A bankrendszer demokratizálása a kiút

Kardos Gábor
2011. 09. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bankok előszeretettel hivatkoznak arra, hogy nem tehetnek meg bármit, mert a betétesek pénzét kezelik, és lényegében az a bank pénze. Amikor azonban hitelekről, befektetésekről, szponzorációkról döntenek, illetve stratégiai döntéseket hoznak, akkor vajon milyen beleszólási vagy akár csak ellenőrzési lehetőségeik vannak a betéteseknek? Gyakorlatilag semmilyenek. Ma a bankrendszer működése mélységesen antidemokratikus, abszolút elitista, amit korábban ugyan meg lehetett ideologizálni azzal, hogy különleges pénzügyi szakértelmet igényel, de amikor ilyen látványosan rossz hatékonysággal működik a bankrendszer, és ismételten közpénzből kell sokmilliárdos veszteségek után megmenteni magánbankokat, akkor ideje újragondolni az egész működését: az alapoktól.
Amennyiben a válság lényegét akarjuk megragadni, és valódi kiutat szeretnénk, ne vesszünk el a technikai részletekben, hanem koncentráljunk az alapelvekre. Ha a bank pénzének tulajdonosa a betétesek közössége, akkor hogyan lehetséges, hogy nem ők gyakorolják a tulajdonosi jogokat, és nem ők, illetve általuk megbízott szakértők képviselik érdekeiket? Nem lehet, hogy ezért gazdálkodnak ilyen furcsán a rájuk bízott vagyonnal? Mert a jelenlegi rendszerben a bankok tulajdonosai kezelés címén bizonyos értelemben elbirtokolják, azaz tulajdonukként bánnak a betétesek pénzével, aminek minősített esete a devizahitel-botrány, amikor a betétesek érdekeivel abszolút ellentétesen kezelik a hitelállományt és a gátlástalanul felszámolt járulékos költségeket. Ha bármilyen meghatározó szerepet játszhatnának a betétesek tulajdonosi érdekei a mai bankrendszerben, akkor a felek már régen megoldották volna valamilyen kompromisszumos áthidaló konstrukcióval a devizahitelek problémáját. Ma nyilván azért nincs semmilyen konkrét megoldási javaslatuk a bankoknak, mert a betéteseknek semmilyen beleszólásuk nincs abba, hogyan használja teljesen egyoldalúan a bank a pénzüket, akár saját érdekeikkel teljesen ellentétes módon, bármilyen néven nevezhető partnerség sárba tiprásával. Pedig a megoldás rém egyszerű: a demokrácia alapelvét tiszteletben tartva a betétesek közösségének arányosan kellene osztoznia a nyereségeken és a veszteségeken egyaránt.
Hogy kiknek milyen érdekei fűződhettek és fűződnek mindmáig egy ilyen antidemokratikusan működő bankrendszerhez a nyugati demokráciákban, az társadalmunkra és a hatalom gyakorlására nézve rendkívül súlyos kérdéseket vet fel, de ezek tisztázásánál is sürgetőbb a probléma radikális megoldása: a bankrendszer demokratizálása. Ennek alapmodelljét megtaláljuk több európai országban is, például biztosítási szövetkezeteknél, amelyek vezetőit a tulajdonosi jogokat gyakorló tagok, vagyis maguk a biztosítottak választják. Demokratikusabb mozzanatokat lehet találni a takarékszövetkezetek felépítésében is, ha mást nem: legalább azt, hogy a helyi közösségek tagjai személyesen is ismerhetik egymást, és ez legalább egyfajta laza morális ellenőrzési keretet jelent, még akkor is, ha ma a betétesek kontrolljának alapvető jogi lehetőségei még hiányoznak.
Itt jegyzem meg, hogy két hazai bank ügyfeleként meglepően nagy különbséget tapasztalok a helyi takarékpénztár és a nagy országos bank között, nemcsak a kiszolgálás minőségében és a költségekben, de a lekötések hozamaiban is, mégpedig minden esetben a kis helyi bank javára. Elképzelhető persze, hogy a helyi takarékban jóval kisebb extraprofitot tesznek el a tulajdonosok, jóval kisebb az offshore vagyonkiáramlás, mint a nagy bankoknál. A takarékpénztárak nyilván jóval kevesebbet költenek reklámra, jótékonysági intézmény látszatát keltő társadalmi szerepvállalásra, és nincsenek jelentős ingatlan vagyont képviselő székházaik stb., vagyis nem szórják a betétesek pénzét porhintésre, a versenyszférában legmagasabb vezetői fizetésekre, idióta tréningekre, rendezvényekre és céges luxusra, hanem nevükhöz illően takarékpénztárként működnek. Hogy miért nem így működik minden bank, azt joggal kérhetnék számon a betétesek, ha lenne erre bármilyen jogi lehetőségük a mai bankrendszerben.
