Fényhidakon át a végtelenbe

A teljesség igényével kívánja bemutatni Egry József életművének kiemelkedő darabjait a pályakezdéstől az alkotó munkásságának befejezéséig a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány Fényhidakon át című kiállítása. A XX. századi magyar festészet egyik legjelentősebb festőjének műveiből negyven éve nem rendeztek Budapesten ilyen átfogó tárlatot.

P. Szabó Ernő
2011. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egry József egész életművet öszszegző alkotásának reprodukciója szerepel a kiállítás meghívóján, plakátjain. Az Aranykapu című kompozíció a második világháború közepén született, amikor egyre inkább testközelből fenyegetett a történelmi dráma, amelybe az ország sodródott. 1942–43 tele a festőt és feleségét, Juliskát is megviselte, ahogyan 1942 karácsonya előtt írta naplójában, „mostanában minden vágyunk a tüzelőfa és a mielőbbi béke”. Ráadásul Budapesten lévő művei nemcsak a bombázások miatt kerültek veszélybe (s pusztult is el közülük legalább két és fél tucatnyi a műteremben), de például Csánky Dénes, a Szépművészeti Múzeum igazgatója miatt is, aki „a múzeum tulajdonában lévő képeimet a pincébe dobatta és az enyészetnek ajánlja…” És mégis, vagy éppen ezért: a határtalan szabadság felé halad a hajós az említett képen, mintha legyőzné a földi élet törvényeit, a bűnt, a fájdalmat, a félelmet, halad fényhidakon át az Aranykapu, az élet valamely más minősége, a teljesség felé. S ha a kép sugallatához hozzátesszük azt a félmondatot, amelyet a festő művészet és élet kapcsolatáról vallott, akkor érezzük meg igazán, ki is volt Egry József. „Én mindig azt festem, amit élek” – mondta. A fény legbelül, a lelkében élt. Ezért tartozik az olyan nagyságok sorába, mint amilyen a XX. századi magyar művészet történetében Csontváry, Gulácsy, Tóth Menyhért, Kondor Béla volt: utánozhatatlan, őseredeti. Különös módon abban is megegyezik velük, hogy művészete megítélésében, értékelésében kivételes módon szinte mindenben egyetértenek a művészettörténészek és a költők, akik oly gyakran állítottak fel eltérő értékrendet a modern magyar művészet alkotásairól. A legszebb elismerést talán Kassák Lajostól kapta, amikor azt jegyezte meg műveiről: „Érzem, hogy helyettem is szól ez a festő, s ha nem ismerném a képeit, önmagamat is kevésbé ismerném.”
Felfedezni, újraértékelni aligha szükséges Egry életművét, annál fontosabb tudatosítani értékeit, ahogyan azt teszi a Kogart Galéria életműtárlata is. Nem a „Balaton festőjét” idézi meg a kiállítás, hanem a teljes életművet, benne a korai, sötét tónusú, erős kontúrral festett képeket is, amelyeken a külvárosok és régi kikötők jellegzetes alakjai, a „megalázottak és megszomorítottak” játsszák a főszerepet, azokat a nyomorúságokat is megidézve, amelyeket a festőnek gyermekként meg kellett ismernie. Egrynek élete végéig a legfontosabb értékek közé tartozott a szociális, társadalmi igazságosság, az etika – ha nem így lett volna, nem is juthatott volna az Aranykapun át a teljesség világába.
(Fényhidakon át – Egry József, Kogart Ház, július 31-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.