Átrostálja a hazai cégvilágot a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Tavaly óta ez a hatóság vonja kérdőre azokat a vállalkozásokat, amelyek nem készítik el számviteli beszámolójukat, azaz nem adnak számot gazdálkodásuk eredményéről. Az irat hiánya komoly következményekkel járhat, akár a mulasztó társaság törlését is maga után vonhatja. A kilátásba helyezett súlyos szankció ellenére mégis megdöbbentően sok vállalkozás felejtkezik meg a dokumentum elkészítéséről.
Mint a NAV-tól megtudtuk, a hatóság – első lépésként – az állami adatbázisokat veti össze, így szerez tudomást arról, mely cégek nem küldték meg a beszámolót a határidő leteltéig. Ezután az adóhivatal felszólító levelet postáz az előírásokat áthágó társaságoknak. Eddig 125 ezer cég kapott hatósági küldeményt a beszámoló beadásának elmulasztása miatt. Mivel a jogszabály nagyjából 420 ezer vállalkozás számára teszi kötelezővé az irat kiállítását, így elmondható: a társaságok közel harmada nem tartotta be a rendelkezéseket.
A felszólításokban az adóhivatal 15 napot ad a cégnek, hogy pótolja mulasztását.
*
Az a vállalkozás, amelyik ez idő alatt sem nyújtja be a dokumentumot, komoly szankcióra, adószámának felfüggesztésére számíthat. A hatóság április végéig több mint 37 ezer szabályszegő társaságnál alkalmazta ezt a büntetést. Az adószám felfüggesztése hatvan napig tart, vagyis ennyi ideje van az érintett cégnek beszámolója elkészítésére. Több azonban nincs, a hatóság ugyanis a hatvan nap eltelte után a vállalkozás megszüntetését kezdeményezi a cégbíróságnál. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal eddig 22 500 cég törlését indítványozta. Mint megtudtuk: a NAV csupán kezdeményezheti a szabályszegő vállalkozások megszüntetését, a végleges döntést a cégbíróság mondja ki. Az ítélkező fórum abban az esetben tesz eleget a hatósági indítványnak, ha a mulasztást maga is megállapítja.
– Amennyiben a lendület nem lankad, az adóhivatal két-három év alatt akár ötven-száz ezer vállalkozást is eltávolíthat a magyar piacról – fogalmazott kérdésünkre a Coface hitelminősítő cég kereskedelmi vezetője. Bagyura András magyarázatként kifejtette, hogy a hazánkban bejegyzett hatszázezer társaság közül nagyjából százezer semmilyen tevékenységet nem végez. Mint mondta, a tetszhalott állapotban lévő cégek évek óta nem működnek, de tulajdonosaik valamiért mégsem szüntették meg azokat. Vagy a töröltetés magas költségei miatt, vagy azért, mert azt gondolják: bármikor jól jöhet egy létező vállalkozás. Az alvó cégek között ugyanakkor találni olyat is, amelyet kifejezetten egyetlen ügylet nyélbe ütésére alapított a tulajdonos. – Az efféle cégek jelentős részét jogellenes cselekmények elkövetésére is felhasználhatják – mutatott rá Bagyura András. A szakember úgy fogalmazott: az utóbbi években az indokoltnál több építőipari és kereskedelmi társaság alakult, így elképzelhető, hogy most éppen ezek közül akadt fenn igen sok az adóhatóság hálóján.
A kereskedelmi vezető szerint a hivatal által indított cégtörlések nem vezetnek feltétlenül a hazai társaságok számának jelentős csökkenéséhez. Az utóbbi években kiugróan sok vállalkozás szűnt meg idehaza, ám még ennél is több alakult. Az adatok ugyanakkor arról tanúskodnak, hogy a folyamat az utóbbi időszakban megváltozott, s egyensúlyba került a törölt és az új cégek száma. Bagyura András mindezek alapján úgy vélekedett: az adóhivatal fellépése akkor csökkentheti érezhetően a vállalkozások számát, ha Magyarországon nem kap újra lábra a cégalapítás.
Hosszabb nyitva tartás. Az eddig megszokott hétfői napok mellett ezentúl szerdánként is hoszszabb ideig, 18 óráig várják az állampolgárokat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) központi ügyfélszolgálatai – olvasható a hatóság tegnapi közleményében. A tájékoztatásból kiderül: a hatóság az ügyfelek igényeihez igazodva alakította ki új félfogadási rendszerét, amely szerint szerdánként a fővárosban 10-től 18 óráig, míg vidéken 14-től 18 óráig tartanak majd nyitva a központi ügyfélszolgálatok. A döntés magyarázataként a NAV leszögezte: bár egyre többen élnek az adóügyek elektronikus intézésének lehetőségével, sokan még mindig a hagyományos ügyintézési módot, az ügyfélszolgálatok felkeresését választják – a hatóság az ő dolgukat szeretné az új ügyfélfogadási rendszerrel megkönnyíteni.
Visítva, röhögve vesznek búcsút David Pressman amerikai nagykövet-aktivistától a mémgyártók