A legfelsőbb körök felelőssége

Brit katona Bagdadban meghal szolgálatteljesítés közben. Barátja nem hisz a hivatalos állásfoglalásnak, és saját nyomozásba kezd halála körülményeinek kiderítése érdekében. A Halál sugárút (Route Irish) a brit Ken Loach iraki politikai üzenete.

Kárpáti György
2011. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ken Loach Mike Leigh mellett az angol filmgyártás élő legendája. Mindketten a brit társadalom élő lelkiismeretének nevezhetők, a következetes életműépítő Loachhoz pedig mindig is közel álltak a politikai üzenetek és gondolatok. A rendező legújabb filmjében, a Halál sugárútban látszólag kilép a szigetországból és egy igazán aktuális és kényes témát próbál körbejárni, történetesen a britek iraki szerepvállalását. Önmagában persze nem új keletű a téma, ám Ken Loach interpretálásában feltétlenül megérdemli a figyelmet.
Történetének főhőse két gyerekkori jó barát, akik mindketten részt vettek az iraki háborúban. Egyikük még időben kiugrott, a másik viszont később meghal a fronton. A férfi és elhunyt barátja kedvese nem nyugszik bele a hivatalos indokolásba, és nyomozásba kezdenek, hogy kiderítsék az igazságot, a katona halálának valódi körülményeit. Minél mélyebbre ásnak, annál több kényes részlet derül ki a brit katonák iraki tevékenységéről. Hivatali visszaélés, erőszak, politikai skandalum húzódik a háttérben.
A Halál sugárút tulajdonképpen két film. Az egyikben profin felskiccelt harci jelenetekből ismerhetjük meg képekben az iraki borzalmakat. A mobillal rögzített felvételek roncsolt minősége igazán élethű, mintha dokumentum-, vagy híradófilmet néznénk, ráadásul a képsorok tartalmukat tekintve is hihetők. Ezek némiképp idegenek a brit rendezőlegendától. Ezzel kerül szembe az angliai cselekményszál, amelyben az eszközökben nem válogatva igyekszik a halott férfi barátja kideríteni, mi is történt valójában Bagdadban. Ebben a részben a nyomozati szakasz mellett kidomborodnak Ken Loach szerzői filmes erényei, a politikai összeesküvés-elméletben bőven kijut kínzásból és kegyetlenségből, a szálak pedig a legfelsőbb körökbe vezetnek. A rendező a kétkedés szikráját a katona mobiltelefonjában található videofelvétellel hinti el – a brit katonák egy ártatlan iraki családot gyilkolnak meg. Ez az etikátlan jelenet sarkallja kutatásra főhősünket, s innentől kezdve a cselekményszervezésen túl folyamatosan ott lebeg a néző felett a nyomasztó morális viharfelhő. Nyilvánvaló, hogy Loach számára a történet ürügy, igazából a katonai szerepvállalás etikai kérdései érdeklik, s szereplőjén keresztül üzenget is a nagypolitikának, sommásan bűnözőknek nevezve a filmben a katonákat. Nem kíméli a politikusokat sem: az eltussolt ügy ábrázolásával nem is olyan burkoltan utal arra a kételyére, hogy hasonló ügy(ek) történhet(nek) meg a valóságban is.
A Halál sugárút vállaltan szubjektív film. Az iraki háború ellenzése mellett morális és emberi tényezőket is beemel történetébe a rendező, leszámol az iraki emberek démonizálásával egyértelmű felelőssé téve a politikusokat. A felelősség súlyát pedig a rendezővel megosztva a nézőnek is magával kell vinnie.
Loach a látszat ellenére nem tért le a maga által kijelölt útról, csak ezúttal iraki jelenetekkel fűszerezi cselekményét. Nem véletlen, hogy ha elhagynánk belőle a háborús képsorokat, akkor is teljes filmet kapnánk.
(Halál sugárút – színes, feliratos angol–spanyol–francia–olasz–bel-ga film, 109 perc, 2010. Rendező: Ken Loach. Forgalmazó: MOKÉP– Pannónia.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.