Négyszeres árat kértek az államtól

Túlzó árat kötöttek ki a balliberális kormányok idején aláírt PPP-s, azaz magántőke bevonásával megvalósuló felsőoktatási nagy építkezések szerződéseiben.

Jakubász Tamás
2011. 08. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Példamutató program – így jellemezte a múlt héten Magyar Bálint azt a felsőoktatási építkezéssorozatot, amelyet oktatási miniszterként 2003-ban ő maga készített elő. Az egykori SZDSZ politikusa a Klubrádiónak nyilatkozva felidézte: a balliberális kormányzás idején 54 tanintézmény – kollégium, könyvtár, kutatóhely – kialakítását kezdték meg, mégpedig magántőke bevonásával, úgynevezett PPP-konstrukcióban. Magyar szerint az általa elindított program igazodott a honi igényekhez, s nem terhelte túl a közkasszát. Érdeklődésünkre a megállapodásokat most felülvizsgáló Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tudatta: a PPP-szerződések szerint a félszáz felsőoktatási beruházás együttes értéke 116 milliárd forint. Ehhez képest a Magyar Bálint-féle szerződések szerint az előttünk álló egy-két évtizedben összesen 425 milliárd forint közpénz járna a magáncégeknek. Mivel a beruházások jó része már évekkel ezelőtt elkészült, s az állam az eltelt esztendőkben is fizetett, a végöszszeg ennél is nagyobb.
A PPP-szerződésekben a magáncégek vállalták, hogy felépítik a kért oktatási épületeket, s azokat üzemeltetik is, általában 15-20 évig, míg az államot a futamidő végéig díjfizetés terheli.
*
– A megállapodások erősen túlárazottnak tűnnek – mondta lapunknak Leitner József. Az építőipart jól ismerő szakember úgy vélekedett: az üzemeltetés ugyan sokba kerülhet, s az évtizedes megállapodásoknál a pénzromlást is figyelembe kell venni, ám a felsőoktatási létesítmények PPP-s kialakítása és működtetése semmiképpen sem lehetne ilyen drága. Leitner rámutatott, számos szerződésben olyan kitételek szerepelnek, amelyek kizárják a befektető kockázatát, egyben garantálják a magáncég – állami pénzből származó – profitját. A szakember szerint pontosan ki kell vizsgálni, hogy a társaságok menynyit költöttek a PPP-s tanintézmények kialakítására, s a vállalkozásokat megillető összeg meghatározásakor az állam köteles érvényesíteni a közérdeket.
Korábban megírtuk: a szaktárca az idén szeretné megszüntetni a balliberális kormányok idején kötött, méregdrága PPP-szerződéseket. Az állam az elvégzett munka ellenértékét fizetné ki, a pontos összegekről tárgyalnak az érintett társaságokkal. – A befektetők hajlanának a megállapodásra – mondta lapunknak Tolnay Tibor. A veszprémi egyetem kollégiumát PPP-konstrukcióban kialakító Magyar Építő Zrt. elnök-vezérigazgatója rámutatott: manapság az építőipari vállalkozások igen nehezen jutnak bankkölcsönhöz, így a PPP-ben részt vevő vállalatok egy része biztosan partner lenne abban, hogy a szerződések megszüntetéséről mindkét félnek megfelelő, korrekt egyezség szülessen. A cégvezető emlékeztetett rá: a társaságok rendszerint a beruházás 80-90 százalékát bankkölcsönből fedezték, ezért a kormánynak a magánbefektetők és az oktatási intézmények mellett a bankokkal is tárgyalóasztalhoz kellene ülnie. Már csak azért is, mert a PPP-szerződések megszüntetéséhez szükséges a bankok írásbeli engedélye. Tolnay kiemelte, hogy a társaságok nemcsak az építkezésre szerződtek, hanem vállalták a létesítmények hosszú távú üzemeltetését is: a kivitelező cégek fizetik az épületek rezsiszámláit és a működtetés minden egyéb költségét.
A bajai Eötvös József Főiskolánál abban bíznak, hogy az intézmény PPP-szerződését az elsők között, még az idén megszünteti a kormányzat. Majdán János rektor lapunknak elmondta: a főiskola egyre nehezebben tudja kigazdálkodni azt az összeget, amit a PPP-s épületrészek üzemeltetéséért fizetnie kell. Baján a szociálliberális kormányok idején könyvtárat, előadókat és kollégiumot alakítottak ki a magántőke bevonásával. Az építkezések megkezdése előtt Magyar Bálint háromszor is találkozott a főiskola irányítóival, s a volt SZDSZ-es miniszter mindannyiszor a beruházás megvalósítása mellett érvelt. A hajdani számítások azt mutatták: az akkori feltételek közt megéri a PPP. – Ám menet közben a Magyar Bálint vezette oktatási tárca új, a korábbitól lényegesen eltérő felvételi rendszert alakított ki – mondta Majdán János. A változás miatt Baján csökkent az állami támogatással felvehető hallgatók létszáma, emiatt estek a bevételek, s az intézmény már nem tudta zökkenőmentesen kifizetni a PPP-beruházás rá eső költségeit. – Kíméletlen logika irányította a történéseket: a PPP és a felvételi átalakítása egyes intézményeket az ellehetetlenülés, az anyagi megsemmisülés szélére lökött – mondta Majdán János, aki azt sem tartja kizártnak, hogy az akkori döntéshozók szándékosan alakították így az eseményeket. Baján jó kapcsolatot ápolnak a PPP-kivitelezővel – ennek s a pályázatokon nyert pénzeknek köszönhető, hogy a főiskola működése zavartalan. A rektor szerint a PPP-szerződések megszüntetésével évtizedes csapdából szabadulnának ki az oktatási intézmények és az állam.

Újratárgyalás. A fejlesztési tárca közbeszerzési eljárásban kiválasztotta azt az ügyvédi irodát, amelyik elvégzi a PPP-s autópálya-szerződések jogi felülvizsgálatát. Az MTI közölte: a Dr. Abay & Dr. Török Ügyvédi Iroda 17 millió forintért tekinti át és tárgyalja újra az M6-os autópálya Érdi tető–Dunaújváros és Dunaújváros–Szekszárd közötti szakaszairól, az M6/M60 gyorsforgalmi út Szekszárd–Bóly–Pécs szakaszairól, valamint az M5-ösről szóló szerződéseket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.