Hullámhossz

Tízszer nyerte meg a hazai vitorlássport legrangosabb versenyének tartott balatoni Kék Szalagot, de a küzdelem még mindig motiválja. Pontosabban az, hogy újra és újra sikerüljön a legjobbat kihozni magából és legénységéből. Litkey Farkassal csapatépítésről és a méltó elmúlásról is beszélgettünk Lisa nevű hajóján.

György Zsombor
2011. 08. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újra megnyerték a legismertebb hazai vitorlásversenyt, a Kék Szalagot. Hogyan válhat valaki taggá a Balaton legmenőbb hajózó csapatában?
– Tizennégy–tizenhat főből áll a teljes legénység, nyolc éve már, hogy együtt versenyzünk. Korábban nem volt jellemző, hogy ennyien legyenek egy vitorlás hajón. Amikor elkezdtem összeállítani a társaságot, azt gondoltam, nekem minden posztra a lehető legjobb, legprofibb emberre van szükségem. De ma már tudom, nem ettől lesz igazán hatékony a legénység, hanem attól, hogy a maga helyén mindenki jól teljesít, s hogy megvan az összhang a fedélzeten lévők között. Vagyis nem a kiugró egyéni teljesítmény fontos, hanem hogy a csapat jól teljesítsen.
– De mégiscsak ön irányít. Ez milyen emberi kvalitást igényel?
– A Kék Szalag megnyerése mögött hatalmas munka van, kemény edzéseket tartunk, táborozunk, ezekről senki sem hiányozhat. A csapatban maradás szabályait mindenki ismeri és elfogadja. Hogy minden jól működjön, feltétlenül fontos tulajdonság a határozottság. És persze nagyon kell szeretni versenyezni.
– Mi történne, ha valaki nem hajtaná végre az utasításokat, felülbírálná a döntéseket?
– Ilyen helyzet nem állhat elő, hiszen nagyon öszszeszokott csapat vagyunk, s nem véletlen, hogy kik jönnek velünk a fedélzetre. Elengedhetetlen a bizalom, anélkül nem működik a dolog.
– A sikerhez katonás rend szükséges…
– Igen, ez érdekes hasonlat. Nagy-Britanniában a vitorlázást a történelem miatt is nagy tisztelet övezi, ők már Nelson admirális idejében megtanulták, hogy aki a vizet, pontosabban a tengereket uralja, az uralja a világot is. A tengernagy Trafalgarnál hatalmas vitorlázó tudásról tanúbizonyságot téve egy kockázatos manőverrel az oldalirányban hatalmas tűzerővel felszerelt francia–spanyol csatahajók mögé tudott kerülni, s onnan legyőzte őket. Bár ő maga nem élte túl a csatát, a háborút ezzel megnyerték a britek. Napóleonnak pedig végleg le kellett mondania a szigetország elfoglalásáról. Nálunk szerencsére nem vérre megy a verseny, de jó irányítás, pontosan kidolgozott stratégia és rend nélkül nincs esélyünk a győzelemre.
– Ez azt is jelenti, hogy a hajón nem számít, ki mit ért el a szárazföldön, mekkora hatalma, mennyi pénze van?
– Amikor a hajó fedélzetére lép az ember, személyisége egy részét a parton kell hagynia. A tudást és a fegyelmezettséget persze nem. A hétköznapokon csapatunkból többen hatalmas cégeket irányítanak, milliárdokról döntenek, de ennek a nyílt vízen semmi jelentősége. Ők általában azért jöttek le a vízhez, hogy kikapcsolódjanak, hogy a szabad hétvégéken egészen mást csináljanak, mint az irodájukban, s persze sportteljesítményre, fizikai megterhelésre vágynak. Örülnek, hogy a legfontosabb döntéseket itt végre nem nekik kell meghozniuk. A hajón más a hierarchia, s ezt mindenki elfogadja.
– Cégvezetőket említett. Jellemzően kik vitorláznak ma a hazai vizeken? Csak a gazdagok engedhetik meg maguknak ezt a sportot?
