Következő mérkőzések
Spanyolország
18:002024. július 05.
Németország
Portugália
21:002024. július 05.
Franciaország

Bankok és bankók

Kulcsár Anna
2011. 09. 24. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érdemes volt-e a kormányfőnek kezdeményeznie, hogy a hitelfelvevők fix árfolyamon, egy összegben visszafizethessék devizaalapú kölcsöneiket? Szakértők, közéleti emberek, politikusok külföldön és idehaza három napja próbálnak választ adni erre a kérdésre. A miniszterelnök hétfőn, a parlament őszi ülésszakának kezdetén beszélt az elképzelésről. Utóbb a Hír TV-nek is nyilatkozott. Úgy vélte: a Fidesz- és a KDNP-frakció javaslata nem veszélyezteti a pénzügyi rendszert, hiszen a külföldi tulajdonú bankok mögött ott állnak anyabankjaik, az OTP és az FHB mögött pedig a magyar állam. A kezdeményezés emellett a hazai jog szerint törvényes. Várhatónak nevezte ugyanakkor, hogy nemzetközi szervezetek meg fognak támadni bennünket. – Kedvezőtlen ítéletek esetén megfelelő válaszintézkedésekkel fogunk reagálni – tette egyértelművé a kormányfő.
Az észrevételekre nem kellett sokat várni. A bécsi tőzsdén például zuhanni kezdtek az Erste és a Raiffeisen Bank részvényei. A két hitelintézet jelentős erőt képvisel a magyar pénzügyi életben. Az osztrák diplomácia vezetője Brüsszelben azt mondta: Ausztria bankjait létükben fenyegeti a magyar devizahitelesek gondjainak megoldására kidolgozott kormányzati elképzelés. A Magyar Bankszövetség ezzel egyidejűleg tudatta: ha az intézkedést végrehajtják, az Alkotmánybírósághoz és az európai fórumokhoz fordul.
Elfogadott jogszabály egyelőre nincs. A parlamentben még bármi megtörténhet: megszavazhatják és el is vethetik az elképzelést, nem szólva az esetleges módosító indítványokról. Ilyenek mindig beterjeszthetők, ameddig csak pont nem kerül az ügy végére.
A devizahitelesek ügye távolról sincs lezárva. A kormánytöbbség eddig több lépést is tett: először kilakoltatási moratóriumot rendelt el, majd bevezette az árfolyamstopot. Ám mindez csak részmegoldás volt, s az lenne a végtörlesztés is. Becslések szerint az érintett hitelfelvevők 10-15 százaléka élhetne vele. Elképzelhető, hogy a bankoknak akár 200 milliárd forintjába kerülne, ha az ügyfelek a svájcifrank-hitelt 180, az eurót 250, a japán jent pedig kétforintos árfolyamon a futamidő lejárta előtt kifizethetnék. Ezen kívül az átváltás és az egyösszegű visszafizetés miatt nem számíthatnának fel külön összeget, s a forintban felmerülő költségeiket csak forintban terhelhetnék az ügyfelekre. (A kormány ugyanakkor nagy szolgálatot tenne a bankrendszernek, ha törvénynyel bevezetné a pozitív adóslistát. Ezzel mentesítené a pénzintézeteket a kölcsönkérők helyzetének gondos felmérése alól, a jól fizetők személyes adatait pedig lényegében áruba bocsátaná.)
