Iskolai nyelvoktatás: a kevesebb több lehet

Ha túl sok nyelvet oktatnak, félő, hogy egyik sem megy majd tökéletesen – állítja a szakértő. Jelentős vitákat indított el az oktatási államtitkárság által készített nyelvoktatási stratégia nyilvánosságra került tervezete. A lapunknak nyilatkozó felsőoktatási szakember szerint a nyelvtanulási stratégia nem korlátozódhat csak az iskolára, aki pedig nem az angol elsődlegességét ösztönzi, az harakirit követ el. A közoktatási szakértő szerint a minél több nyelv oktatása rossz irány, inkább egy idegen nyelvet beszéljünk, de azt tökéletesen.

Farkas Adrienne
2011. 08. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly vitákat gerjeszt az oktatási államtitkárság nyelvoktatási stratégiájának napokban kiszivárgott tervezete. Abban valamennyi szakember egyetért, hogy a nyelvoktatási stratégiára égető szükség van, hiszen a magyarok nyelvtudása lényegesen elmarad az európai uniós átlagtól, emiatt pedig hátrányos helyzetbe kerülünk a tudományos életben és a munkaerőpiacon. Arról azonban már sokan másképpen vélekednek, hogy a kívánt célt – vagyis, hogy a magyarok minél nagyobb arányban és minél magasabb szinten beszéljenek idegen nyelven – milyen eszközökkel lehet elérni.
– Nem jó irányba indul el az oktatási tárca, amikor minél több nyelv oktatását ösztönzi – véli Környei László, aki az előző Orbán-kormány idején az Oktatási Minisztérium helyettes államtitkára volt. Leszögezte: ha a diák már általános iskolában két nyelvet tanul, a gimnáziumban pedig bizonyos esetekben hármat, az oda vezethet, hogy egyetlen nyelvet sem tanul rendesen. Szerinte inkább arra kellene törekedni, hogy legalább egy nyelvet valóban megfelelő szinten beszéljenek a gyerekek. Ezt úgy lehetne elérni, hogy a diákok mindaddig csupán egyetlen nyelvet tanuljanak – azt ugyanakkor magas óraszámban –, amíg az adott nyelvből el nem érik a kívánt szintet, például a középfokú nyelvvizsgát. Az első nyelvből a jelenlegi gyakorlattal szemben ezután sem kapnának felmentést, azt legalább a szinten tartás érdekében továbbra is tanulni kellene. Biztosítani kellene azt is, hogy a diákok a középiskolában azt a nyelvet tanulhassák, amit az általános iskolában elkezdtek. A szakértő úgy látja: a nyelvórák túlzottan magas száma a többi tantárgy, így például a természettudományos tárgyak oktatásának rovására menne, a szakiskolákban pedig a tervezett hároméves képzésben megvalósíthatatlannak tűnik a heti három nyelvi óra. Környei szerint tovább növelné az esélyegyenlőtlenséget, ha a jelenlegi körülmények között felsőoktatási felvételi követelménnyé tennék a középfokú nyelvvizsgát, hiszen ma egy hátrányos helyzetű térség kevésbé jómódú diákjának esélye sincs arra, hogy magánórák nélkül nyelvvizsgát szerezzen. Leszögezte: ilyen követelményt csak akkor szabad felállítani, ha már végrehajtották a nyelvoktatás reformját, és a statisztikai adatok igazolják, hogy a diákok nagy többsége képes a közoktatás keretein belül, plusz anyagi ráfordítás nélkül nyelvvizsgát szerezni. Ellenkező esetben tovább nőne a szakadék a diákok tanulmányi eredményei között aszerint, hogy melyik gyerek milyen családi háttérrel rendelkezik, pedig az uniós országok közül ma is hazánkban a legnagyobb ez a különbség.
Halász Gábor, az ELTE egyetemi tanára azt hangsúlyozta: csak az a stratégia lehet jó, amely nem kizárólag az iskola rendszerén keresztül akar eredményt elérni, hanem megpróbálja a nyelvtanulás szinte az egész életet átszövő rendszerét összefogni. A Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) tudományos tanácsadója szerint a stratégia kidolgozásában fontos szerepet kellene kapniuk a média-, a kulturális és az európai uniós kapcsolatokért felelős szereplőknek is, nélkülük ugyanis nem érhető el áttörés. Példaként említette, hogy a filmek szinkronizálása súlyos károkat okoz a nyelvtanulás szempontjából, ezért el kellene érni, hogy a televíziók sokkal több feliratos filmet, mesét és gyerekműsort sugározzanak. Az Európai Uniónak kifejlett eszközrendszere van a nyelvtanulás elősegítésére, ezzel élni kellene. Leszögezte: a jogi előírások önmagukban nem elegendők, bizonyos esetekben pedig céljukkal ellentétes hatást váltanak ki, vagyis törekedni kell arra, hogy a diákok több nyelvet is elsajátítsanak, de nem szabad kötelezni őket erre, ahogyan azt sem szabad előírni nekik, hogy csak angolt vagy németet tanulhatnak.
Halász ugyanakkor leszögezte: harakirit követ el minden olyan ország, amelyik nem az angol nyelv elsődlegességére koncentrál. Egyetért azzal, hogy mérni kellene – például szintfelmérők bevezetésével –, hogy a felsőoktatásba jelentkezők milyen szinten beszélnek angolul, és arra kell törekedni, hogy a felsőoktatásba jelentkezők ismerjék ezt a nyelvet. Hozzátette: a felsőoktatási intézményeket ösztönözni kell arra, hogy legyen nyelvoktatási stratégiájuk, a hallgatóknak pedig lehetőséget kell adni arra, hogy a felsőoktatás keretein belül is fejlesszék nyelvtudásukat. Ismert: a lapunk által néhány napja ismertetett nyelvoktatási stratégia szerint hetedik évfolyamtól bevezetnék a második idegen nyelv tanítását, és emelnék a nyelvórák számát az általános iskolákban. Minden középiskolában kötelező lenne kettő, a szakiskolákban egy idegen nyelv oktatása. A felsőoktatásba való bekerüléshez legalább egy középfokú nyelvvizsga lenne szükséges, és az egyetemeken is kötelező lenne idegen nyelvet oktatni hat féléven keresztül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.