Kés a mosoly mögött

Lukács Csaba
2011. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Péntek este Oslo belvárosában, a központi pályaudvar környékén és az onnan induló sétálóutca elején különös élményben volt részem. Napközben rengeteg jól öltözött, jó arcú embert láttam a Dóm térre igyekezve, rózsával a kézében – emlékezni mentek az egy héttel azelőtt lelőtt vagy felrobbantott hetvenhét áldozatra. A norvég fővárosban nyáron későn sötétedik (háromnegyed tizenegy körül még jól lehet látni az utcán), de ahogy beállt az est, gyakorlatilag kicserélődött a lakosság a téren és környékén. Gyerekkocsit toló fejkendős muzulmán asszonyokat napközben is láttam elég sokat a környéken, este viszont döbbenetesen megváltozott az arány: norvégnak kinéző járókelőt alig lehetett találni. Sokat utazó emberként nekem nem ez volt a furcsa, hanem a riasztóan megváltozó emberi minőség: harsány, agresszív, rosszul öltözött és ápolatlan alakok lepték el az utcákat. Olyan emberek, akiktől nemhogy használt autót nem vennék, de annak sem örülnék, ha hozzám szólnának. Pedig sokan megtették: tüzet kérés ürügyén drogot próbáltak rám sózni, vagy pár koronát akartak lejmolni, esetleg lányokat ajánlottak fel gyors, készpénz alapú szerelemre.
Ottani ismerőseim mondták, ez a helyzet egyelőre csak a főváros ezen részére és néhány, jellemzően bevándorlók lakta kerületre jellemző. A skandináv országok közül jelenleg még Norvégiában van a legkevesebb bevándorló, így csak a lakosság három százaléka muzulmán vallású.
Zömében három országból: Pakisztánból, Irakból és Szomáliából érkeztek, és többségük a fővárosban telepedett le. Most már szerencsére több lengyel jön, mint muzulmán – mondta nekem egy járókelő –, a kelet-európaiak és közöttünk nincs akkora kulturális szakadék, mint „ezekkel”.
Kilenc évvel ezelőtt egy másik gyilkosság nyomában jártam Rotterdamban. Ott a szélsőjobboldalinak mondott Élhető Hollandiáért párt vezetőjét lőtte le egy szélsőbalos merénylő. Akkor még nem volt PC azokról a kérdésekről beszélgetni, amelyekkel Pim Fortuyn szembesítette a holland társadalmat – most már Angela Merkeltől Nicolas Sarkozyn át sokan kimondják, hogy a multikulturális modell megbukott, nagyon nehezen tudnak egymás mellett élni az eltérő kultúrájú és szocializációjú emberek. A kilenc évvel ezelőtti Rotterdam szó szerint sokkolt engem: a kikötővárosba érve hollandot alig láttam, cigány koldust, fekete drogdílert, arab csencselőt annál többet. A politikus temetése előtt egy órával aztán kiüresedtek az utcák, és a kertvárosi házak mélyéből előbújtak a gyászruhás hollandok, hogy aztán a szertartás végén visszamenjenek biztonságosnak gondolt otthonaikba, visszaadva a köztereket a bevándorlóknak.
Mint ahogyan a magyarországi romakérdésről is ideje volt (lenne?) őszintén beszélni, halaszthatatlan az is, hogy a politikusok felülvizsgálják Nyugat-Európa bevándorláspolitikáját. Még Breivik ámokfutása előtt készült egy felmérés a mozlim és a nyugati világ között fennálló civilizációs feszültségekről, és ebből kiderül: a nyugatiak többsége fanatikusnak és erőszakosnak látja a muzulmánokat, míg a Közel-Kelet és Ázsia muzulmán közvéleménye önzőnek, erkölcstelennek és kapzsinak gondolja a nyugatiakat. A Pew-jelentés azt mondja, az európai kultúrkörben élők szerint az iszlám jelenti az első számú fenyegetést a világra, míg a mozlim közvélekedés pont a fordítottját véli: ők a nyugati kereszténységben látják a bajok okozóját.
