Politikai drámák és globalizáció

A csütörtökön megkezdődött montreali nemzetközi filmfesztiválon előbb globalizációellenes kanadai nyitófilmet vetítettek, majd politikai ellentétektől feszülő drámákat láthatott a közönség. A kígyózó sorok azonban a könnyedebb filmek előtt is általánosak.

Kárpáti György
2011. 08. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem is lehetett volna stílusosabb a montreali nemzetközi filmfesztivál első néhány napja, amely a kortárs kanadai filmgyártás egyik nagy alakjának, André Forcier-nak a globalizáció ellen állást foglaló Coteau Rouge című alkotásával indult, majd gyors egymásutánban több film is kiélezett politikai konfliktusokat, vallási konfrontációkat idézett meg.
Az A kategóriás fesztivál nyitóeseménye hamisítatlan québeci rendezvény volt. A francia ajkú tartományban látványosan szembehelyezkednek a torontói mainstreammel, világfesztiváljuk valóban a világ filmgyártásából igyekszik minél nagyobbat meríteni, s a francia öntudattal lépten-nyomon szembesül az ember. A fesztiválnyitón például minden megszólaló franciául beszélt, és a szponzorokat leszámítva egyetlen beszédet sem fordítottak angolra. Ha másért nem, ez a munkásságáért az este folyamán díjazott Ginette Reno miatt szerencsés lett volna. A többek között a Mambó olasz módra és a Léolo című filmben maradandót nyújtó művésznő nem is színészként, hanem francia nyelvű énekesként híres. A megnyitógálán az amerikaiak nagydíja elismerést a fesztiváligazgatótól, Serge Losique-tól átvevő Reno szemmel láthatóan meghatottan mondott köszönetet, miközben a közönség perceken keresztül felállva ünnepelte.
Hangosan és jól szórakozott a nagyérdemű André Forcier legújabb, s ez idáig legkommerszebb filmjén, a Coteau Rouge-on is. A nehéz természetéről és kísérletező filmjeiről egyaránt ismert alkotó egy kis közösség életén és abszurd kalandjain keresztül foglalt állást a globalizáció ellen. A kertvárosi lakosok a maguk eszközeivel igyekeznek mindent elkövetni, hogy házuk helyére ne épülhessenek többlakásos bérházak. A pénzéhes vállalkozó kapitalista törekvése miatt nemcsak megérdemelt büntetését kapja meg, hanem közvetve egy szétszakadt családot is újra összehoz. A morbid, bizonyos jeleneteiben obszcén alkotást szemmel láthatóan értékelt a helyi közönség, pedig a szertelen történet, a hiányos színészi játékok és a megvalósítás módja óhatatlanul is tucatszámra készülő tévéfilm benyomását keltette.
Ennél figyelemreméltóbb volt két valláspolitikai alkotás, a Joel Fendelman és Patrick Daly páros rendezte amerikai független film, a David, valamint Eran Riklis európai koprodukcióban készült Playoffja. Előbbiben egy New York-i arab kisgyerek akarva-akaratlanul is zsidó diákokkal keveredik egy jesivában, a Playoffban pedig a nyolcvanas évek elején egy egykori holokauszt-túlélő férfi visszatér Izraelből, hogy a nyugatnémet kosárcsapat szövetségi kapitánya legyen. Mindkét film meglehetősen körültekintően igyekszik a társadalmi konfliktusokat ábrázolni, s különösen a David fantasztikus gyerekszereplői nagy szerepet játszanak a hitelesség megteremtésében. Ám amíg a korrekt amerikai független film a felszínnél mélyebbre nem merészkedik az emigránstémában és az arab–zsidó konfliktusban, addig a Playoff nem is tudja teljesíteni vállalását. A széttartó történetben a nyolcvanas évek túl sok kimondatlan feszültsége koncentrálódik, s végül egyikre sem kap a néző megnyugtató választ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.