– Használt vitorláshoz egy-másfél millió forintért hozzá lehet jutni. Versenyzéshez évente még ennyit rá kell költeni. Ha csak túrázni, kikapcsolódni szeretnénk, akkor a felét vagy annál kicsit kevesebbet. Az én mércémmel és a mai magyar valóságot ismerve erre azt mondom, igen, aki megengedheti magának, hogy vitorlás hajót tartson fenn, tehetős embernek számít. Persze aki elhivatott, s hajlandó áldozni rá, tisztességes munkával jó eséllyel megteremtheti ennek a feltételeit. A versenyekre meglepő módon gyakran nehéz összehozni a csapatokat, körülbelül harmadával kevesebben vitorláznak a Balatonon, mint amennyi embernek lenne hely és jutna feladat a hajókon. Vagyis lehetne akár ingyen is vitorlázni.
– A legjobb autóversenyzők megélnek a sportból, a Forma–1 hatalmas üzlet. A hajós versenyek eljuthatnak valaha erre a szintre?
– A vitorlázásból önmagában ma még nem lehet megélni Magyarországon. Ennek az az oka, hogy nem jelentek meg olyan befektetők, akik csapatot akarnának építeni például azzal a céllal, hogy önmaguk, illetve cégük presztízsét emeljék. Pedig a vitorlássport nagyobb értéket teremt, mint amennyit kér érte. Szponzorok persze léteznek, akinek nincs pénze, felmatricázza hirdetésekkel a hajóját. Mi is ezt tesszük, a cégünk pedig különféle eszközökkel, felszerelésekkel kereskedik, vitorlásiskolát működtetünk. Hajóra azért szállunk, mert ez az életünk, fizetést senki sem kap érte, ellentétben például az America-kupán induló csapatokkal, amelyek tagjait alkalmazzák, s jól meg is fizetik. (A világhírű versenyt egy szkúner hajóról, az Americáról nevezték el 1851-ben – Gy. Zs.) Remélem, hamarosan idehaza is elindulunk ebbe az irányba.
– A kilencvenes évek vadkapitalizmusa a Balaton partján is végigsöpört. A vitorlázók körében nem jelent meg akkoriban hirtelen nagyon sok gazdag, de nem odaillő ember?
– A valódi sport, a versenyzés világáról tudok beszélni. Itt, a kenesei kikötőben jelenleg körülbelül kétszázhetven vitorlást tartanak, tíz százalékuk versenyhajó, s még körülbelül tíz százalék nem az, de indulnak velük futamokon. A Garda-tavon tízezer hajót tartanak, a másfélszer nagyobb Balatonon összességében harmadennyit. Vagyis hely még lenne a vízen. Ami a pénzt illeti: azzal önmagában nem lehet megvenni a sikert. Örülök, ha minél többen hajóra szállnak.
– Nem is olyan régen a laikusoknak a vitorlássport egyet jelentett Fa Nándorral. Ő magányos versenyző, ön pedig csapatmunkáról beszél. Melyik a jellemzőbb?
– Fa Nándor zseni, teljesítménye a csodával határos. Ő a szóló földkerülést választotta, de nem ez az egyetlen, a vitorlázás csúcsának tartott verseny. Csapatok is indulhatnak földkerülő bajnokságokon, illetve cél lehet az olimpiai szereplés vagy az America-kupán való indulás. Mindegyik más embert, más felkészültséget igényel. Jó fizikumra és nagy lelkierőre minden esetben szükség van, Fa Nándor mindkettőben nagyon jó. Gondoljunk csak bele: az egyik magányos földkerülő versenyzőnek indulás előtt és az út teljes időtartama alatt is mérték a pulzusát, megfigyelték az életritmusát. Az adatokat kielemezve azt állapították meg, hogy az illető a három hónapos út során egyetlen percet sem töltött mély alvásban, legföljebb igen rövid időre pilledhetett el néha, hiszen folyamatosan figyelnie, koncentrálnia kellett. Ez egy testileg-lelkileg nem kellően edzett ember számára felfoghatatlan.