De az éremnek két oldala van. A rendszerváltozást követő időkben sok keserű tapasztalat gyűlt össze a különféle pénzügyi megoldások vagy annak hitt tranzakciók kapcsán, ám azok megmaradtak az országhatáron belül. Eleinte még csak az itt a piros, hol a piros elnevezésű egyszerű hazárdjáték, tiltott szerencsejáték révén fosztottak ki nyugdíjasokat ügyeskedő személyek. Később élelmes és rafinált spekulánsok már tömegméretekben szedték rá más-más ürügyekkel a kiszolgáltatott rétegeket és szereztek maguknak és másoknak milliárdos bevételt. Még sokan emlékezhetnek a biogilisztaügy néven ismertté vált akciókra, a Tribuszerné-perre, a lakásmaffia tevékenységre, s más úgynevezett befektetési, hitelezési vállalkozásokra, amelyek voltaképpen piramisjátéknak minősültek. A kárvallottak előzőleg két-háromszáz százalékos haszon reményében a fedelet is eladták a fejük fölül, mert azt hitték, hogy így otthont teremthetnek a gyerekeiknek, a családtagjaiknak. A végén nemcsak kamatot nem kaptak, de a tőkeösszeg visszaszerzéséért is hiába jártak éveken át a bíróságra. Ezt a viszonylag korai időszakot a Postabank-ügy zárta le. Az állami tulajdonú hitelintézetből számolatlanul folyt a pénz, de a VIP-listán szereplő kivételezetteknek a haja szála sem görbült. A hanyag bankigazgató végül 3,6 milliós veszteséget könyvelhetett el. Az állam viszont – mielőtt privatizálta volna – 150 milliárd forinttal konszolidálta a Postabankot. Az ezt követő időkből még egy ismert esetet említhetünk: a Raiffeisen Bank libatenyésztőkkel kapcsolatos történetét. A pénzintézetet – mint a Hajdúbét Részvénytársaság egyik hitelezőjét – 2009. január 20-án hatszázmillió forint megfizetésére kötelezte a Legfelsőbb Bíróság. A Raiffeisen az ítélet szerint 2002-ben hétmilliárd forint összegben jelzálogjogot jegyeztetett be a társaság 21 ingatlanjára. Kikötötték azt is, hogy ha az adós nem tudna fizetni, a bank élhet opciós jogával: egyoldalú nyilatkozattal megvásárolhatja a Hajdúbét ingatlanjait. Ez meg is történt, de nem közvetlenül, hanem egy kft. beiktatásával. A kft. az adatok szerint kétmilliárd forint vételárat fizetett a négymilliárdot érő vagyonért. A Legfelsőbb Bíróság szerint a bank, a kft. és a Hajdúbét további hatszázmillióval tartozott a baromfitenyésztőknek.
Nagyjából ilyen előzmények után köszöntött ránk a globalizált pénzügyi rendszer időszaka, amelyet nem utolsósorban a tőke szabad áramlása jellemez. Csakhogy rendes helyeken a szabad áramlásnak is megvannak a korlátai. Magyarország részben kivételnek bizonyult, hiszen az itteni ügyfelek máig sem kaptak megfelelő eszközrendszert ahhoz, hogy meggyőződjön róla: tényleg megvalósul-e a bankok tiszta, szabályszerű működése. Ez első számú követelménye a bizalom fenntartásának. Az ügyfeleket ráadásul nemegyszer továbbra is a naivitás jellemzi, feltétel nélkül aláírják a számukra kedvezőnek látszó, de annál kockázatosabb kikötéseket.
Bárhogyan döntsenek is a jogalkotók, nem kerülhető el a mélyreható elemzés, majd a korrekt, szigorú szabályozás. A kormány ezt tervezi. Először is meg kell tudnunk, mi vezette a balliberális többséget, amikor lehetővé tette, hogy ilyen mértékben elterjedjenek idehaza a kockázatos ügyletek. S mindenképpen indokolt, hogy a törvényhozás most már kialakítsa a megfelelő értékrendet, és rádöbbentse a szereplőket a felelősségükre. Hogy nyilvánvalóvá tegye: a jog kétezer éve ismert klasszikus elvei és szabályai idehaza is érvényesek. A bank és ügyfele, pontosabban üzletfele egyenrangú szerződő partnerként vehet csak részt a hitelügyletekben. Különösen fontos ez a hosszú távú szerződések megkötésekor, mert ilyenkor a kockázat nagyobb és előfordulhat, hogy a feltételek változása miatt a megállapodást időközben módosítani kell. Az állam kivételes helyzetekben beavatkozhat a magánjogi viszonyokba és jogszabállyal megváltoztathatja a teljesítés körülményeit. A kivételes helyzet fogalmát az Alkotmánybíróság (AB) pontosan meghatározta az 1991. június 6-án hozott döntésében. Akkor lényegében az 1990 előtt megkötött lakáshitel-szerződések módosításáról szóló költségvetési törvényt hagyta jóvá. Utalt rá: a helyzet akkor kivételes, ha a szerződés az utóbb beállt körülmények miatt sérti valamelyik fél lényeges jogos érdekét, a változás nem volt előre látható, mértéke pedig meghaladta a normálisat. – A rendszerváltozás előre nem látható, rendkívüli fejlemény volt – vélték a bírák.
Mindebből úgy látszik: a bankszövetség hiába hivatkozik arra, hogy az AB-hez fordul. A mostani válsághelyzet kockázatai valószínűleg párhuzamba állíthatók a rendszerváltozás következményeivel. Mindkettő új, kivételes helyzetet teremtett. Az uniós jog is elfogadja az állami beavatkozást jól körülhatárolt esetekben, szociális szükséghelyzet idején. Ebből az következik, hogy ha nem kivételezett csoportokra alkalmazzák a jogelveket, a törvény a nemzetközi porondon is elfogadható lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.