Zenetörténeti utazás Párizstól Moldváig

Fülep Márk nem könnyű feladatra vállalkozik: a klasszikus fuvolacsalád tagjait és a magyar népi fúvós hangszereket, elsősorban is a fuvolához hasonló, harántfogású magyar flótát emeli egymás mellé, de megszólaltatja a moldvai csángó tilinkót is.

Vakulya Eszter
2011. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem keveri a kettőt, nem világzenében gondolkodik, csak bemutatja, mit tud egyik és másik a maga műfajában. Az eredmény pedig döbbenetes: a maga nemében mindkettő egyformán csodálatos hangszer, amelyek technikája ugyan eltér, de a dallamformálás, a díszítés, a frazeálás mindkét stílusban hat a másikra. Nem változtatja meg az előadást, de a művész szélesebb látókörben érzékeli a stílust, a tételt, a dallamot, a díszítést. Oda-vissza hat egymásra népzene és műzene úgy, hogy közben igazából semmit sem érzékelünk, csak azt, hogy jobb, több, szebb a végeredmény. Így pedig már a műsor eklektikája sem zavaró, sőt, kifejezetten inspirálóvá és sokszínűvé teszi az albumot.
A Párizstól Moldváig két síkon is utazásra hív: térben és időben is. Franciaországból, Boismortier h-moll szvitjével indulunk. Boismortier Bach kortársa, mégis, a Bach-művekből megismert barokk zenénél jóval oldottabb, táncosabb, gazdagon díszített dallamvilág az övé. Külön érdekesség, hogy Fülep Márk saját díszítéseit játssza a darabban. Telemannal és Bachhal kerülünk német ajkú vidékre, utóbbinak előadói szempontból nagy kihívást jelentő, ugyanakkor rendkívül szép a-moll partitája szólal meg, az egyes tételeket karakteresen megformálva. Mozart D-dúr fuvolanégyese Fülep Márk saját kadenciájával hallható, amelyben bemutatja, mennyire érzi a stílust és saját hangszerét. Rahmanyinov Vocalise című, eredetileg énekhangra és zongorára készült, melodikus kompozícióját Fülep Márk hangszerelte fuvolára és vibrafonra, ahogy a lemez számtalan kreatív hangszerelési megoldása is őt dicséri. Debussy Syrinx című fuvolaszólója, majd modernebb darabok, Zahnhausen Altatódal egy kolibrinek című rendkívül virtuóz műve, majd Láng István 1970-es altfuvolára készült Dramma Breve-je hangzik el.
Ezután a népzenei rész következik, anélkül, hogy egy kicsit is viszszaesne a frazeálás sokszínűsége, a technika virtuozitása. Pedig palóc flótadallamok szólnak Pál Pista bácsi, a tereskei dudás-furulyás pásztorember repertoárjából. Évszázadok csiszolta remekművek ezek Fülep Márk autentikus interpretációjában.
A dunántúli flótadallamok folytatják a sort, majd a moldvai tilinkó. A zárószám inkább afféle ráadás, a népszerű Dongó, amelyet kvartettra 2002-ben alkalmazott a fuvolaművész. Az albumot hallgatva biztosak lehetünk: tudatos, széles látókörű művésszel van dolgunk. Fülep Márk, ha így folytatja, alapjaiban változtathatja meg a fúvós népzene és a klasszikus zene követőinek viszonyát.
(Fülep Márk: Párizstól Moldváig, Poenix Studio, 2009.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.