Bottleboy a sokszínű kék Dunán

A Kultúrfolyam című EU-elnökségi programsorozat részeként a bécsi Collegium Hungaricum több olyan kiállítást is rendezett 2011-ben, amelyek középpontjában a Duna áll. Legújabb tárlatán, A kék zöld című bemutatón, amelyet a budapesti Design- héttel együttműködve rendeztek meg, a Duna-stratégia három országának művészei vesznek részt. A budapesti Szőke Gábor Miklós bécsi partnerei a Walking Chair Design Studio művészei, Fidel Peugeuot és Karl Emilio Pircher, Csehországot pedig a prágai Daniel Posta és Zdenek Vacek képviseli.

P. Szabó Ernő
2011. 08. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bécsi Duna-csatorna közvetlen közelében található Collegium Hungaricum UngArt Galériájában közös koncepció alapján találták ki és építették meg a művészek tárlatukat, amely a Dunával mint természeti jelenséggel foglalkozik. A kiállításon nem egyszerűen különböző nemzetiségű, de azonos érdeklődésű művészek alkotásai kerültek egymás mellé. Lényeges szempont volt, hogy a három ország művészei már jóval a kiállítás előtt találkozzanak egymással, és valódi együttműködéssel közös, kreatív és innovatív koncepció alapján alakuljon ki a tárlat, valamint a Collegium Hungaricum kiállítóteréhez kapcsolódó új művek szülessenek. A projekt második részeként a tárlatot a budapesti Designhéten láthatjuk.
A tárlat magyar résztvevője az induló szobrászgeneráció egyik legtöbbet szereplő, legismertebb képviselője, Szőke Gábor Miklós, akinek a művei a bécsivel párhuzamosan az egri Dante Ritual című egyéni tárlaton és a siófoki 320fok Nyaraló művek című kiállításán is láthatóak, Az utolsó viza című plasztikájában a Duna egykoron virágzó élővilágával, illetve a civilizáció romboló hatásával foglalkozik. Plasztikája a folyóban valaha élt legnagyobb halnak, a vizának, annak is utolsó példányának állít emléket. Az anyaghasználat, a megfogalmazás módja, az állat roncsolódott bőre, sebei arra utalnak, hogy az alkotó szerint a faj nem természetes módon tűnt el Európa egyik legszebb folyójából.
A cseh Daniel Posta, Zdenek Vacek alkotópáros a Google térképeinek segítségével virtuális utazásra indult Donaueschlingentől a Duna-deltáig, hogy tudatosítsa: a Dunát kéknek mondják, pedig a szennyezéstől és a geológiai környezettől függően a színe a szürkétől az égszínkékig változik. A virtuális utazás során színmintákat vettek mindegyik szakaszon. Ebből a mintakészletből színskálát hoztak létre, amelynek elemeit porcelánokra készült nyomatokhoz használták fel. A rokokó minták között ott van például a jellegzetes hagymamuszter, amelyet a XVIII. században eredeti, a korai Ming dinasztia időszakában készült kínai porcelánokról adaptáltak. A legkülönbözőbb variációkban használták fel Európában ezt a mintát, és a korai Meissen és Eichwald termékeire igen jellemző volt. Az ornamenst világszerte Kék Európa vagy Kék Duna néven ismerik. A cseh művészek eredeti hagymamintás készletet készítettek, finoman megváltoztatott színskálával, amely a folyó árnyalatait reprezentálja a kezdetektől a torkolatig. Különös látvány ez a porcelánkészlet abban a városban, amelyhez talán a leginkább kapcsolódnak a Kék Duna édeskés dallamai.
Tárgyakat és hangokat hoznak létre az osztrák Walking Chair Design Studio művészei, a dél-tiroli származású Emilio Pichler és a svájci Fidel Peugeot, akik egy 2002-es londoni siker után határozták el, hogy Bécsben létrehozzák közös stúdiójukat. Igaz, az ő művük nem porcelánból készült, s a hang nem a keringő dallama, hanem az a kellemetlen recsegés, amelyet egy műanyag flakon öszszegyűrése, -csavarása okoz. A hangért azonban kárpótolja a nézőt, hogy nem a környezetet szennyező, elpusztíthatatlan szeméttömeg gyarapodását, hanem azt a folyamatot kíséri, amelynek során – az alkotópáros javaslata alapján – könnyen és gyorsan ruhafogas készíthető a plasztikflakonokból. Nem kell hozzá más, csak az alkotók által kitalált Bottleboy, amelyre a megmelegített, átformált flakont ráhúzzuk, és máris társalkotóknak érezhetjük magunkat. Vagy legalábbis ama mozgalom részeseinek, amely a Duna és környezete megtisztításáért indult, s amelyhez A kék… zöld című kiállítás résztvevői is hozzájárulnak néhány eredeti, humorban sem szegény, de mindenképpen komolyan veendő észrevétellel, javaslattal.
(A kék… zöld, Collegium Hungaricum, UngArt Galéria, szeptember 1-jéig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.