Budapest a kultúra európai fővárosa lesz – mondta Szőcs Géza kulturális államtitkár, amikor az Andrássy negyed tervét ismertette. Az elképzelés jogi és technikai nehézségekbe is ütközik, de nagy szükség lenne rá, sőt további fejlesztésekkel együtt lenne érdemes megvalósítani. Jogi akadály – amire Krikovszki Péter zuglói főépítész rámutatott –, hogy a Városligetbe nem lehet új épületeket építeni.
A teljes Városliget az ’56-osok terével egy helyrajzi számon szerepel, és a területre vonatkozó maximális beépítési százalékot már most is meghaladja az itt álló építmények együttes alapterülete. Az új Magyar Nemzeti Galéria megépítéséhez tehát a vonatkozó szabályozási terv módosítására is szükség van, ami sok időt igénybe vehet. A forgalomtechnikai vizsgálat során elsősorban az M3-as autópálya belvárosból való megközelítésének kérdését és a Dózsa György út alatt tervezett alagút kisföldalattival való metszéspontját kell elemezni. Az Andrássy út forgalmát nyilván nem szabad a környező utcák felé terelni. A Hungária körút sem tudná elviselni a megnövekedett forgalmat, ehhez a felszíni gyalogosátkelők kiváltására lenne szükség. Első lépésként egy átfogó, teljes Budapestet érintő, új autósforgalmi közlekedési tervet kell készíteni, ami mindenkit megnyugtató módon tudná biztosítani a város átjárhatóságát amellett, hogy területeket szabadítana fel a gyalogosforgalom és a turizmus részére. Ha önmagában vizsgálunk fejleszteni kívánt, nagyobb kiterjedésű területeket, mindig további forgalomtechnikai problémákba fogunk ütközni, amelyeket az adott projekten belül nem lehet megoldani.
Az Andrássy negyed több szempontból is szimpatikus elképzelés, amely kifejezetten jót tenne a főváros idegenforgalmának és kulturális életének. A gyalogoszóna megvalósítása esetén az Andrássy út teljes hosszán várhatóan éttermek, kávézók, üzletek nyílnának, a szervizút alkalmas lenne a célforgalom számára anélkül, hogy a középső felületen áramló gyalogosforgalmat zavarná. Az egész együtt a konflisok és fiákerek megidézett képével Európa egyik legnépszerűbb korzójává válhatna. A Vártól a Városligetig húzódó budapesti turisztikai főtengely zavartalan működéséhez, a jelentős bevételeket hozó turizmus fejlesztéséhez nagyon fontos lenne, hogy a tengelyen elhelyezkedő építészeti nevezetességeket és az Andrássy negyed koncepciója szerint idetelepítendő kulturális intézményeket egybefüggően be lehessen járni. Ehhez azonban a Lánchíd autómentesítése is szükséges lenne, aminek viszont alapfeltétele, hogy a Duna alatt meghosszabbítani tervezett kisföldalatti új alagútja mellett az autósforgalom részére is legalább kétszer egy sávot kell építeni. Ebben az esetben további kérdésként merül fel, hogy az új alagút hol csatlakozik majd – nem biztos, hogy közvetlenül a Duna-parton kellene felhozni, így a Széchenyi tér az autós körforgalmat kizárva egyfajta turisztikai főtérré válhatna. Az Andrássy negyed léptékénél fogva tehát további jelentős kérdéseket vet fel, nyilvánvaló, hogy csakis ezekkel együttesen lehet elemezni és megvalósítani.
![](https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17347551_auto_resized.jpg)
Egy provokátor belef.sott Magyar Péter nadrágjába