Felszállás közben balesetet szenvedett tegnap a szolnoki katonai repülőtéren az a négy év alatt felújított veterán MiG–15-ös vadászgép, amely a restaurálását követően múlt héten emelkedett először a levegőbe – tájékoztatta a Magyar Nemzetet Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet szóvivője. Az 1954-es évjáratú sugárhajtású gép tele üzemanyagtankkal készült felszállni. Közvetlenül az elemelkedés után a pilóta rendellenes dőlést érzékelt. Megpróbálta korrigálni a MiG helyzetét, azonban az egyik szárny hozzáért a kifutópálya betonjához, aminek következtében a gép a földnek ütközött, majd elpattant onnan és újból becsapódott. A balesetben a MiG–15-ös orrfutóműve leszakadt, a főfutója pedig megsérült. A pilóta nem sérült meg – közölte Bajkó, aki azt nem tudta megmondani, hányan tartózkodtak a gépen. Értesülésünk szerint ketten készültek a géppel felszállni.
Mint arról beszámoltunk, a Magyar Honvédség hadrendjéből tavaly decemberben 59 év szolgálat után vonták ki a MiG vadászrepülőgép-családot. A tököli repülőtéren felújított 15-ös – civil kezdeményezésre – múlt hétfőn emelkedhetett újból a levegőbe magyar földről. Szerdán már a negyedik felszálláshoz készülődött Szolnokon, ez azonban műszaki hiba miatt meghiúsult.
A rendezvényen Magó Károly zászlós, a szolnoki repülőmúzeum munkatársa a típus hazai történetéről az MTI-nek elmondta: a MiG–15-ösöket 1951-ben rendszeresítették Magyarországon, 1975-ös kivonásukig összesen 281 darab teljesített belőlük szolgálatot hazánkban. Ennek az időszaknak az utolsó hat évében felderítőgépként, álcázó festéssel használták a gépeket, amelyekkel 38 esetben történt halálos áldozattal járó baleset.
A tegnap balesetet szenvedett gépet 57 évvel ezelőtt Lengyelországban gyártották, licenc alapján és a lengyel légierőnél lépett szolgálatba. Többször átépítették: kétülésessé például 1957-ben, hogy oktatásra is alkalmas legyen – olvasható a MiG–15-ös honlapján. Végül több mint 36 év után, 1990. június 12-én vonták ki az aktív szolgálatból. Múzeumba vitték, végül egy internetes árverésről került Magyarországra. A repülőgép felújítása széles körű összefogás eredményeként a – kifejezetten a honi légierő szolgálatában állt, főleg magyar, illetve orosz-szovjet gyártmányú katonai gépek felújítására specializálódott – Jet-Age Alapítványnak köszönhetően valósult meg. Már a vadászgép Magyarországra szállítása is komoly kihívásnak bizonyult, s mintegy három hónapos előkészítést igényelt, mivel a haditechnikai eszközök behozatala speciális engedélyhez kötött. A helyreállítás csak ezután, hivatalosan 2007 februárjában vette kezdetét, a MiG–15-ös ötven ember öt év alatt végzett 25 ezer munkaórájának eredményeként újult meg. A rekonstrukció az ajándékba kapott alkatrészeket nem számítva is több tíz millió forintba került.

Ezt mondta Orbán Viktor Gyurcsány lemondásáról és válásáról