Az államadósság mint ellenség

G. Fodor Gábor
2011. 09. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ami nem emelkedik, az rögtön süllyedni kezd. Ebben az egyszerű igazságban fogalmazható meg a legtömörebben a nyugati világot nyomasztó válság természete. Akkor kerülünk válságba, amikor bizonytalanná válunk saját céljainkat illetően, nem tudjuk, merre tartsunk, hogy merre van az előre. A Nyugat azért került válságba, mert a tények ellentmondani látszanak annak a hitnek, hogy a növekedés örökké fokozható, a fejlődés pedig töretlen. A tények ugyanis erősebbnek bizonyulnak a Nyugat fundamentumát jelentő hitnél: s mivel a növekedés mutatói nem emelkednek, Európa süllyedni kezdett.
Az euróválság természete tehát nem elsősorban gazdasági, hanem civilizációs természetű krízis, s csupán azért és annyiban jelentkezik gazdasági természetű problémaként, mert a piac és a fogyasztás a növekedés legnyilvánvalóbb terepe és értékmérője.
Ha a tények megcáfolnak egy hitet, a hit dogmává válik.
Az események azt mutatják, hogy korábban megdönthetetlennek tekintett igazságok válnak kétségessé, ám a Nyugat mégis ragaszkodik saját igazságához. Ezért fokozódik a krízis. Az euróválság ugyanis azért öltött még drámaibb méreteket, mert augusztus közepén napvilágot láttak azok a gazdasági adatok, amelyek a vártnál jóval lassabb növekedést mutattak (gondoljunk csak a német, a francia és a tengerentúli eseményekre). S mivel ami nem emelkedik, az rögtön süllyedni kezd, amíg a piaci pánik felhajtotta az arany és a svájci fizetőeszköz árát, addig az euró folytatta a gyengülést. A növekedés elmaradása ugyanakkor ismételten felerősítette az igényt az államadósságok lefaragását célzó eszközökre.

Az államadósság elleni háború
Amíg a gazdaságfilozófiai irányzatok képviselői vitatkoznak, addig a politikusok döntenek. A háború a politika legszélsőségesebb megnyilvánulása, mert egzisztenciális kérdésekről való döntést feltételez. S ha valaki körbenéz Európában, azt láthatja, hogy az államadósság nem szimbolikusan, hanem a maga húsba vágó módján szedi áldozatait. Az a Görögország, amelynek államadóssága 2010-re elérte a GDP 142 százalékát, mára tulajdonképpen olyan csődben lévő országnak tekinthető, amelynek szuverenitását más országok és nemzetközi szervezetek (IMF, monetáris unió) korlátozzák. Azaz nem a görögök, hanem mások mondják meg, hogy Görögországgal mi legyen. Mint tudjuk, hasonlóképpen a folyamatos megszorítások politikája előtt áll Portugália, Írország, Spanyolország is. Olaszország a nyáron pedig azért fokozta tovább az euróválságot, mert a piacon elterjedt az a hír, hogy az olasz kormány nem fog megszorításokat végrehajtani.
De vajon megfelelő eszköz-e a megszorítások politikája az államadósság elleni háborúban? A háború, mivel a tét az egzisztenciális kérdések körül forog, azt követeli a politikusoktól, hogy védjék meg nemzetüket, és védjék meg állampolgáraikat. Őrizzék meg a szuverenitást, és teremtsenek biztonságot. Ráadásul mindezt egyszerre és egy időben.
A győzelem feltétele a politikai teljesítmény. A válság ezt felértékeli. A politikai teljesítmény azt jelenti, hogy képesek vagyunk megérteni, hogy mi a helyzet, és válaszokat kínálni a „mi a teendő?” kérdésre.
A magyar kormány arra a kérdésre, hogy mi a helyzet, több, egymással összefüggő következtetést fogalmazhatott meg a maga számára. Először is a szocialista–liberális kormányok megszorító politikája nem mérsékelte, hanem éppen ellenkezőleg, fokozta a válságot, miközben az államadósság tovább nőtt. Másodszor, az államadósság amiatt nőtt, mert a szocialisták azért, hogy megőrizzék hatalmukat, hitelekből voltak kénytelenek finanszírozni azt a szociális és jóléti politikát, amely szavazatszerzési stratégiájuk alapját alkotta. Harmadszor, a versenytárs közép-európai országok az elmúlt időszakban azért körözték le Magyarországot – annak ellenére, hogy nem nyújtottak számottevően jobb teljesítményt –, mert ott kisebb volt az államadósság. Végül Lengyelország esete azt mutatja, hogy a sikernek vannak politikai feltételei is: a jobboldali konjunktúra fenntartása és a korábbi baloldali erők marginalizálása.
A „mi a teendő?” kérdésére a válasz készen állt: meg kell védeni Magyarországot, meg kell védeni a magyarokat. Ezt viszont nem lehet az államadósság további növelésével és a megszorítások politikájával elérni. Ehhez egy erős államra és egy „nem szokványos gazdaságpolitikai” gyakorlatra van szükség. Mert csak egy erős állam tudja megvédeni a nemzet szuverenitását, s képes szakítani azokkal a tabukkal, amelyek a ciklikusan visszatérő válságokat okozták. Ez a kulcs a mozaikok összeillesztéséhez: az IMF-fel még tavaly nyáron felvállalt konfliktust; a kötelező magánnyugdíjpénztár mint az államadósságot újratermelő egyik rendszer megszüntetését; a bankadót; az államadósság mértékének és a nemzeti vagyon védelmének alkotmányba iktatását; az államadósság csökkentését; az új típusú szövetség megkötését Kínával; a munkára ösztönző lépéseket; a stratégia ágazatok állami tulajdonban tartását; az Új Széchenyi-tervet; a szociális konzultáció megindítását; a devizahitelesek védelmében hozott intézkedéseket nem ez vagy az a gazdaságfilozófia-iskola melletti elkötelezettség, hanem egy politikai cél – Magyarország és a magyarok megvédésének szándéka – magyarázza.

