Az élet halálszünet

A kortárs mexikói film Tarantinója, Alejandro Gonzales Inarritu Biutiful címmel készítette el a legújabb fesztivál-kedvencet, amely a haldokló apát játszó Javier Bardem jutalomjátékát hozta el.

Kárpáti György
2011. 09. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két éve éppen lapunk hasábjain nyilatkozta Francis Ford Coppola: a film azért csodálatos művészet, mert sosem lehet tudni, hol-mikor üti fel a fejét, vagy keres új utakat. Példaképp többek között a szinte semmiből előtörő kortárs iráni és mexikói filmgyártást hozta, nem véletlenül. A mexikói filmipar két fenegyereke, Alfonzo Cuaron és Alejandro Gonzales Inarritu zsigerből készített, elsöprő bemutatkozása után szinte instant módon került be a nemzetközi filmgyártás elitcsapatába. Ám amíg Cuaron hamarabb kezdte pályáját és többek között Harry Potter-film rendezésére is vállalkozott, addig Inarritu – lehetőségeit kihasználva – tudatos szerzői filmesként építi karrierjét, visszatérő dramaturgiával készíti mozijait. Önismétlésről természetesen szó sincs, a Korcs szerelmek, a 21 gramm és a Bábel hasonlóságaik ellenére is önálló filmremekek, függetlenül attól, hogy amerikai, mexikói vagy európai helyszíneken játszódnak, valamint hogy Brad Pitt vagy Gael Garcia Bernal játszik-e bennük.
Inarritu legújabb, Cannes-ban bemutatott alkotása, a Biutiful részben illeszkedik a sorba. A történetmesélés epizódszerűségével szakít a rendező, s ezúttal egy családra, pontosabban egy karakterre futtatja ki a cselekményt. Barcelona árnyoldalát ábrázolva egy piszkos munkából gyerekeit lepusztult közegben nevelgető, haldokló apáról és élete nyomorúságáról szól a Biutiful. A filmbeli családfőnek nehéz megtalálni a szépet saját életében: egyedül gyerekeire tekinthet sikerként. Nem véletlenül igyekszik a gyerekek életét előkészíteni arra az időre, amikor ő már nem lesz. Ám minden nemes igyekezetbe hiba csúszhat – s be is csúszik.
A Biutiful nem könnyen nézhető film. A képi világ, a cselekmény kilátástalansága nyomasztó, rózsaszínt nyomokban sem tartalmaz. A film címe az angol szép kifejezés nyelvtani elírása, ami ugyan a filmben értelmet nyer, önállóan is ezt a romlást fejezi ki. Az Inarritura eddig is jellemző realizmus most még keményebb, mint akár a Korcs szerelmek kutyaviadalánál. Az erős forgatókönyv és valóban nyomasztó vizuális ábrázolás mellett ebben a főszereplő Javier Bardemnek van elévülhetetlen érdeme, aki most már egy évtizede bizonyítja a legváltozatosabb szerepekben, hogy korunk egyik legkiválóbb színésze. Az Oscar-díjas és ezért az alakításáért is jelölt színész hihetetlen természetessége már-már a legnagyobb színészfejedelmek magasságait idézi.
Egyetlen szépséghibája a filmnek, hogy Inarritu túlzottan is szeretné érzékeltetni az élet árnyoldalát, s a két és fél órában elmesélt haláltörténet a végére szinte elviselhetetlenül hosszúnak tűnik. Életigenlőknek mindenképp.
(Biutiful – színes, feliratos, spanyol–mexikói film, 148 perc, 2009. Rendező: Alejandro Gonzalez Inarritu. Forgalmazó: Szuez Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.