Magyar győzelem Versailles-ban

Napokon belül hozzájuthat a BKV a felmondott Alstom-szerződés több mint harmincmilliárd forintos bankgaranciáihoz – döntött Versailles-ban a francia bíróság. A metrókocsik ügyében a nemzeti fejlesztési miniszter a napokban egyeztet a főpolgármesterrel. Tarlós István találkozik a francia cég vezetőivel is, akik közölték: tudomásul veszik a döntést.

2011. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabályosan hívta le tavaly december 3-án a BKV Zrt. az Alstom francia céggel októberben felmondott metrókocsi-szerződés több mint 30 milliárd forintos bankgaranciáit – határozott tegnap nyilvánosságra hozott ítéletében a másodfokú bíróság a franciaországi Versailles-ban. Mint az Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester és helyettese, György István lapunkhoz eljuttatott közleményéből kiderült: a korábbi sajtóhírekkel ellentétben csak az ítélet közzététele csúszott két napot, de a szerződést nem teljesítő cég kérelmének az elutasítása nem. A bíróság megsemmisítette az elsőfokú nanterre-i bíróság tiltását. Így az Alstom két bankjának ki kell fizetnie Budapestnek a felmondott 65 milliárd forintos szerződés előlegként átutalt 50 százalékát, valamint a szokatlanul alacsony, 10 százalékos kötbért.

*

A 2006-ban kötött szerződés szerint a járműveknek már három éve futniuk kellett volna a kettes vonalon, és a négyes metróra szánt 15 automata kocsit is gyártani kellett volna. A BKV azok után mondta fel a szerződést, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerősen is elutasította a kettes vonalra szánt metrókocsik típusengedélyét fékhibák és más súlyos biztonsági hiányosságok miatt.
Az Alstom a tegnap nyilvánosságra hozott ítéletre reagálva közölte: tudomásul veszik a bíróság döntését, de a szerződésbontást továbbra is jogszerűtlennek tartják.
Tarlós István korábban lapunknak bejelentette: ad még egy esélyt az Alstomnak azzal, hogy meghívta a cég francia elnök-vezérigazgatóját. Patrick Kron vezetőtársaival június 21-én jön Budapestre. A városházán megerősített sajtóinformációk szerint Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter az üggyel kapcsolatban várhatóan a napokban fog egyeztetni Tarlós István főpolgármesterrel.
A francia cég tegnapi közleményében azt írta: mivel a szerződés nyolc hónappal ezelőtti felbontását nem fogadják el, megfelelő módon és fórumokon folytatják szerződéses jogaik érvényesítését, ugyanakkor továbbra is elkötelezettek az iránt, hogy a Budapestnek gyártott metrókocsikkal kapcsolatos vitás kérdéseket a két fél tárgyalás során megoldja.
A franciák egyébként azért vihették hazai pályára az ügyet, mert a Hagyó-korszakban történt szerződésmódosítás lehetővé tette, hogy a garanciát vállaló magyarországi bankot lecseréljék. Az eredeti szerződés szerint ugyanis minden vitás jogi kérdésben a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő magyar választott bíróság az illetékes. A francia bíróság most a fellebbezés költségeinek a megfizetését is az Alstom Transportra terhelte. Amennyiben a következő hetekben sincs megegyezés, a 65 milliárd forintos szerződésről a felek egymással szembeni követeléséről Budapesten születhet döntés.
Az eredeti szerződést öt évvel ezelőtt Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója mellett Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester is aláírta. Hűtlen kezelés megalapozott gyanújával a Nemzeti Nyomozó Iroda ismeretlen tettes ellen folytat büntetőeljárást az ügyben. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület már tavaly decemberben a felelősök megnevezését követelte. A civilek szerint a szerződés aláíróin kívül mindenképpen meg kell hallgatni többek között Medgyessy Pétert. Az MSZP volt kormányfője már korábban elismerte, tanácsadó cégének volt kapcsolata az Alstommal.
Az Alstom-ügyben csaknem egy évvel ezelőtt az akkori MSZP– SZDSZ-es többségű Fővárosi Közgyűlés ellenzéki kezdeményezésre egyhangúlag arra utasította a főpolgármestert, hogy további egy hónapos határidő lejárta után azonnal intézkedjen, és utasítsa a BKV Zrt. vezérigazgatóját a szerződés felbontására. Demszky a Fidesz– KDNP-s képviselők felszólítására sem lépett, elszabotálta a döntést. Mint később kiderült, a kettes metró vonalára szánt prototípus a próbamenetek során többször nem állt meg, nemegyszer leállt a vezérlőberendezés, volt olyan, hogy az ajtók nem nyíltak ki.
Mint azt Tarlós István lapunknak korábban kifejtette, a következő hetek tárgyalásainak tétje, hogy a négyes metró beruházása 2015-ig befejezhető legyen, és ne vesszen el a 181 milliárd forintos EU-támogatás. A főpolgármester leszögezte, a megoldás csak az lehet, ha az Alstom úgy módosítja a járművek műszaki berendezéseit, hogy azok megkapják a hatóságtól a típusengedélyt. Tarlós lapzártakor tudatta: a Bayerische Landesbank már át is utalt 21 milliárd forintot a BKV-nak a bankgarancia összegéből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.