Biztosítási pénzek feketén

Évente több tíz milliárd forint mozog a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piacon, amelynek egy része a szürke- vagy feketegazdaságban landol. Az a gyakorlat, hogy a biztosító egyezség alapján és nem javítási számla ellenében fizet, önmagában nem jogsértő, még ha ezzel minden lehetőség adott is arra, hogy zsebből zsebbe számoljon el a gépjármű tulajdonosa és a szerelő.

Bodacz Péter
2011. 08. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenleg hatályos törvény értelmében a károsult nem kötelezhető arra, hogy sérült járművét megcsináltassa. Ettől függetlenül még megilleti őt a kártérítés összege – indokolta érdeklődésünkre a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) azt a gyakorlatot, hogy a kárrendezéshez nem kell igazolni a javítás tényét és a számla összegét. Az egyezség alapján való kárrendezés lényege, hogy a károsult gépjármű-tulajdonosnak a kárfelvételt követően a biztosító felajánl egy bizonyos összeget, ami – optimális esetben – elegendő arra, hogy az autós egy általa választott szervizben hozassa helyre járművét. Kellő „ügyességgel” – például számla nélküli javítással – akár még némi pénz is megmaradhat, magyarán az adóbevételtől eleső állam kivételével mindenki jól jár, hiszen a biztosító nem valamely lényegesen drágább szakszerviz munkáját és anyagköltségét rendezi, az olcsóbb szerviz pedig láthatatlan bevételhez jut.
Arról nincsenek, nem is lehetnek kimutatások, hogy az ilyen javítások rontják-e a hazai gépjárműállomány minőségét, mint ahogy azt sem tudni, a rendezett károk mekkora hányadát teszi ki a számlás és az egyezségi kifizetés. A Mabisz tapasztalatai egyébiránt azt mutatják, hogy nagyon változó az egyezségi kárrendezés aránya az egyes biztosítóknál, hiszen van olyan társaság, ahol kifejezetten csökken az ilyen kifizetések száma. – Általában jellemző, hogy az újabb gépkocsikat inkább a márkaszervizekbe viszik megjavíttatni, ahol magasabbak a díjak, így a számlaösszegek is. Az idősebb autók esetében ugyanakkor gyakoribb az egyezségi kárrendezés, illetve az, hogy olcsóbb szervizekben javíttatják meg az autót a gépjármű-tulajdonosok – tájékoztatott a Mabisz, amelynek adatai szerint az idei első negyedévben országosan 36,6 milliárd forint volt a kgfb-re befizetett összeg, míg egy éve még megközelítette a 40 milliárdot.
A száraz számok és a hátterükben húzódó, az elmúlt években drámaian fokozódó szolgáltatói árverseny is magyarázhatja, hogy a biztosítók az olcsóbb megoldást igyekeznek választani.
A szervezet válaszában arra is kitért, hogy nemcsak a kgfb esetében, hanem lakásbiztosításoknál is teljesen elfogadott az egyezségi kárrendezés gyakorlata. Például beázásnál rendszerint a kárfelmérés alapján kapják meg a javítási összeget a károsultak; hogy a javítást kivel és mennyiért végeztetik el, egyéni döntés tárgya. Az utasbiztosításoknál ugyanakkor egész más a helyzet: a külföldön igénybe vett egészségügyi szolgáltatást számlával kell bizonyítani. Ez alól kivétel lehet az eltűnt poggyászban tartott tárgy, de az is csak akkor, ha szerepel káresetet rögzítő rendőrségi jegyzőkönyvben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.