A hazai háztartások óvatosan költenek

Hajdú Péter
2011. 09. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az előző év hatodik hónapjához és májushoz képest is fél százalékkal csökkent a kereskedelmi forgalom júniusban, míg az első fél év forgalma megegyezett a tavalyi első hat hónap fogyasztásával – adta hírül a Központi Statisztikai Hivatal. Az Országos Kereskedelmi Szövetség ezzel együtt bizakodó. Közleményük szerint a második negyedévtől – ha csak minimálisan is, de – növekszik a forgalom, még ha az infláció az adóváltozás miatt megmaradt pluszpénz nagy részét el is vitte. Az élelmiszerek vásárlása pedig május kivételével minden hónapban nőtt. Arra számítanak, hogy az év második felében bővül a forgalom, feltéve, ha nő a gazdaság teljesítménye a tavalyi évhez képest, s csökken a devizahitelesekre nehezedő nyomás.
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője szerint a foglalkoztatás lassú bővülése és a bérnövekedés ellenére a háztartások továbbra sem fogyasztanak többet, mert óvatosabbak, s inkább megtakarítanak. A devizahitelesek pedig a növekvő törlesztőrészletekre költik plusz jövedelmüket. Ezért a második fél évben változatlan kereskedelmi forgalom várható, s így a lakossági fogyasztás vélhetően nem járul hozzá a bruttó hazai termék növekedéséhez, amit egyébként is korlátozhat a lanyhuló külső kereslet. Némi pozitívum, hogy a nagy autóipari beruházások kapacitásnövelő hatása ellensúlyozhatja a negatív folyamatokat.
A kormány nem számít arra, hogy a svájci frank erősödése nyomán a fogyasztás drámaian visszaesik – közölte a nemzetgazdasági tárca az MTI-vel. Leszögezték: az új makrogazdasági előrejelzés a 2012-es büdzsé részét képezi, és lehetnek változások. Az árfolyamrögzítés jó eszköz arra, hogy az érintett háztartások fogyasztásra fordított jövedelme ne csökkenjen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.