A kortárs némafilm diadala

A montreali filmfesztivál túljutott a félidején. A versenyprogram legjobbja eddig egy belga keserédes road movie két tolókocsis és egy majdnem vak férfi kalandjairól. Cannes után itt is ünnepelték a The Artist című némafilmet. Vincent Perez is ellátogatott a fesztiválra.

Kárpáti György
2011. 09. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megérkezett a vasárnappal a rossz idő Montrealba, bár a helyiek szerint inkább csak eddig voltunk szerencsések a tartós napsütéses meleggel. Az esőtől persze nem nehezebb megközelíteni a két központi vetítőhelyet, de a leghangulatosabb montreali kerthelyiségek így igencsak elárulva várják az idő jobbra fordulását. Ha valaki viszont így is figyelmesen rótta az utcákat, könnyen Vincent Perezbe botolhatott. A néhány éve még hollywoodi karrierrel is kacérkodó, A holló 2-ben és A kárhozottak királynőjében is szereplő, mostanság francia mozikban feltűnő svájci színész ezúttal az első filmes versenyprogramban szereplő Un Baiser Papillon főszereplőjeként látogatott el Montrealba – a rajongók nagy örömére.
Filmkedvelőkből egyébként Vincent Perez rajongói nélkül sincs a fesztiválon hiány. Az eső talán megritkította az érdeklődést az ingyenes, esti szabadtéri vetítéseken, viszont közel sem vette el a kedvét a helyieknek a filmnézéstől, döbbenetes sorok alakulnak ki már egy kora délutáni előadás előtt is. Az egyik legnagyobb tumultus a The Artist című film szombat esti vetítése előtt alakult ki, amikor szabályos közlekedési dugó képződött a járdaperemen tülekedő emberek miatt. Pedig a kétszintes Cinema Imperial hatalmas termében bőven van hely, és az emeleti székekről is jól lehet látni a vásznat. A közönség különösen hálás volt a cannes-i meglepetésfilm humora miatt, s öröm volt látni, hogy a fekete-fehér némafilm minden perce milyen fokozott figyelmet tud kivívni magának 2011-ben. A The Artist kétségtelenül szenzációs vállalkozás: az eddig kémfilmparódiákat készítő francia Michel Hazanavicius a húszas évek végi Hollywoodba kalauzolja el a nézőt, s a hangosfilm születése idején egy némafilmsztár szemén keresztül mutatja be a változásokat. A kimagasló művészi teljesítmény mellett az alkotás olyannyira szórakoztató, hogy annak világforgalmazási jogait az amerikai Weinstein testvérek vásárolták meg.
A versenyprogram eddigi legjobb darabja, egy belga film még világforgalmazóra vár, de valószínűleg nem sokáig. A Come As You Are ugyanis klasszikus elegye a finom szórakoztatásnak és egyidejűleg az elgondolkodtatásnak, egy pillanatig sem közönséges, viszont könnyfakasztó humora van, ami a tolerancia és jó érzés határain belül mozog. Utóbbiakra azért kell külön említést tenni, mert a film három főhőse fogyatékkal él: két tolókocsis és egy majdnem vak fiatal barátot elsősorban helyzetük hoz öszsze, majd életük kalandjába is közös célért vágnak bele: Spanyolországba utaznának elveszíteni a szüzességüket. A nem mindennapi kalandot Belgiumból egy kisbusszal és annak túlsúlyos és mogorva sofőr-ápolónőjével kezdik meg, ám terveiket már az út elején újra kell gondolniuk. A film történetét egy 2007-es brit dokumentumfilm, valamint egy lebénult amerikai, Asta Philpot élete ihlette. „Számomra ez egy nagyon emberi történet” – nyilatkozta a sajtónak a rendező Geoffrey Enthoven. „Amit el akartam érni ezzel a filmmel, hogy néhány perc után a néző elfelejtse, hogy hátrányos helyzetű embereket lát. Ők is csak emberek, mint a néző, vagy én” – tette hozzá. S az igazán nagy alkotói bravúr, hogy a rendezői szándék maximálisan megvalósult a vásznon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.