A boszorkány és az üdvtörténet

A veszprémi belvárosban, a vár lábánál, a tűztorony közelében mutatta be Csipkerózsika-vendégjátékát a Kabóca Bábszínház. A Mosonyi Aliz átírta közismert Grimm-mesét Székely Andrea rendezésében láthatta a főleg gyerekekből álló közönség.

Pethő Tibor
2011. 08. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bevett szokás bizonyos nagybácsikáknál egy kritikus kor után, hogy varázsszemüveggel üldözik négy-öt éves unokaöccsüket. Van, aki zokogva menekül, vagy fejét az uzsonnaasztal díszpárnájába temeti, a bátrabbak azonban belenéznek, s nem látnak sem kígyót-békát, sem a jövőt, ahogy azt megígérték nekik, hanem csupán az ötdioptriás, érdektelen homályt.
A Csipkerózsika bábelőadásában hasonló, ám valóban működő varázsokuláré tűnik fel. Zsuzsi, az öreg Királyi Boszorka a veszprémi Óváros téren, a legnagyobb kánikula kellős közepén a lencsébe tekintve meglátja a jövőt, s ennek köszönhetően nagyjából a kezében is tartja az eseményeket. Abszolút főszereplő, az egyetlen igazi egyéniség a színen, a dolgok jóra fordulása kizárólag neki köszönhető. A két szülő, a király és felesége csupán a gótikát követő, az ég felé törő díszlet egy-egy ablakának beépített eleme. Utóbbi egyébként szinte ugyanabban a lekezelő tónusban szólítja meg a kedves öregasszonyt, mint Csehovnál, a három nővér otthonában Natasa a Dadust. Érthető hát a bosszú, amely majdnemhogy véletlenül, egyúttal némileg teleologikusan, a mese „üdvtörténetének” érdekében következik be. Puszta leckéztetésről is beszélhetnénk. A banya nem is bűnhődik tettéért, hanem Csipkerózsika sikeres újjáélesztését követően, amelyet maga hajt végre, csatlakozik az ünneplő közönséghez.
Respektusa nemcsak a királyi udvar szemében, de a nézőkében is ekkor ér zenitjére: a szülők Csipkerózsikát valamilyen fel nem deríthető okból (házasságpolitika, autoriter családmodell stb.) a megkérdezése nélkül akarják férjhez adni. Azt, hogy mégis a szívét követve mehet nőül a herceghez, a boszorkánynak köszönheti.
A Stúdió K Színház hasonló szellemben mutatta be két esztendővel ezelőtt a Grimm-testvérek művét. Az átdolgozás Mosonyi Aliz nevéhez fűződik, ő tolta előtérbe jó érzékkel a fekete figurából bonyolultabb egyéniségű, alapjában szeretetreméltó figurává gyúrt Királyi Boszorkát.
Félember nagyságú bábokkal, az Obrazcov által annak idején magas színvonalra emelt paravános játékmód elhagyásával, a bábozót teljes értékű színészként, a szereplőt tehát kettős alakban megjelenítő modern eszközökkel él a veszprémiek Csipkerózsikája. A mesejáték filozófiai hátterét erősíti a kardalként is funkcionáló zene, amelyet az emberi hangok hangszerként való alkalmazásából, a fantázianyelvi szövegekből építkező, a dallamvilágát többek között a rockból, a népzenéből merítő muzsika hazai „apostolnője”, Kiss Erzsi szerzett.
Az egyébként jó tempójú előadás a Csipkerózsika tűszúrásos balesete előtti részben időlegesen veszít feszességéből, ezt követően a darab szerencsésen visszatér eredeti ritmusához.
(Mosonyi Aliz: Csipkerózsika. A veszprémi Kabóca Bábszínház vendégjátéka a veszprémi Óváros téren. Rendező: Székely Andrea.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.