Elbeszélünk tehát egymás mellett, de én nem ebben látom a bajok okát. A nagy gond a kiszolgáltatottságunk közötti különbség: míg mi, a fene nagy liberalizmusunkban védtelenné tettük magunkat, a mozlimok (az ő szempontjukból teljesen érthetően és helyesen) jottányit sem adtak fel az elveikből. Európa szekularizálódik és védtelenné teszi magát, a muzulmán terjeszkedik és hitében-céljaiban erősebb, mint valaha. Gondolkodjunk el azon: uniós állampolgár a legtöbb arab országban gyakorlatilag nem kaphat állampolgárságot – fordítva is igaz ez?
Képzeljük el, mi történne, ha valaki keresztény templomot akarna építeni Szaúd-Arábiában! Hollandiában lassan eléri a fél ezret (!) a mecsetek száma, miközben több száz éves keresztény templomaik az érdeklődés hiányában sorra zárnak be – ez utóbbi persze nem a bevándorlók hibája. Útjaim során a muzulmán többségű országokba érkezve alaposan tájékozódnom kell a helyi szokásokról és elvárásokról, mert ha vétek a szabályok ellen, nagyon szigorú szankció érhet.
El tudjuk képzelni ezt fordítva is? Miért okoz közfelháborodást, ha Európában valaki érvényesíteni akarja a saját területén a saját szabályait? A kölcsönösség nem működik, az Európába érkezők nem akarnak és nem fognak beolvadni a többségi társadalomba, párhuzamos világokat építenek ki, és több generáción át ragaszkodnak a befogadókétól nagyon más szokásaikhoz. S beszélni kell arról is, hogy az új állampolgárok hozzátesznek-e az őket befogadó társadalomhoz, vagy inkább elvesznek belőle? Tudom, Amerikát a bevándorlók építették fel (és most hagyjuk az őslakos indiánok sorsát), de az más helyzet volt: gyakorlatilag a semmiből kellett építkezni, ráadásul zömében Európából érkeztek emberek az Újvilágba, tehát egy fejlettebb társadalomból mentek egy még jobb létrehozásának reményével. De nézzük meg a nyugat-európai nagyvárosokat: élhetőbbek, tisztábbak, biztonságosabbak lettek a bevándorlási hullám után, mint előtte?
Meddig működhet egy társadalom úgy, hogy egy nem elhanyagolható része csak a jogokat tanulja meg, és él a szociális rendszer előnyeivel, miközben a kötelességről szóló fejezetet nem hajlandó elolvasni?
Képzeljük el a helyzetet a saját életünkben: befogadunk valakit az otthonunkba, aki elsőre jó fejnek tűnik, sokat mosolyog és segít a házimunkában, majd lassan saját ízlése szerint átrendezi a bútorokat, később pedig már bevezeti az otthonról hozott, nekünk új és idegen szabályokat is, és idővel teljesen lelakja a lakást. Mi erre a jó válasz? Csendben meghunyászkodni a „virágozzék minden virág” hamis jelmondata jegyében, netán tudomásul venni a tényeket és kiköltözni?
A norvég mészáros azt írta ezerötszáz oldalas manifesztumában a jövendő terveiről: lármázz keleten, és utána támadj nyugaton – ezért volt az elterelő robbantás a kormányzati negyedben, hogy aztán hosszú percekig nyugodtan tudjon gyilkolni a szigeten. Breivikről azt írta az egyik norvég lap: kést rejtett a mosoly mögé, amikor átkompozott Utoyára, és mosolyogva beszélgetni kezdett a tinédzserekkel, majd egyenként levadászta őket. Őrült tettével rávilágított arra is, hogy mennyire kiszolgáltatott lett ez a fejlettnek és biztonságosnak gondolt társadalom, amelyben a norvégok élnek. A mészárlás után készült egy felmérés, amelyből az derült ki: a megkérdezettek kevesebb mint húsz százaléka gondolja azt, hogy július 22-e után kevéssé biztonságos Norvégia, sőt, a válaszolók közül meglepően sokat vélekednek úgy, hogy támadás után még biztonságosabb lett az ország! Nem tudom, a jólétben mi történik a józan paraszti ésszel, de nekem úgy tűnik, sokan a homokba dugják a fejüket, és nem képesek szembenézni a tényekkel.
Anders Behring Breivik nagyon rossz választ adott egy olyan kérdésre, amelyről beszélni kell. Akármi volt a szándéka, őrült tettével nemhogy gyorsította volna, talán még jobban elodázta az őszinte beszédet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.