Következő mérkőzések
Grúzia
15:002024. június 22.
Cseh Köztársaság
Törökország
18:002024. június 22.
Portugália

A helyi piacok összefogása

Szabó Anna
2011. 09. 28. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rossz kóstolót kapott a szövetkezeti munkáról a magyar társadalom. Mindenekelőtt való feladat volt az előítéletek és a közöny megtörése – így összegezte a magyar történelem legnagyobb szövetkezeti összefogásának induló éveit a Hangya mozgalom negyedszázados értékelője 1923-ban. A leírt nehézségek és az alapításkori kedvezőtlen hazai gazdasági környezet kísértetiesen hasonlít az ország jelenlegi helyzetére. „A szövetkezeti eszme sikerének biztosítéka éppen abban mutatkozik, hogy az a magunkon és a másokon segítés gondolatát egyesítvén, a jogosult egyéni érdek érvényesülését a közérdekkel kapcsolja össze” – olvashatjuk a korabeli kiadványban.
Érdemes tehát hátratekinteni, miként lehetett a helyi termelést erősítő, több százezres tagságú termelő-, kereskedő- és fogyasztói hálózatot megszervezni és működtetni úgy, hogy a gazdasági világválságot is túl lehessen élni. A Hangya története azért is példaértékű, mert a nemzeti gazdálkodást elősegítő szövetkezeti láncok Európa számos államában – Dániától Olaszországig – ma is virágoznak, és a 2008-as válságnak leginkább ellenálló gazdasági formának bizonyultak. A helyi piacok összefogása ma ráadásul nem is elsősorban pénzkérdés, sokkal inkább az együttműködés megszervezésének feladata egy olyan környezetben, amely éppoly ellenséges, mint 1898-ban, a Hangya-központ alapításakor. A Hangya-évkönyvek leírása szerint az akkori falusi közállapotok szomorú képet mutattak: az uzsora Magyarország valóságos rákfenéje volt, az eszközökben nem válogató spekulánsok a feljegyzések szerint „a kufár szellemet a közgazdaság és a közélet egész területén széthurcolták”. Az országnak ráadásul súlyos agrárválsággal is szembe kellett néznie a külföldi gabona- és kukoricabehozatal miatt, amivel a fejletlen magyar gazdaságok nem tudtak versenyezni. A törvényhozás is védtelenül hagyta az országot, mert a bécsi politika nem tűrt sorompókat. A mezőgazdasági vámvédelem pedig az osztrák iparnak nem állt érdekében, nemzeti agrárpolitika pedig nem létezett.
A hitelhiánnyal küzdő gazdálkodók gyakran előre eladták termésüket, részletfizetéssel, váltókkal próbálták túlélni a rossz termésű éveket. A kényszerárverések mindennapossá váltak, virágzott az áruuzsora, és a középosztály eltűnőben volt. Tetőzte a bajt, hogy az ország irányításában a gazdasági liberalizmus jutott hatalomra, amely a gazdasági életbe való beavatkozástól tartózkodott, és megindult a harc az egyéni vagyonosodásért az eszközök válogatása nélkül. A Hangya mozgalom ebben a közegben jött létre, és vette fel a küzdelmet az uzsorásokkal hitelszövetkezetek létrehozásával, és azzal, hogy a termelést az értékesítéssel összehangolva jó és olcsó árut biztosítottak a lakosságnak. A gazdatársadalom hadat üzent a „merkantilizmusnak”, a trösztöknek és a kartelleknek, hogy „a liberális kapitalizmus mézesheteinek” véget vessen.
A Hangya-központot alapító Károlyi Sándor gróf ezzel Széchenyi István gróf szellemi örökségét kívánta folytatni: a szövetkezet első évének deficitjét magánvagyonából fedezte, de ez volt az első és az utolsó alkalom, amikor ki kellett pótolni a kasszát. A szövetkezet vagyona a kezdeti 16 ezer koronáról húsz év alatt 600 millió koronára nőtt, a fogyasztói körbe tartozók száma pedig elérte a másfél millió főt. Az indulóközpont Üllői úti kétszobás lakásának irodája és „raktára” helyébe áruelosztó központok léptek. Az eredetileg háromfős személyzet – gépíró, árubeszerző, könyvelő – a munka szaporodásával több ezer főre bővült, és az árucsoportonként felosztott főosztályokat vezérigazgatóság, igazgatótanács és felügyelőbizottság vezette. A Hangya a szocializmus idején történt erőszakos szövetkezetesítésig mindent túlélt: háborúkat, áruhiányt, pénzromlást és a rövid életű proletárdiktatúra rémuralmát, amikor a jól működő szövetkezeteket államosításra szemelték ki, élükre biztost neveztek ki, vezetőit pedig bebörtönözték.
