesetveszélyesnek minősített metrókocsit vonnak ki a forgalomból. A metróvonalat eredetileg Káposztásmegyerig kellett volna kiépíteni, így ez a hosszabbítás is része a most tervezett vizsgálatoknak. Az önmagában 100 milliárd forintos program csak akkor kaphat EU-támogatást, ha egy komplex projektet indítunk, amiben szerepel a meglévő szakasz akadálymentesítése, a járműcsere, a pályahosszabbítás és -felújítás is – mondta a BKK vezetője. – A cég üzleti terve tartalmazza a négyes metró továbbépítési terveinek elkészítését is, mindkét irányban. A legújabb elképzelések szerint az új metrón Budaörstől Újpalotáig kellene utaznunk, azonban ahhoz, hogy erre forrásokat kapjunk a 2014 után kezdődő uniós ciklusban, most kell az előkészületeket megkezdeni. Ugyanígy reálisan elindítható a HÉV-összekötési program szintén 100 milliárdos nagyságrendű beruházásának első üteme is. A korábban ötös metróként emlegetett fejlesztéssel a ráckevei és csepeli HÉV-et az Astoria metrómegállóig vinnék tovább, megteremtve a lehetőségét annak, hogy későbbi hosszabbítással csatlakozhasson a szentendrei vonal.
A BKK tervei szerint Budapest teljes villamoshálózatának fejlesztésével még ebben a ciklusban nagyot léphetnek előre. Bővülne a környezetbarát közlekedési hálózat: a már „sínen lévő” 1-es villamos felújításáról és meghosszabbításáról, illetve a 3-as vonal felújításáról szóló projekthez a kormány múlt héten döntött az uniós támogatás biztosításáról. A programban számos ma hiányzó villamoskapcsolat előkészítése és tervezése is szerepel a 2013 utáni évekre. Így a kiskörúti villamosok meghosszabbítása a Lehel térig, a hálózat bővítése Pesterzsébeten, továbbá pályahosszabbítás a XVIII. kerületi Havanna lakótelepig. Az óbudai 17-es villamos pályája a tervek szerint az esztergomi elővárosi vasútig, a városhatárig érhet. A Fővárosi Közgyűlés szerdán dönt a budai fonódó villamoshálózat kompromisszumos ütemezéséről és 2013-ig vállalt megvalósításáról. A villamos- és trolibuszvonalakon tervezett, ugyancsak 100 milliárd forintba kerülő járműcsere elindítását a városvezetés már hetekkel ezelőtt bejelentette.
A programsorozat része az úgynevezett budapesti integrált közlekedésirányítási modell kialakítása, többek között a dugódíj, az elektronikus jegyrendszer és a korszerű utastájékoztatási, illetve ügyfélszolgálati rendszer bevezetésének az előkészítése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.