Szabályosan hívta le tavaly december 3-án a BKV Zrt. az Alstom francia céggel októberben felmondott metrókocsi-szerződés több mint 30 milliárd forintos bankgaranciáit – határozott tegnap nyilvánosságra hozott ítéletében a másodfokú bíróság a franciaországi Versailles-ban. Mint az Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester és helyettese, György István lapunkhoz eljuttatott közleményéből kiderült: a korábbi sajtóhírekkel ellentétben csak az ítélet közzététele csúszott két napot, de a szerződést nem teljesítő cég kérelmének az elutasítása nem. A bíróság megsemmisítette az elsőfokú nanterre-i bíróság tiltását. Így az Alstom két bankjának ki kell fizetnie Budapestnek a felmondott 65 milliárd forintos szerződés előlegként átutalt 50 százalékát, valamint a szokatlanul alacsony, 10 százalékos kötbért.
*
A 2006-ban kötött szerződés szerint a járműveknek már három éve futniuk kellett volna a kettes vonalon, és a négyes metróra szánt 15 automata kocsit is gyártani kellett volna. A BKV azok után mondta fel a szerződést, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerősen is elutasította a kettes vonalra szánt metrókocsik típusengedélyét fékhibák és más súlyos biztonsági hiányosságok miatt.
Az Alstom a tegnap nyilvánosságra hozott ítéletre reagálva közölte: tudomásul veszik a bíróság döntését, de a szerződésbontást továbbra is jogszerűtlennek tartják.
Tarlós István korábban lapunknak bejelentette: ad még egy esélyt az Alstomnak azzal, hogy meghívta a cég francia elnök-vezérigazgatóját. Patrick Kron vezetőtársaival június 21-én jön Budapestre. A városházán megerősített sajtóinformációk szerint Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter az üggyel kapcsolatban várhatóan a napokban fog egyeztetni Tarlós István főpolgármesterrel.
A francia cég tegnapi közleményében azt írta: mivel a szerződés nyolc hónappal ezelőtti felbontását nem fogadják el, megfelelő módon és fórumokon folytatják szerződéses jogaik érvényesítését, ugyanakkor továbbra is elkötelezettek az iránt, hogy a Budapestnek gyártott metrókocsikkal kapcsolatos vitás kérdéseket a két fél tárgyalás során megoldja.
A franciák egyébként azért vihették hazai pályára az ügyet, mert a Hagyó-korszakban történt szerződésmódosítás lehetővé tette, hogy a garanciát vállaló magyarországi bankot lecseréljék. Az eredeti szerződés szerint ugyanis minden vitás jogi kérdésben a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő magyar választott bíróság az illetékes. A francia bíróság most a fellebbezés költségeinek a megfizetését is az Alstom Transportra terhelte. Amennyiben a következő hetekben sincs megegyezés, a 65 milliárd forintos szerződésről a felek egymással szembeni követeléséről Budapesten születhet döntés.
Az eredeti szerződést öt évvel ezelőtt Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója mellett Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester is aláírta. Hűtlen kezelés megalapozott gyanújával a Nemzeti Nyomozó Iroda ismeretlen tettes ellen folytat büntetőeljárást az ügyben. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület már tavaly decemberben a felelősök megnevezését követelte. A civilek szerint a szerződés aláíróin kívül mindenképpen meg kell hallgatni többek között Medgyessy Pétert. Az MSZP volt kormányfője már korábban elismerte, tanácsadó cégének volt kapcsolata az Alstommal.
Az Alstom-ügyben csaknem egy évvel ezelőtt az akkori MSZP– SZDSZ-es többségű Fővárosi Közgyűlés ellenzéki kezdeményezésre egyhangúlag arra utasította a főpolgármestert, hogy további egy hónapos határidő lejárta után azonnal intézkedjen, és utasítsa a BKV Zrt. vezérigazgatóját a szerződés felbontására. Demszky a Fidesz– KDNP-s képviselők felszólítására sem lépett, elszabotálta a döntést. Mint később kiderült, a kettes metró vonalára szánt prototípus a próbamenetek során többször nem állt meg, nemegyszer leállt a vezérlőberendezés, volt olyan, hogy az ajtók nem nyíltak ki.
Mint azt Tarlós István lapunknak korábban kifejtette, a következő hetek tárgyalásainak tétje, hogy a négyes metró beruházása 2015-ig befejezhető legyen, és ne vesszen el a 181 milliárd forintos EU-támogatás. A főpolgármester leszögezte, a megoldás csak az lehet, ha az Alstom úgy módosítja a járművek műszaki berendezéseit, hogy azok megkapják a hatóságtól a típusengedélyt. Tarlós lapzártakor tudatta: a Bayerische Landesbank már át is utalt 21 milliárd forintot a BKV-nak a bankgarancia összegéből.

Orbán Viktor: Nem hagyjuk, hogy a magyar emberekkel fizettessék meg a háború árát – videó