– Pontosan egy hónappal az idei Kék Szalag előtt vesztette el édesapját, a vitorlázóként és festőművészként is ismert Litkey Bencét. Úgyhogy ez a verseny az ön számára most másról is szólhatott, mint a korábbiak…
– Nem sokkal a halála után indultunk egy versenyen, a Fehér Szalagon. Akkor érezhetően mindanynyian érte hajtottunk, de a Kék Szalagra a terveknek megfelelően tudtunk készülni. Persze gondolatban mindig velem van. Olyan ember volt ő, aki köré sokan odagyűltek, kedvelte a társaságot, sosem volt ellenére a bulizás. Szerették is, akik ismerték, ezt most érzem igazán, hogy már nincs velünk. Csopakon halt meg vitorlázás közben. Hatvankilenc évesen is aktív volt, életerős, mindvégig partnerem maradt mindenben, s nem kellett végigélnie az időskori leépülést. Ez azért segít elfogadni a tényeket.
– Amikor egy erős, egészségesen élő ember távozik idő előtt, azzal különösen nem tudunk mit kezdeni…
– Sokat gondolkodom ezen, én a mai korra jellemző mesterséges, a rideg kórházi falak közti elmúlást tudom nehezebben elfogadni. Régen a halál sokkal természetesebb része volt az életnek. Amikor valaki elment, a család, az ismerősök összegyűltek a háznál, virrasztottak, az asszonyok énekeltek, a férfiak pálinka mellett beszélgettek. Sokkal kevésbé volt magányos, rideg ez a környezet. Tizenhat éves öcsém ott volt vele végig a hajón, végignézte apánk halálát, amit érthető módon nem tudott feldolgozni. Elbeszélgettünk, s azt mondtam neki, örülj, hogy ott lehettél akkor vele. Így volt méltóságos, emberi és természetes. Ha majd eljön az idő, örülnék, ha az én fiam is közel lenne.
– A balatoni embereknek mintha kisimultabb lenne az arcuk, többet mosolyognának, mint mifelénk, Budapesten. Másként öregszenek az emberek a víz mellett, mint a nagyváros közepén?
– Ha azt csinálhatja valaki, amit szeret, akkor máshol is lehet kisimult az arca. Fiatalkoromban azt mondták a szüleim: tanulj rendes szakmát, s dolgozz tisztességesen, vagy ha nem akarod az átlagemberek életét élni, hát ne tedd, de akkor legyél a legjobb abban, amit csinálsz. Életünkben néha nehéz döntéseket kell hoznunk, szükséges végigjárnunk bizonyos utakat, de a célnak mégiscsak annak kell lennie, hogy a helyünkre kerüljünk. Nekem sikerült, úgy érzem, elértem ezt.
– Mindene a Kék Szalag. Mi lesz a többi kihívással?
– Valóban, a Kék Szalag minden más kihívásnál előbbre való. A többi futamról, hazaiakról és külföldiekről a legtöbb ember még nem is hallott, pedig sokfelé versenyzünk mi is. Például a J24-en, ahol szigorú előírásoknak megfelelő, egységes hajók indulnak, s ahol aztán igazán a tudás számít. Azt a teljesítményt azonban, amely a Kék Szalag megnyeréséhez kell, évente csak egyszer tudjuk hozni.
– De már tízszer megnyerte, mi motiválja még?
– Furcsa, némileg ellentmondásos érzés, hogy a győzelem már nem motivál, de a verseny igen. Márpedig a verseny célja mégiscsak a győzelem. Mondjuk tehát azt, a cél, hogy újra és újra sikerüljön a legjobbat kihozni magunkból. Továbbra is nagyon szeretek a vízen lenni, futamokon indulni, ez az életem. Minden víz, hajó és verseny más, számtalan részlet érdekel még a vitorlázásból, amelyet meg akarok tanulni, át akarok élni. Rövid az élet, s nekem még rengeteg mindent kell felfedeznem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.