Biztos receptek az oktatásban sincsenek

Olvasónktól
2011. 07. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyetemistaként szeretnék hozzászólni Findura Imrének a Magyar Nemzetben 2011. július 1-jén megjelent cikkéhez. Cikke történelmi kitekintővel indul. A hatvanas évekig visszanyúlva még sosem olvastam ebben a témában írásokat, de laikusként tudnék magyarázatot adni arra, miért váltak a technikumok főiskolákká. Nem tudom, a szerző mennyire ismeri a „tudásalapú társadalom” kifejezést, amelynek egyik eleme a minél tovább tartó tanulás, ezzel együtt megfelelő képzettség és így kvalifikáltabb munkahelyek megszerzésének esélye a diplomások számára. Olyan korban élünk, amelyben elengedhetetlen a jobban képzett, diplomás réteghez tartozók számának emelése. Nyugati öszszehasonlítások szerint még mindig nem nagy a diplomások aránya Magyarországon, nézze csak meg a felméréseket.
A szerző által kiemelt Debreceni Egyetemen kívül több más vidéki egyetem is szép sikereket ért el, elég csak a Szegedi Egyetemre, a Pécsi Tudományegyetemre vagy a győri Széchenyi István Egyetemre gondolni. Ezeknél nem tudom, felmerül-e a politikai alkuk vádja. Ugyanakkor elfogadhatatlannak tartom a „túlképzéses” szakok esetében azt, hogy kizárólag önköltséggel tanulhasson valaki például szociológiát vagy pszichológiát. A kommunikáció és médiatudomány „túlburjánzásának” tényével magam is egyetértek. Főleg a pszichológia esetében viszont az a véleményem, hogy sok helyen kéne ilyen szakembereket alkalmazni, sajnálatos dolog, hogy például az oktatási intézmények nem engedhetik meg maguknak pszichológusok alkalmazását. Szükség lenne rájuk.
Tendencia az is, hogy a humán tudományterületek iránt érdeklődők vannak többségben manapság, de ez sem új keletű probléma. Mindenkinek vissza kéne ülnie az általános iskolai és a középiskolai padokba, és megtapasztalni, milyen a természettudományos képzés. Ezután már érthetőbb, miért akar mindenki jogász és közgazdász lenni. Biztos receptek azonban a képzésterületek megválasztásánál sincsenek, több ismerősöm jól csengő környezetmérnöki diplomával sem tud elhelyezkedni, de lassan ez lesz a helyzet az építészmérnökökkel is. Mindenki pedig – valljuk be őszintén – nem lehet villamosmérnök meg gépészmérnök, csak mert ilyen képzettségűekre nagy szükség lenne. A mai gazdasági helyzetben pedig (sajnos) sok család nem engedhetné meg a költségtérítéses képzés finanszírozását. Mivel állami rendszerről van szó, a finanszírozott képzéseknél pont emiatt érvényesül a szolidaritás elve, ezt kár lenne bizonyos szakokon teljesen kizárni. Kerülni kell a diszkriminációt a felsőoktatás területén is!
Sok helyi egyetem munkahelyteremtő, a helyi vagy régiós igényeket kielégítő képzéseket is indít. Példaként tudom említeni a Széchenyi István Egyetemet, amely szoros kapcsolatot ápol a város legnagyobb munkahelyteremtőjével, az Audival. Emellett az sem lenne kívánatos, ha mindenkinek három-négy órákat kéne utazni Budapestre vagy Debrecenbe, hogy egyetemre járhasson.
Sajnos a középiskolákban nem megfelelő az idegen nyelvi képzés, sok végzős diáknak nincs nyelvvizsgája. További „ösztönzés” a szakpolitika részéről, hogy a nyelvvizsgáért kapható felvételi pontokat az idei évtől tíz ponttal leszállították. Az egyetemeken általában két félév alatt teljesíthető, nullakredites tantárgy a nyelvvizsgára felkészítés, ami nevetségesen kevés idő. Itt is megmutatkozik az a szégyenletes helyzet, hogy azok érvényesülnek könynyebben, akiknek van pénzük különtanárra. Sok karon pedig olyanok a követelmények, hogy azok teljesítése mellett képtelenség még komolyabban foglalkozni akár a nyelvtanulással.
A bolognai rendszerrel kapcsolatban egy pontatlanságra hívnám fel a figyelmet. A hagyományos rendszerben lévő főiskolai és egyetemi képzés kettősével kell megfeleltetni az alapképzési és mesterképzési szakokat, így nem értem, miért gondolja azt a cikk szerzője, hogy az egyetemi képzés (valóban ötéves) anyagát akarják három tanévbe besűríteni. Régi egyetemi diplomát a mesterképzéses szakot elvégzők kaphatnak. A fejkvótarendszer valóban arra ösztönzi az intézményeket, hogy minél több hallgatót vegyenek fel. Ezzel kapcsolatban megfelelő gazdasági viszonyok között semmi probléma nem merülhetne fel, hiszen felzárkóznánk vele a nyugat-európai szinthez.
A cikk kitér arra, hogy sok harmincöt–ötven év közötti szakembert kiképeztünk, aki más országban dolgozik, pedig szükség lenne rá az egyetemeken és a kutatóintézetekben. Ennek némileg ellentmond az a felvetés, hogy az egyetemi tanárok csak egy helyen dolgozhassanak. Emellett példaként szeretném említeni, hogy olyan helyzetek is előállhatnak, amikor nagy múltú egyetemek karokat helyeznek ki vidéki városokba, elkerülendő a hallgatók számának növekedését a fővárosban. Ilyen az ELTE Győrbe kihelyezett jogtudományi kara, amely mára beleolvadt a Széchenyi István Egyetembe, ám számos oktatója Budapestről jár le órát tartani.
Végül a hallgatói önkormányzatokról: a HÖK-nek valóban elsődleges feladata a „szociális kérdésekben” való véleményezési jog gyakorlása, ugyanakkor a HÖK sok, az oktatókat segítő feladatot is ellát, például a hallgatók átnézik a tantárgyak tematikáját. Remélem, a felsőoktatási törvény módosítása kapcsán valóban konszenzusos döntés születik majd, és figyelembe veszik az érintettek véleményét a jogszabály kidolgozása során.

Lukács Dávid
e-mail

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.