A celluloid alkonya, avagy mi lesz a mozikkal?

Erőltetett ütemű digitalizálást folytat Magyarország piacvezető multiplexlánc-tulajdonosa, a Cinema City. Eközben a hagyományos és artmozik a túlélésért küzdenek, s az állami mozidigitalizációs pályázat kiírását várják. Egy biztos: a hagyományos, 35 milliméteres vetítőhelyek napjai meg vannak számlálva.

Kárpáti György
2011. 08. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XXI. század technikai fejlettség egy százéves technológia megdöntésére készül. A kisebb-nagyobb fejlesztések és átalakítások mellett 1895-ös feltalálása óta töretlenül tartó filmszalagos mozivetítéseket hamarosan felválthatja a digitális technológia. A 35 millimétereses celluloid évtizedekig monopolhelyzetben volt a piacon, mivel minden más anyagnál tartósabbnak bizonyult, egyúttal könynyen sokszorosítható volt. A mozik derekasan játszották a különféle méretű pergetett filmeket, ám mára ez a technológia túlhaladottá vált.

Az utolsó szalmaszál

A vezető amerikai filmstúdiók 2002-ben határozták meg a digitális mozizás paramétereit, amelyek magas színvonalúak, s előnyük, hogy a vetítések során nem romlik az anyag minősége. Ellenben egy celluloidkópia állaga már néhány vetítés után romlásnak indul.
A világszerte Digital Cinema Initiatives (DCI) néven ismert szabványban a képfelbontástól függően 2K vagy 4K rendszerekről szokás beszélni. A magyar digitális termek 2K felbontású DCI-rendszerek, amelyekből július 1-jei állás szerint 66 van Magyarországon, ebből 46 a Cinema City többtermes mozijaiban – mondta lapunknak Mester György, a Mozisok Országos Szövetségének elnöke. A szám napról napra nő, ugyanis folytatódik a Cinema City digitalizálása, és másfél hónap alatt további 20-25 terembe szerelik be a korszerű technikát – tette hozzá. Ráadásul a Cinema City egyes multiplexeiben hagyományos 2D vetítőtermek is indulnak, a nagy teremszám lehetővé teszi, hogy a 3D filmek mellett a hagyományos filmek egy része is megjelenhessen digitális formában.
Vidéken a multiplexek mellett Gyöngyösön, Szegeden, Egerben, Balatonfüreden, Cegléden és Nagykanizsán, a fővárosban az Urániában és a Puskinban van digitális vetítési lehetőség. Bakos Edit, az Art-mozi Egyesület elnöke a lapunknak elmondta, az artmozik számára az utolsó szalmaszálat jelentheti a tervek szerint augusztusra ígért pályázat. Az idei költségvetésben az Országgyűlés külön soron szerepelteti azt a 100 millió forintos keretösszeget, amelyet a Nemzeti Erőforrás Minisztérium pályázattal kíván a jelentkező artmozik digitalizálására biztosítani. Az Európai Unió Media programja is kiírt hasonló pályázatot szeptember 15-i határidővel és 2 millió eurós keretösszeggel, amelyben az elnyerhető támogatás maximuma 20 ezer euró, de a pályázatban elvárt 50 százalékos önrész a magyar artmozik számára magasnak tűnik.

Javulhatna a filmellátás

A régió országaiban jóval előrébb tartanak a digitalizációban, Lengyelországban és Csehországban is komoly állami támogatással valósul meg a mozik modernizációja, mondta az elnök asszony. Szerinte legalább 15 mozi jelentkezne a pályázati kiírásra, s ha van egy jó minőségű rendszer, akkor akár a már digitalizált magyar filmtörténeti darabok is vetíthetők lennének. Nincs idő késlekedni, különben nemcsak a lemaradásunk nő, de az artmozik is bezárnak – mondta Bakos Edit. Ezt erősítette meg Mester György is, hozzátéve, hogy az art- mozik többségében jelenleg egy nem sztenderdizált, szerényebb színvonalú digitális rendszer működik, amely az elmúlt időszakig artfilmek és magyar filmek forgalmazására szolgált és kétségtelenül sokat segített az art moziknak a túlélésben. Ám míg a DCI biztonsági rendszere elfogadott, addig a magyar e-cinema rendszer paraméterei hallgatólagos megállapodáson nyugszanak, s emiatt több forgalmazó, illetve számos nagyszabású film nem jelenhet meg a rendszerben. A nagy amerikai stúdiók számára pedig különösen fontosak a biztonsági feltételek az egyre növekvő kalózipar miatt. Mester szerint ha a DCI-rendszer kiépül az artmozikban is, javulhat a vetítőhelyek filmellátása. Az artprofilt a jelenlegi körülmények között muszáj vegyesebbé tenni, amire már most is vannak kísérletek, például az operavetítések formájában – mondta az elnök. Nem utolsó érv a digitális mozizás mellett, hogy a DCI-kópiák terjesztése nagyságrendekkel költséghatékonyabb, amellyel lehetővé válik egy film lényegesen több moziban való egyidejű vetítése.

Lényeg a költséghatékonyság

Bíró Tibor, a Cinemis Nonprofit Kft. ügyvezetője hangsúlyozta, az anyagi megfontolások egy fesztivál költségvetésében is számottevőek lehetnek. Magyarország egyik legjelentősebb nemzetközi filmfesztiválja, a miskolci Cinefest igazgatójaként idén megállapodást kötött az egyik vezető nemzetközi gyártó céggel, a Christie Digitallal, amely a fesztivál idejére digitális technológiát biztosít. – Számunkra ez költséghatékonyabb a 35 milliméter kiváltásával, miközben a vetítések minősége állandó – nyilatkozta Bíró Tibor. A 2K-s DCI-rendszer a fesztivál végén távozik Miskolcról, ahol szintén bíznak a mozidigitalizációs pályázat kiírásában.
Jelenleg mintegy 315 moziterem működik országszerte. Pontos adatok nincsenek, mert a moziüzemeltetéshez mindössze tűzoltósági engedély szükséges. A hagyományos vetítőhelyekre, kisvárosi mozikba akár a premier után csak hónapokkal juthatnak el az alacsony kópiaszámú filmek, illetve azok az alkotások, amelyek először a nagyobb multiplexekbe kerülnek. A mozidigitalizálás a nemzeti filmgyártást is segítheti, Csehországban például kimutatottan nőtt a nemzeti film versenyképessége a digitális terjesztéssel. A szomszéd zöldebb kertjétől függetlenül itthon is lenne hova előrelépni ezen a területen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.