A válság: veszély és lehetőség
Európa ma komoly bajban van. A nyáron kirobbant euróválság az adósságcsapda következménye. Az adósságcsapda pedig újabb és újabb kihívásokat állít mindenki elé – azok elé is, akik már kitörtek a csapda szorításából. Nem kérdés, hogy Magyarországnak is szembe kell nézni azokkal a veszélyekkel, amelyek a nemzetközi környezetből érkeznek: ilyen a spekulatív tőke visszatérő támadása, hiszen valakinek meg kell fizetnie a válság árát, ilyen a vártnál lassabban növekvő nemzetközi gazdaság. Az adósságválság tehát nyilvánvalóan veszélyt jelent Magyarországra nézve is. A veszély azonban mindig magában hordozza a lehetőséget is, a lehetőséget, hogy a válságból ne vesztesen, hanem győztesen, ne legyengülve, hanem megerősödve törjünk ki. Nem az a kérdés tehát, hogy állít-e újabb kihívást az egyre fokozó adósságválság a kormányzati teljesítmény elé – mert állít –, hanem az, hogyan kell reagálni erre a kihívásra.
Magyarország az elmúlt év során végrehajtott gazdasági fordulattal megkezdte a kitörést az adósságcsapdából, míg a legtöbb európai ország egyre mélyebben csúszik bele. A magyar kormány által folytatott politika arra a helyzetértékelésre épül, hogy a régi rendszerek fenntarthatatlanok, és folyamatosan újratermelik a problémákat. A változtatások elmaradása, a régi paradigma keretén belül való gondolkodás a ciklikusan ismétlődő válságok legfőbb okozója, ezért van szükség Magyarország megújítására. Ebből pedig logikusan következik, hogy a fokozódó válságra nem a megújulás feladásával, hanem éppen ellenkezőleg, a felgyorsításával kell válaszolni.

A megújulás politikája
Megújulási verseny van a világban. Aki megérti az alternatívákat, és képes jó döntéseket hozni, az győzni fog, míg a rossz válaszokat adó országok szükségképpen a vesztesek közé kerülnek. Korszakhatáron állunk, és jóllehet a válság nem gazdasági, hanem civilizációs természetű, ebből még nem következik, hogy a nyugati civilizációt kellene végleg elutasítani. Létezik ugyanis olyan rejtett erőforrása a nyugati kultúrkörnek, amely segít megérteni az alternatívákat és jó döntéseket hozni.
Minden nagy civilizáció megteremtette saját kulturális alapjait annak érdekében, hogy hatalmat tudjon gyakorolni. A hatalomgyakorlás tehát legalább részben kulturális-civilizációs kérdés. Csak a hatalom teszi lehetővé, hogy dolgokat megváltoztassuk vagy megőrizzünk. A politikában pedig mindig vagy meg akarunk változtatni valamit, vagy valaminek a megőrzésére törekszünk. A nyugati kultúrkörben a hatalomgyakorlás alapja a cél iránti alázat civilizációs attitűdje. Ez azt jelenti, hogy a hatalomgyakorlónak olyan célja van, ami kívül esik önmagán. Vagyis a hatalmat sohasem önmagáért gyakorolja, hanem ennek mindig van közösségi aspektusa is. Ez a rejtett erőforrása az alternatívák megértésének és a jó válaszok megfogalmazásának.
Míg korábban sikeresnek számító országok bajba kerülnek, addig más országok sikerrel dacolnak a válság szeleivel. Magyarországot mind ez idáig azért kerülte el a válság, mert a magyar kormány megértette a nyugati civilizációnak ezt a rejtett erőforrását, ezért volt képes megvédeni Magyarországot és a magyarokat. Ez a politikai teljesítmény. S ezt a válsággal hadilábon álló Európa is kezdi elismerni: a legutóbbi hírek szerint a lengyel munkaügyi miniszter a magánnyugdíjpénztárak megszüntetését és költségvetésbe olvasztását javasolja, a franciák és a németek szorgalmazzák, hogy minden euróövezeti ország írjon bele az alkotmányba egy adósságplafont, az államadóssággal küszködő országok az adósság csökkentése mellett kötelezik el magukat.
A válság mélyül, s egyre inkább látható, hogy a régi hitet fel kell adni, a régi gyakorlatokkal pedig szakítani kell. Az új korszak a nemzeti intézmények felértékelődéséről, a munka státusának helyreállításáról, munkalapú gazdaságról és politikai teljesítményről szól majd. Hiszen Róma bukásakor sem az volt az igazi kérdés, hogy mi lesz Rómával, hanem hogy mi lesz Róma után.

A szerző a Századvég Alapítvány kutatási igazgatója

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.