Árvíz: vegyes gátrendszer épül a Rómain

Több olyan kiemelt jelentőségű beruházás tervezése kezdődhet meg a Fidesz–KDNP-s többségű Fővárosi Közgyűlés szerdai ülése után, amelyet a korábbi balliberális vezetők csak ígértek. Most a budai Római-part árvízvédelme, a Széll Kálmán tér és a Móricz Zsigmond körtér megújítása, valamint a pesti Nyugati téri aluljáró átalakítása a cél.

2011. 09. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljes lehet Budapest árvízvédelme, ha a legújabb elképzelések alapján építik meg a Római-part árvízvédelmi művét – derült ki Hutiray Gyula (Fidesz–KDNP) főpolgármester-helyettes új előterjesztéséből. A Fővárosi Közgyűlés augusztus 31-én várható nyomvonal-kijelölése alapján még ebben a ciklusban megépülő gátrendszer nemcsak a III. kerületi Csillaghegyen és környékén élőknek, de a mára jelentősen beépített hullámtér ingatlantulajdonosainak is árvízi biztonságot nyújthat. A javaslat ugyanakkor felhívja a figyelmet: tartósan magas vízállások esetén továbbra is számolni kell a fakadó vizek, buzgárok okozta károkkal. A védművet három szakaszban építhetik ki. A Pók utcai lakótelep végétől kezdődő sávban a régi töltést erősítenék meg, részben alumínium mobil gáttal. A középső részen felhúzott épületek kerítésvonalában oszlopok közötti, úgynevezett betételemes mobil gát épülhet, szintén alumíniumból. A Pünkösdfürdőig tartó, feltölthető partéli szakaszon – a műszaki lehetőségektől függően – az alépítménybe süllyeszthető vasbeton vagy szintén alumínium lenne a gát anyaga. A tervezésnél ügyelnek a part fáinak védelmére, a sok milliárdra becsült beruházás pénzügyi fedezetét mérik fel. A főváros idei költségvetése erre 1,7 milliárd, az állami büdzsé csaknem egymilliárdot tartalmaz.
Emlékezetes, Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester a 2002-es nagy árhullám idején ígérte meg az óbudaiaknak az árvízvédelmi létesítményt, majd ugyanezt tette a homokzsákok mellett 2006-ban Gyurcsány Ferenc volt szocialista kormányfő és gazdasági minisztere, a szabad demokrata Kóka János. Utóbbi a Moszkva tér 30 milliárdos átépítésével is kampányolt, de Buda legnagyobb közlekedési csomópontjának megújításából sem lett semmi. Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője még II. kerületi polgármesterként dézsás fákat helyeztetett ki az „emberpiacáról” hírhedté vált térre.
A Fővárosi Közgyűlés szerdán határozhat az azóta Széll Kálmánról elnevezett tér rendezéséről. Az átépítés a Főmterv Zrt., valamint a Finta és Társai Építészstúdió tervei alapján kezdődhet. Első ütemben kiépítenék az akadálymentesített gyalogosfelületeket, a kerékpárút-kapcsolatokat, kicserélnék az utcabútorokat. A terv fő eleme a 17-es villamos átvezetése a Margit híd budai hídfőjétől, de szerepel benne a meghosszabbításra váró fogaskerekű vasút végállomásának a kialakítása is. A fejlesztésre az idei központi költségvetésben elkülönített hárommilliárd forintos állami támogatást várhatóan 1,5 milliárddal növelni kell.
Ugyancsak napirenden van a Móricz Zsigmond körtér rendezése, különös tekintettel a 4-es metró ottani megállójának őszre tervezett átadására. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. vizsgálata szerint a forgalomcsillapítást jelentő, a kerékpáros- és a gyalogosközlekedést előnyben részesítő átalakítás költsége 40 millió és 430 millió forint között mozoghat.
Állami pénzekből és részben EU-támogatásból kezdődhet meg a Nyugati téri aluljáró felújításának a tervezése is. A hajléktalanoktól, prostituáltaktól, bűnözőktől fertőzött területen eddig sem a rendőrség, sem a városháza nem tudott rendet tenni. Hutiray Gyula javaslata szerint a főváros a vasúti pályaudvar korszerűsítéséhez kapcsolódva vehetne részt a fejlesztésben, amelynek során a lepusztult felszíni közterületeket is átépítenék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.