A bankokkal kell tárgyalniuk a településeknek

A jegybanknál nyilvántartott adatok és az önkormányzatokra vonatkozó adósságrendezési törvény nem támasztja alá a települések adósságával kapcsolatos vészjelzéseket, annál is inkább, mert a korábban kibocsátott kötvényeknek csak tized- vagy huszadrészét kell törleszteniük idén és jövőre az önkormányzatoknak. A csődtörvény szerint a kockázatos hiteleket a banki kölcsönszerződést aláíró településeknek kell visszaadniuk, helyettük a költségvetés nem fizethet. A kötelező feladatok ellátását azonban az államnak kell finanszírozni a fizetésképtelenség esetén.

Szabó Anna
2011. 08. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem a költségvetésnek kell fizetnie az önkormányzatok hiteleit, amelyeknek csak tized-, illetve huszadrésze jár le idén és jövőre, ráadásul a helyhatóságok számláin már most háromszor annyi készpénz parkol, mint amennyi adósságuk idén lejár a jegybank adatai szerint. Az esetleges fizetési könnyítésről tehát a bankokkal kell kompromisszumot kötniük a településeknek, legalábbis azoknak, amelyek a korábban kibocsátott frankkötvényeik miatt bajba kerülhetnek.
Az önkormányzatok április elején, vagyis még a svájci frank árfolyamának elszabadulása előtt 574 milliárd forintnyi kötvénnyel, illetve 608 milliárd forintnyi hitellel tartoztak a bankoknak, vagyis – a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint – összes adósságuk az akkori árfolyamon 1182 milliárd forintot tett ki. A kibocsátott kötvények összegét azonban tíz-húsz év alatt kell visszafizetniük, a hitelszerződésben meghatározott futamidő függvényében.
A legnagyobb probléma ugyanakkor a kötvényeknél körvonalazódik: itt 85 százalékot tesz ki a devizában, főleg svájci frankban felvett kölcsönök aránya. Az egyéb hitelek esetében kicsit kedvezőbb a kép, mert inkább az eurót részesítették előnyben a települések, és jóval kisebb arányban, 41 százalékban választották a devizakölcsönöket.
Az önkormányzatok adósságrendezését szabályozó csődtörvény szerint az állam nem felel a települések hiteleiért, így nem is kötelezhető arra, hogy fizessen helyettük. Az önkormányzatokra vonatkozó csődtörvény szerint egy fizetésképtelen önkormányzattól csak a kötelező feladatok finanszírozását kell átvennie az államnak: segítenie kell átmeneti adósságrendezési hitellel, de csak a hitelezőkkel történt megállapodás és egy pénzügyi átalakítási terv elfogadása után. A hitel ellenértékét pedig később kiszámlázzák a településre, vagyis ezt az adósságot is el kell kezdeni törleszteni a költségvetésnek, amint rendeződnek az adott település pénzügyei. – Hitelszerződésenkénti és kötvényenkénti elemzés nélkül nem lehet meghatározni, hogy mikor menynyi törlesztés esedékes az önkormányzati szektorban – nyilatkozta lapunknak Jókay Károly közgazdász. Az önkormányzati szakértő szerint azonban már most látható, hogy a legnagyobb gondot a nemsokára lejáró devizakötvények jelentik. Többségüket ugyanis 2006 és 2008 között, vagyis a településeket érintő megszorítások idején bocsátották ki az önkormányzatok, és ezek három–öt éves türelmi ideje pont akkor jár le, amikor soha nem látott magasságban jár a frank árfolyama.
– 2006-ban és 2007-ben hozzávetőlegesen 400 milliárd forintnyi, főleg frankalapú kötvényt bocsátottak ki a települések, jellemzően tíztől húsz évig terjedő futamidővel. Az ötéves türelmi idők zöme jövőre jár le, de akkor is még tíz-húsz éven keresztül részletben kell törleszteni a tőketartozást – mondta Jókay Károly, aki szerint éppen ezért a visszafizetési kötelezettségek nemzetgazdasági összhatása nem olyan drámai.
A Gyurcsány- és a Bajnai-kabinet idejére eső eladósodással kapcsolatban megjegyezte: Európában sehol nem engedik meg az önkormányzatoknak, hogy akkor is hitelt vegyenek fel, amikor már a működési költségeiket sem tudják önerőből kigazdálkodni, a devizakötvények ilyen arányú kibocsátása pedig példátlan a régióban.
Emlékeztetett arra is, hogy a svájci frankban felvett hitelek miatt az önkormányzattok is hibásak, bár ekkor a forinthoz képest lényegesen olcsóbban lehetett frankkötvényt kibocsátani. Ezen túl a magyar állam semmilyen előzetes vagy utólagos engedélyezést nem írt elő a településeknek, a törvényben meghatározott határ pedig nem tudta kezelni a devizahitelek kockázatát és a türelmi idő vállalhatóságát sem. Jókay Károly arra is felhívta a figyelmet, hogy Cseh- és Lengyelországban nem jellemző a devizaadósság az önkormányzati szektorban, míg például Szerbiában, Szlovéniában, Lettországban és Horvátországban minisztériumi engedély kell a kötvények kibocsátásához, hitelfelvételhez, ráadásul jegybanki jóváhagyásra van szükség devizaalapú hitelek esetében. – Magyarország korábbi gyakorlatával ellentétben sehol sem engedték meg az önkormányzatoknak Európában, hogy működési hiánnyal vegyenek fel fejlesztési, hosszú távú hiteleket, amelyek egy részét később működésre használták fel – tette hozzá. Az önkormányzatok és a bankok felelősségével kapcsolatban leszögezte: több aranyszabályt is megszegtek egyes önkormányzatok és a hitelintézetek. Egyrészt folyó költségekre használtak hosszú lejáratú hiteleket, és olyan devizában vállaltak hosszú távú kötelezettséget, melyben semmilyen bevételük nincs és nem is várható.
Jókay Károly szerint a hitelintézetek és az önkormányzatok közötti szerződésekbe utólag nem szólhat bele az állam, még annak ellenére sem, hogy korábban nem szabályozta és korlátozta megfelelően a kockázatos hitelfelvételeket. – A jelenlegi helyzetben inkább indokolt az önkormányzati rendszer alapos átalakítása, a működési hiányok kiiktatása, a feladatok és az igények képességekhez való igazítása, valamint a hitelfelvétel szigorú és igazságos szabályozása. Ennek előkészítése megkezdődött a kormány szakminisztériumaiban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.