Megsérült a MiG–15-ös

Balesetet szenvedett tegnap a szolnoki katonai repülőtéren az a veterán MiG–15-ös vadászrepülőgép, amelyet több év restaurálás után múlt héten mutattak be először a közönségnek. A sugárhajtású repülőgép felszállás közben a kifutópályának csapódott és több alkatrész leszakadt róla. Senki nem sérült meg.

Grimm Balázs
2011. 07. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felszállás közben balesetet szenvedett tegnap a szolnoki katonai repülőtéren az a négy év alatt felújított veterán MiG–15-ös vadászgép, amely a restaurálását követően múlt héten emelkedett először a levegőbe – tájékoztatta a Magyar Nemzetet Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet szóvivője. Az 1954-es évjáratú sugárhajtású gép tele üzemanyagtankkal készült felszállni. Közvetlenül az elemelkedés után a pilóta rendellenes dőlést érzékelt. Megpróbálta korrigálni a MiG helyzetét, azonban az egyik szárny hozzáért a kifutópálya betonjához, aminek következtében a gép a földnek ütközött, majd elpattant onnan és újból becsapódott. A balesetben a MiG–15-ös orrfutóműve leszakadt, a főfutója pedig megsérült. A pilóta nem sérült meg – közölte Bajkó, aki azt nem tudta megmondani, hányan tartózkodtak a gépen. Értesülésünk szerint ketten készültek a géppel felszállni.
Mint arról beszámoltunk, a Magyar Honvédség hadrendjéből tavaly decemberben 59 év szolgálat után vonták ki a MiG vadászrepülőgép-családot. A tököli repülőtéren felújított 15-ös – civil kezdeményezésre – múlt hétfőn emelkedhetett újból a levegőbe magyar földről. Szerdán már a negyedik felszálláshoz készülődött Szolnokon, ez azonban műszaki hiba miatt meghiúsult.
A rendezvényen Magó Károly zászlós, a szolnoki repülőmúzeum munkatársa a típus hazai történetéről az MTI-nek elmondta: a MiG–15-ösöket 1951-ben rendszeresítették Magyarországon, 1975-ös kivonásukig összesen 281 darab teljesített belőlük szolgálatot hazánkban. Ennek az időszaknak az utolsó hat évében felderítőgépként, álcázó festéssel használták a gépeket, amelyekkel 38 esetben történt halálos áldozattal járó baleset.
A tegnap balesetet szenvedett gépet 57 évvel ezelőtt Lengyelországban gyártották, licenc alapján és a lengyel légierőnél lépett szolgálatba. Többször átépítették: kétülésessé például 1957-ben, hogy oktatásra is alkalmas legyen – olvasható a MiG–15-ös honlapján. Végül több mint 36 év után, 1990. június 12-én vonták ki az aktív szolgálatból. Múzeumba vitték, végül egy internetes árverésről került Magyarországra. A repülőgép felújítása széles körű összefogás eredményeként a – kifejezetten a honi légierő szolgálatában állt, főleg magyar, illetve orosz-szovjet gyártmányú katonai gépek felújítására specializálódott – Jet-Age Alapítványnak köszönhetően valósult meg. Már a vadászgép Magyarországra szállítása is komoly kihívásnak bizonyult, s mintegy három hónapos előkészítést igényelt, mivel a haditechnikai eszközök behozatala speciális engedélyhez kötött. A helyreállítás csak ezután, hivatalosan 2007 februárjában vette kezdetét, a MiG–15-ös ötven ember öt év alatt végzett 25 ezer munkaórájának eredményeként újult meg. A rekonstrukció az ajándékba kapott alkatrészeket nem számítva is több tíz millió forintba került.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.