Hordozható impressziók

Rusztikus kövek szürkesége, barna tónusú part menti nádas, kékesszürke vízfelszín. Belénk égett színkódok, hangulatok köszönnek vissza Gaschitz Andrea táskáiban. A fiatal tervező az idén végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem textil szakán: ambíciója, lendülete alapján minden esélye megvan arra, hogy Balaton Project 2011 című diplomakollekciójával bekerüljön a dizájn nemzetközi vérkeringésébe.

Makrai Sonja
2011. 07. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Letisztult formavilág, pasztellszínek, elegancia. A Balaton ihlette táskákról, hátizsákokról egy laikus szemlélő is könnyen megállapíthatja, ígéretes kollekcióról van szó. Gaschitz Andrea pamut és len keverékéből előállított vászonanyaggal dolgozik, nanotechnológiával kezeli őket vízhatlanra. A vásznat bőrpántokkal és vitorláskarabinerekkel kombinálja, bennük balatoni képek köszönnek vissza.
A Balaton Project 2011 alapötletét a balatoni vitorlás-szubkultúra, a matróztáskák és a „szimatszatyrok” adták; örök darabok, amelyeket bármely generáció viselhet. Az sincs kőbe vésve, melyik női, melyik férfitáska a kollekció darabjai közül. – Nem gondolom, hogy egy utcai viseletet könnyebb lenne megtervezni, mint egy haute couture darabot. A használhatóságot szem előtt tartva érdemesebb hoszszú távon gondolkodni. Nem árt némi türelem sem, hogy a tervező kivárja, mire megleli a megfelelő kompromisszumos megoldást. Vannak persze határok, amelyeket nem lépek át. A bélések motívumait saját fotóim anyagából állítom össze, kínosan ügyelek az egyediségre, a minőségre – meséli a pályakezdő tervező, s máris sorolja azokat, akik segítettek eljutni a végeredményhez. Aka Barnabás fotós, Kiss Benedek Kristóf videós, Szalay Péter grafikus a projekt lelkéhez tartozik.
Akár a Balaton. Az ihlet forrását kár is bogozni, kutatni. Gaschitz Andrea kis túlzással már balatoni gyerekként elhatározta, egyszer valamilyen eszközzel megragadja az itteni nyarak semmivel össze nem hasonlítható hangulatát. – Fotóztam a naplementétől a víztükrön át a jeges Balaton magányáig mindent. Jégbe fagyott leveleket. A táj téli szomorúságát sem akartam elhallgatni – folytatja.
Bár adná magát, hogy a Balaton Project 2011-re akár – a másodvirágzását élő Tisza cipőhöz hasonlóan – brand épüljön, a tervező eleinte nem gondolt ilyesmire. Nem is gondolhatott: – Nagyon nehéz helyzetben vannak az egyetemről most kikerült tervezők. Kiváltságosak, akik itthon a szakmán belül azonnal magukra találnak, és a saját útjukat kezdik járni. Hallani persze egy-két sikersztorit, de már azért is küzdelmet kell vívni, hogy az apró sikerek láthatóvá váljanak. Az ipar teljes leépítésével megszűnt a bedolgozás lehetősége is – összegzi a kezdő tervezők nehéz helyzetét Gaschitz Andrea, aki egyelőre dizájnboltokkal tárgyal, megrendelésre dolgozik. A kereskedők általában bizományi megoldást kínálnak, ahhoz pedig, hogy nagyobb mennyiségben utángyárthassa a kollekciót, már befektető, ipari háttér kellene. A fiatal tervező hosszú távon abban bízik, hogy a kezdeti patthelyzet ellenére sikerül kézműves minőségű kollekciójával nemzetközi szinten is felkelteni a szakma figyelmét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.