A Hangya-szövetkezetek a tanácsköztársaság után hamar magukhoz tértek. Hitelt nyújtottak, és az ésszerű termékbetárolással átvészelték a rossz termésű éveket, a szövetkezeti pénzen mezőgazdasági gépeket vásároltak, kiszorították a pénz- és az áruuzsorát, több százezer munkanélkülit vontak be a foglalkoztatásba és támogatták az oktatást. Először ismeretterjesztő füzetekkel, később főiskolai képzésekkel, s amit sajnálatosan kevesen tudnak a mai Magyarországon: ők alapították meg az első közgazdaság-tudományi egyetemet, amely a mai Corvinus egyetem elődje volt.
Fénykorában a szervezet 700 ezer taggal, több millió fogyasztóval, negyven gyárral és az ország termelésének közel egyharmadával büszkélkedhetett. Szétverése előtt csaknem kétezer tagszervezettel és több mint négyezer elárusítóhellyel rendelkezett országszerte.
Az a közösség- és emberléptékű szövetkezeti gazdasági forma, amelyet nálunk 1947-ben felszámoltak, Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban ma is sikerrel működik. A legtöbb szövetkezet Németországban és Dániában található, és nemcsak a mezőgazdasági és élelmiszeriparban, hanem a bank-, a hitel- és a biztosítási ágazatokban is jelen vannak. Az óceán túlpartján, az Egyesült Államok ötvenezer, Kanada hétezer szövetkezettel büszkélkedhet, a modell pedig bebizonyította, hogy az állami támogatástól viszonylag függetlenül is életképes maradt.
Az euróövezet adósságválságával és egy újabb gazdasági visszaesés veszélyével a helyi termékek és a helyi piacok támogatása elengedhetetlenné vált. Nem véletlen, hogy egész Európában a családi vállalkozások élték túl a legkisebb veszteséggel az elmúlt három év pénzügyi megrázkódtatásait, a jól működő helyi termelő és értékesítő szervezetek összefogása pedig csökkentette a piacok összeomlásából származó károkat. Magyarország ismét egy vissza nem térő lehetőséget mulasztott el, amikor nem élt a vidéki kisvállalkozásainak szánt úgynevezett Leader-pályázatok uniós támogatásának lehetőségével, amely kifejezetten a helyi kezdeményezéseket lett volna hivatott felkarolni. Ehelyett egészen más történt. Nemcsak az a baj, hogy a 2004-től érkező forrásokból korrupcióra is jutott (az alkotmányos költségeket szinte kötelező volt belekalkulálni), hanem, hogy szinte csak erre a célra. A lehívott támogatásokból szinte egyetlen helyi termék, helyi piac szerveződést sem vittek sikerre, jutott viszont pénz a volt miniszterek és államtitkárok betéti társaságainak tanulmányírásra, milliós függönyökre, tanulmányutakra, rendezvényekre és falunapokra.
A helyi vidékfejlesztési irodák vezetését szocialista párti volt polgármesterekre, a korábbi választásokon kihullott képviselőkre, lángososokra, fagylaltosokra, karnagyokra bízták, és több Leader-közösséget is csak papíron, a pénzlehívás miatt hoztak létre.
Mára nem sok maradt a vidékfejlesztésre szánt uniós pénzekből, de okos szervezéssel, a jogszabályi háttér biztosításával és a helyi takarékszövetkezetek bevonásával még nem késő belevágni a helyi mezőgazdasági termékeket előállító termelési és értékesítési hálózat megszervezéséhez, amely munkát adna, oktatással foglalkozna, tanműhelyeket vezetne, mintagazdaságokat működtetne, akár a közmunkaprogram keretein belül. Mindez legalább annyira elhatározás, mint pénz kérdése.
A Hangya szövetkezetek azért voltak sikeresek, mert céljuk a magyar gazdaság fenntartható növekedése volt, s ez a társadalmi tőkétől és az egymásba vetett bizalomtól is függött. Ez az alaptétel azóta sem változott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.