Képek és csodák: gyufatörténelem

Valamikor nyár elején kézhez kaptam egy kockás iskolai füzetlapra írt olvasói levelet: Török Zoltántól érkezett, aki sok évtizedes gyufacímke-gyűjtői munkásságát ajánlotta a szerkesztőség figyelmébe. Azt írja, olvasta a diafilmgyűjtő Bíró Ferenccel készült interjút, és úgy gondolta, talán a gyufacímkék is megérnének egy cikket, még akkor is, ha mára már szinte elfelejtettük nemcsak a gyűjtőszenvedélyt, hanem a grafikákkal díszített, szemet gyönyörködtető gyufásskatulyákat is. Pedig ezek is értékes emlékei a tárgykultúra történetének, s még pár évvel régebbi termékek is, mint a gyűjtés királynői, a bélyegek.

R. Kiss Kornélia
2011. 08. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Török Zoltán ajándékot is küldött, az általa legszebbeknek tartott három magyar sorozatot. Az egyiken hazai népviseletek, a másik kettőn állat- és madárfajták sorakoznak. Mint később kiderült, több színösszeállításban is kiadták őket a hatvanas években, és készültek más, a gyűjtők számára értékes sorozatok is: volt például olimpiai sorozatunk, és külön szériát szenteltek Csepelnek. Török Zoltánnal is itt találkoztunk, a csepeli munkásotthon aulájában, ahol egy rövid időre ki is volt állítva a gyűjtemény egy része. A többi iskolai füzetekben, származási ország és témák szerint rendszerezve pihen a gyűjtő fiókjában. Cserélgetni, levelezni már sokkal ritkábban van alkalom, mint pár évtizeddel ezelőtt, mára ugyanis gyakorlatilag meghalt a gyűjtői piac. Török Zoltán azt is elmesélte: a gyufacímkék és ehhez hasonló kincsek gyűjtése az ötvenes–nyolcvanas években volt igen elterjedt szenvedély, akkoriban még javában zajlott a klubélet, hobbikiállítást is rendeztek, és a Fehérvári úton, az akkori Szakszervezetek Fővárosi Művelődési Házában gyakran több százan is öszszegyűltek. – A bélyeggyűjtők is? – érdeklődöm, amire rögtön érkezik a sokak számára nyilván evidens válasz, hogy: Hja, a bélyeggyűjtők, az egy másik kaszt, mindig elkülönültek a többiektől. – Kevesen tudják, de a gyufacímke öt évvel előbb jelent meg, mint maga a bélyeg. Ez a kiegyezés után történt, de ekkor még nem a közforgalomban, csak a szalonokban tűntek fel a címkézett skatulyák – teszi hozzá Török Zoltán. Hogy miért a gyufacímkésekhez, és miért nem a bélyeggyűjtőkhöz csatlakozott, arra a válasz egyszerű: pénzkérdés, dörzsölgeti öszsze a hüvelyk- meg a mutatóujját. Ahogy elmeséli, szegények voltak gyerekkorában, és tízen testvérek, az édesanyja mégis mindig megvette neki a gyufásdobozokat. Ezekről természetesen le kellett áztatni a címkéket. Önállóan csak később jutott hozzájuk, és talán elmondhatja magáról, hogy gyűjtői karrierjében mindig kísérte a jószerencse. – Kezdetben Budatétényen laktunk, a közelben volt a budafoki gyufagyár. Gyerekként sokat jártam be oda, jóval később pedig az Athenaeum nyomdában dolgoztam, ahonnan a címkék kikerültek – meséli Török Zoltán.
Miközben a kínai, indiai és más egzotikus vidékekről érkezett, színes és gyönyörűen illusztrált gyufacímkéket csodáljuk, elég szerénynek tűnnek a magyar sorozatok a maguk legfeljebb három színével, egyszerű rajzaival. Török Zoltán mégis azt mondja: büszke a magyar grafikákra. Nyilván az látszik rajtuk, amit magától is kitalálhat az ember: pénzkérdés lett volna a fejlettebb nyomdatechnika, amelyet a japán vagy akár a holland darabokon láthatunk, és bármilyen meglepő – vagy talán nem is olyan meglepő –, a hatvanas-hetvenes években még az is politikai kérdésnek számíthatott, hogy mi van a gyufásskatulya címlapján. Török Zoltán a híres szépségű japán sorozatok mintájára álmodott meg egy Budapest-szériát. Az ötletet meg is osztotta az Athenaeum akkori vezérigazgatójával, persze a dolgot nem lehetett ilyen egyszerűen tető alá hozni. Végül a Kultúra Külker engedélyével valósulhatott meg a terve, ajándéksorozatként, forgalomba tehát nem bocsátották, inkább csak külföldre ajándékoztak belőle. – Az ajándéksorozatok gyártása nem csak Magyarországon volt divat, ilyen szériákat külföldön is sokszor készítettek, sőt, ez külön gyűjtési ágnak számít – magyarázza Török Zoltán, aki még mindig aktív gyűjtő, bár ma már csak nagyjából húsz „kocagyűjtő” és tíznél is kevesebb profi gyűjtő társa akad. Felfedezések viszont ma is vannak: legutóbb egy nagyon értékes darabra akadt egy idős néni gyűjteményében. – A második világháború előtt készült, ritka darab. Egyszerű kis doboz, csak ennyi áll rajta: Gyufa. De nem biztos, hogy az az érték, ami csodálatos – mondja mosolyogva Török Zoltán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.