Miért kell bárkit megölni?

Fliegauf Benedek július közepe óta forgatja új filmjét a Cegléd melletti Csemőn. A Szállnak a varjak történetét a 2008–2009-es cigánygyilkosságok inspirálták, az alkotás magyar–német koprodukcióban forog. Fliegauf már első nagyjátékfilmjével, a Rengeteggel nemzetközileg ismert rendezővé vált, az azóta elkészült Dealer, Tejút és Womb című alkotásai pedig nemzetközi csúcsfesztiválok elismert mozijai voltak. Állandó producere, Muhi András, az Inforg Stúdió vezetője nyilatkozott a Magyar Nemzetnek a készülő Fliegauf-film kapcsán.

Kárpáti György
2011. 08. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miért éppen a cigánygyilkosságokról készítenek filmet?
– A Womb utómunkálatai és a tragikus események időben egybeestek, és tulajdonképpen a tettesek elfogása előtt megformálódott bennünk a téma filmre vitele. Ha a maga organikusságában tekintjük Fliegauf életpályáját, akkor a Womb után, méreteit tekintve egy hasonló kaliberű, költségvetésű alkotás következhetett volna, ám mi Bencével arra vagyunk berendezkedve, hogy folyamatosan dolgozzunk. A Dealer és a Womb között ezért készült el a kísérleti Tejút, és általában nem vagyunk megrettenve attól, ha esetenként kevesebb pénz áll rendelkezésre egy munkánkhoz. A Magyar Mozgókép Közalapítvány gazdasági összeomlása előtt a Dealer és a Tejút fesztiválsikerei nyomán normatív támogatást kaptunk volna, és úgy gondoltuk, arra az összegre alapozva, szerényebb költségvetés mellett lehet filmet készíteni erről a témáról. A magam részéről örülök annak, hogy a Tejút és a Womb után mintegy visszatértünk a magyar valóság feldolgozásához, aminek szép tükröződése a Rengeteg és a Dealer. Ebben a rendszerben látom Fliegauf Benedek gondolkodásának a menetét és ennek a filmnek a helyét. Azt azonban biztosnak veszem, hogy az események miatti emberi, értelmiségi felháborodás nagyon motiválja őt.
– A cigánygyilkosságok hátterének tárgyalása társadalmilag roppant megosztó. Törekednek rá, hogy a tények ismeretében objektívek maradjanak? Mennyire démonizálják a gyilkosokat a filmben?
– Szó sincs démonizálásról, az elkövetők eleve arctalanok maradnak a filmben, és a borzalmak sincsenek ábrázolva a maguk véres valóságában. A Szállnak a varjak egy nap történését beszéli el, egy család tagjainak átlagos hétköznapját, amelynek a végén normális ésszel egyszerűen nem gyilkolják meg az embert. Kétségtelenül vannak utalások, amik baljóssá teszik az atmoszférát, motívumok, amelyek arról beszélnek, valami történt a külvilágban. Azt gondolom, ennek a filmnek az a költői kérdés kell hogy legyen az üzenete, hogy miért kell bárkit megölni? A nézőnek a tett felháborító értelmetlenségét szeretnénk tolmácsolni.
– Fliegauf Benedek esetében esetleg a realizmushoz való teljes visszatérésről beszélhetünk?
– Nem gondolom. Fliegauf Benedek esetében a realizmussal való kapcsolódás és az elemeltebb témák feldolgozása párhuzamosan zajlik az életműben. Úgy vélem, pályafutása alakulásában benne van, hogy külföldön, kereskedelmi megtérülésre is esélyes, a nemzetközi elvárások szerinti mozikat készítsen, míg itthon a szociológiai, társadalmilag érzékenyebb alkotásokkal inkább honi filmes munkásságát gazdagíthatja. Elmondása szerint ezzel a történettel rátalált arra, hogy Magyarországon milyen témakörökben, stílusban, módszerekkel kell dolgoznia. Akár a filmnyelvről, akár a tabudöntésről, az avantgárdról beszélünk.
– Producerként, rendezőként akkor nem értelmezhető visszalépésként egy, a Womb milliárdos költségvetéséhez képest lényegesen szerényebb produkció?
– Ez a történet nem is igényli azt a volument a professzionális elkészüléssel együtt. Egyszerűen más a tét, más a vállalás. Számunkra most az a filmes kihívás, hogy roma főszereplőinkkel – akik amatőr szereplők – készítsünk egy hiteles munkát. A hitelesség a magyar filmnek nem megy könnyen, mi inkább a formalizmusban vagyunk erősek, korábban a lírai realizmusban, és amiben ma az angol vagy román film erős, nagyon ritka nálunk. A természetesség, és hogy valami az legyen, ami – ez szakmailag minket nagyon érdekel ennél a filmnél. Sikerül-e azt a hitelességet elérni, hogy a gyanútlan néző alkalmasint azt is hihesse, ez egy dokumentumfilm. Miközben hihetetlen előkészítés áll a munka mögött, a rendező hónapokig járta az országot, és óriási odafigyeléssel és energiával választotta ki a szereplőit. És az a cél, hogy a végén teljes természetességgel hasson, miközben fikció az egész. Mint ahogy a történet sem követi az eseményeket a valóság szerint. Egyik gyilkosság sem ez volt, de lehetett volna.
– Hogyan állt össze a Szállnak a varjak költségvetése?
– A filmet eredetileg tavaly akartuk leforgatni, számolva a korábban említett Dealer–Tejút normatív támogatással, a közvetett állami támogatással, és a történet akkor még aktuálisabb is volt. Utóbbival most sincs probléma, miután a magyar EU-elnökség alatt sikerült kialakítani a Nemzeti romastratégiák európai keretrendszerét, vitathatatlan közreműködésünkkel. A Magyar Mozgókép Közalapítvány körüli ismert történések miatt azonban nem tudtuk elindítani a filmet. A körülmények fényében nagy siker, hogy apránként sikerült összerakni a költségvetést, amiben vitathatatlan érdemei vannak Mécs Mónika producertársamnak. Jobbára nagyvállalatok szponzorációjának köszönhetően formálódott a végleges költségvetés, amelyhez 10-10 millió forinttal járult hozzá például a Szerencsejáték Zrt., Szőcs Géza kulturális szakállamtitkár és a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, emellett az unió Media programjától előkészítésre kaptunk néhány millió forintot, és az Eurimages is támogatta a megvalósítást 70 ezer euróval. A film nemzetközi koprodukcióban készül, a német koproducer az utómunkát vállalta magára, de francia partner is érdeklődik a részvétel iránt.
– Július óta forog a Szállnak a varjak. Milyen utat szánnak a filmnek?
– A forgatás augusztusban ér véget, majd következik az utómunka. A világpremiert egy jelentős nemzetközi filmfesztiválon szeretnénk tartani, reményeink szerint a jövő évi Berlinalén szerepelhet az alkotás, ahol korábban nemcsak beválogatták, de díjazták is Fliegauf Rengeteg és Dealer című filmjét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.