Persze tudom: banki tevékenységet csak bank végezhet, a mi jogrendünkben ez egy rendkívül szigorú pénzügyi monopólium. Az állam és a pénzintézetek közötti bizalmi viszonyról van szó: az állam ezáltal a feltételezetten legjobb pénzügyi szaktudással és kapcsolati rendszerrel rendelkező cégekre bízza a banki tevékenység monopóliumát egészen addig, míg ez a bizalom valamiért meg nem rendül. Itt érkezünk el a devizahitelek, illetve a spekulatív befektetések globális problémájához, amely világszerte megrendítette a bankrendszer megfelelő működésébe vetett közbizalmat. Nemcsak magáncégeknél, de állami vállalatoknál is az az általános gyakorlat, hogy súlyos veszteségek után felelősségre vonják a vezetőket, és stratégiai problémák esetén szerkezeti átalakításokra törekednek a megoldás érdekében.
Egyedül a bankrendszernél tapasztalhattuk azt, hogy közpénzekből konszolidálták a bankvezetők vagy sztárbrókerek által eltapsolt milliárdokat, miközben semmilyen néven nevezhető szerkezeti változtatást nem láttunk, és személyi konzekvenciákat is alig. Vajon miért? Nem tudjuk és nem tudhatjuk, mert a bankrendszer működésének antidemokratikusságát a végletekig fokozza az, hogy nem átlátható. Mindig éppen arról derül ki, hogy banktitok, vagy csak simán elhallgatják, amit fontos lenne tudnunk. No és melyik ország a legismertebb arról, hogy a banktitkot féltékenyen őrzi? Pont Svájc. Nahát… Társadalmunk talán legbrutálisabb tabuit a bankrendszer működésében találjuk, és ezek sokszor irracionálisabbak, mint amiért a magukat felvilágosultnak tartó fehér emberek meg szokták mosolyogni a primitív népek vallási tabuit. Márpedig ha a mai bankrendszerbe vetett közbizalom megrendült, akkor vissza kell venni a banki tevékenység monopóliumát, és egészen másfajta, bázisdemokratikusan szerveződő közösségi pénzintézetek számára is lehetővé kell tenni a valóban szabad versenyt a pénzpiacon. Vagy csak ámítás és üres ideológiai mantra a piacgazdaság fő szlogenje, hogy biztosítani kell a szabad és tisztességes verseny feltételeit? Mert a bankrendszerben ma ennek – finoman szólva – kevés nyomát látjuk.
Alapvető demokratikus elv, hogy kerülni kell a túlzott hatalmi koncentrációt egy kézben, ehelyett jól ellenőrizhető közös érdekképviseletet kell bevezetni. A bankrendszerben ehhez képest elképesztő hatalomkoncentrációt tapasztalunk, ami a korrupció melegágya, és normális demokráciában megengedhetetlen volna. A hatalmi központok (megyeszékhelyek, fővárosok, illetve nagyobb szövetségi rendszerek birodalmi központjai) az alájuk kerülő szinteken élősködnek, és azokat kizsákmányolva működnek, mivel a döntéshozásban olyan kiváltságos helyzetük van, amilyen egyébként csak diktatúrákban vagy régmúlt önkényuralmi rendszerekben szokásos. Ma ez a hatalomkoncentráció a globális ökokatasztrófához vezető urbanizáció fő motorja is. Mára azonban a rendszer fő ideológiájáról: a fejlődést jelentő modernizációról kiderült, hogy nem fenntartható. Zsákutcának bizonyult. A megoldás rém egyszerű: meg kell fordítani a globalizáció irányát, vagyis vissza kell adni a helyi szintek önrendelkezését, le kell állítani tudatos kifosztásukat a magasabb, globálisabb szintek által. Praktikusan: a bankrendszer teljes reformját az önkormányzatiság elvére kell építeni, a legfőbb döntéshozói szintnek vissza kell kerülnie a helyi vagy legfeljebb regionális szintre, valamint minimálisra kell visszaszorítani a nagyobb területi integráció szintjét. Inkább legyen nagyon sok jól működő kis helyi takarékpénztár (és persze egy-egy rosszul működő), mint néhány katasztrofálisan működő globális monstrum. Legyen valóban szabad a piac a bankszektorban is: döntsön a verseny. Vélhetőleg a mai pazarló bankoknál jobban működnek majd a kisebb takarékpénztárak és a fenntartható koncepció alapján létrehozandó közösségi bankszövetkezetek, amelyekben ténylegesen a betétesek gyakorolhatnák a tulajdonosi jogokat, és nem játszhatnák ki őket a pénzüket kezelő „szakemberek”. Ha a pazarló manipulatív reklámoknak is szigorú szabályozással elejét veszi a közhatalom, a betétesek nyilván szabadon el tudják majd dönteni, melyik pénzintézetre bízzák pénzüket. Nem csak a kiszolgálás és a hozamok lehetnek így jobbak. A banki termékek minősége csak javulhat, mert jelenleg a globális multimodell alapján mindenütt központilag gyártott tömegtermékeket árulnak a helyi bankfiókok, ahelyett, hogy a helyi igényekhez igazodnának. Sose felejtsük el, hogy a globalizáció alapelve lényegénél fogva a tömeggagyi, az öncélú mennyiség, és sosem a minőség.

A szerző filozófus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.